♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Sabtu, 6 Julai 2013

Home » , , , , , » Tips masak nasi lemak sedap

Tips masak nasi lemak sedap



Hihihihihi ... tajuk tak menahan, cuti² hujung minggu ni kan .... bagi tips nak memasak.. macam pandai sangat yer, ini cuma pengalaman sendiri .. dah cuba .. haruslah saya kongsikan kat blogkan... bukan untuk sapapun.. kot² nanti amir nak cari info masak nasi lemak, jumpe kat blog ibu .. amirkan peminat tegar nasi lemak ... (^____^)

Ni kisah hujung minggu lepas, masak nasi lemak atas permintaan si bujang, dan paling tak menahan .. kalau boleh nak warna hijau erkkkkkk ... jangan tidak² anak weiiiii ... kang takut ayah tak makan pulak.

Oklah ni cara dan versi saya kalau masak nasi lemak, saya gunakan bahan yang ada dirumah sahaja, daun pandan takda.. jadi tak letak ....



Bahan² :

Beras
Santan Kotak
Bawang merah
Halia
Garam
Minyak



Cara Masak :

Basuhkan beras sampai bersih dan masukkan santan, bawang yang telah dihiris dan halia yang telah dihiris macam dalam gambar ni .. agak² yer.. santan dengan beras .. sebab saya gunakan santan kotak .. jadi haruslah saya letakkan sikit air .. supa dia cair sikit .. kalau santan pekat sangat kang mahulah tidur tak bangun sampai ke petang makan nasi lemak ni kan.. kan.. lemak habis. Masukkan sedikit garam² agak² hujung² sudu besar tu jer... lepas tu sesudu minyak (minyak ni saya masukkan supaya nasi lemak tu cantik jer.. terurai tidak melekat .. melekit) Kalau nak masukkan minyak masa nasi dah nak masak pun okkk... janji gaul²kan nasi tu sebatikan dia.. jangan nasi dah masak sudah... masa nasi tu dah ala² macam nak kering tu takpa lagi .. tau.. tau....




Dan inilah hasilnya ..... bukan sahaja cantik terurai tak melekat².. walllahhhh dan sedapp dimakan jugak tau ... nyum²... amir makan pagi, petang dan malam .. setiap kali makan .. dia kata sedapppnya ... sedappnya ibu.



Sebab nak kongsikan tips nasi lemak jadi takdalah tunjukkan lauk² yang saya masak hari tu hahahahaha ..... kalau korang ada tips masak nasi lemak yang lagi bagus kongsikan lah kat ruangan komen yer...




Bicara Hati : Tengah bayangkan macam manalah kalau warna hijau, ishh lah amir ni kan .. boleh pulak mintak nak warna hijau, nasib baik yang ni dia makan jugak.


23 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Nasi lemak yg terurai memang lagi sedap berbanding yg melekat-lekat. Kena sambal tumis yg sedap hmmm.... memanglah macam amir pagi/petang/malam tak berhenti makan:)

Sura Mohd berkata...

memang sedap masak nasi lemak camni..macam akak masak..akak pun pakai santan kotak jer..:)

outbound malang berkata...

nice day :)
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
Jadilah seperti yang kamu inginkan,
karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
yang ingin kamu lakukan

http://www.nolimitadventure.com/

nurbijen berkata...

boleh cuba ni.. tetiba rasa nak makan nasi lemak juga hari ni...

Masha Meisters berkata...

walllllahhhhhhh!
nasi lemak kukus sodeap...tapi tak pandai buat,masha pandai makan je....hahaha

cahayahidupku.blogspot.my berkata...

Boleh akak cuba ni Masya, nak rasa kesedapannya tu... Tq bagi tips tu ye ;)

Nik berkata...

nasi lemakkk..sedapnyer.feveret nik ni

Puan Kutu berkata...

woo letakminyak ye..selama ni tk pnah letak minyak..buat nasi lemak pun main hentam kromo je..tu pun licin en suami n aiman kerjakan.hoho

Sweetamieda. Blo berkata...

sedpnya...kena plak dengan sambal tumis yang sedap...mmg mkn pagi,ptg,siang malam la jawabnya hehe

eita berkata...

ni konpem sedap ni...

Unknown berkata...

mcm senang jer nak masak , buleh try kot , hehe

Cikrosecute berkata...

Cr suka nasi lemak yang terurai lagi sedap...

Nory Zoulkefle berkata...

waahhh boleh try ni...
tengok gamabr pon dah taw mesti sedappp kan..hehe

Liyana Anuar berkata...

akak tak letak daun pandan ke? lagi wangi kan kalau letak? huhu~~

ch@ berkata...

Ni yg best ni...tq for the tips kak ;)

Fiza Rahman berkata...

Owh...baru tau nak kena letak minyak sket.

Sheila Salim berkata...

Assalamualaikum. bestnyaa, sheila jarang masak nasi lemak tapi suka makan nasi lemak. hahahahhaaaa

eija_sweetmama berkata...

k.eija xde tips lain sbb k.eija x pernah pun masak nasi lemak sendiri, selalu makan yg mak n mil masak je..hihi

tp lps ni bolehla k.eija try tips dr yana ni if k.eija terajin nak buat nasi lemak ke nanti..

Unknown berkata...

hiihih, dh jarang masak nasi lemak

SeputihSalju berkata...

ltk minyak ek.. taktau plak sy.. pasni blh la cuba.. thanks sharing masya.. :-)

Tanpa Nama berkata...

minyak tu ganti dengan planta pun ok..letak dalam 2 sudu.. nasi masakn cantik teurai.. bau pun sedap..

kakipromo berkata...

bestnya kalau dapat buat sendiri nasi lemak kan

Unknown berkata...

sedapnya nasi lemak ni.. saya juga pengemar nasi lemak macam Amir..hahah..salam kenal n done follow sini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...