♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Memaparkan catatan dengan label Kesihatan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Kesihatan. Papar semua catatan

Khamis, 22 Januari 2015

Cara Pujuk Anak Ke Sekolah



Dah seminggu lebih masa berlalu rupanya sesi persekolahan bermula, syukur sangat² kat selangor ni takda masalah banjir .... dan ibu lagi banyak² bersyukur amir tak meragam .. semalam 20 januari berakhirlah sesi orentasi bagi tahun 1 kat sekolah amir. Jadinya bermula hari ini cikgu dah bagi jadual waktu dan dah mulalah sesi pembelajaran.


Tertarik nak buat entry sebab ada ibu bapa yang google (agaknyalah .. takkan belum jd ibubapa pulak kan nak amik tahu) mengenai cara pujuk anak ke sekolah ... dan carian ni selalunya memang aktif bila awal tahun mula buka sekolah .. itulah yang aku perasan.. sebab awal tahun lepas pun ada jugak carian ni datang kat blog kita.. walaupun kita tak pernah buat entry ni. huhuhuhu ... ;p






Kalau anak korang masih meragam nak pergi sekolah, pandai²lah korang amik hati .. pujuk .. tapi jangan manjakan sangat. Percayalah mereka sangat berdikari cuma belum biasa dengan pendedahan disekolah.. atau mungkin tak biasa lagi dengan kawan² sekeliling ... pikir yang positif okkkeyyyyy .... cikgu² kat sekolah semuanya terlatih .... mereka akan membantu kalau ada anak yang menangis takmoo sekolah.


Saya kongsikan sedikit tips / petua yang saya gunakan sebelum amir masuk sekolah , ini berdasarkan pengalaman saya yer ... saya harap membantu buat kawan² juga bagi anak² yang akan masuk darjah 1 atau akan bersekolah : -



* Dedahkan seawal mungkin dengan persekitaran sekolah, mulakan dengan hantar ke taska (seawal usia tu terpulanglah umur 4 atau 5 tahun ikut kemampuan)


* Bagi ibu bapa yang tak berkemampuan hantar ke taska awal, boleh gunakan kaedah biasakan diri buat anak bersosial, bersosial maksudnya bawak anak pergi playground , bawak pergi ke tempat yang ada ramai orang macam pasaraya .. biarkan dia bermain .. lepaskan.. sambil pantau pergerakkan dia... tengok riaksi dia.. sama ada nak pegang buju baju kita .. atau nak bermain... dan pandai terokai diri bila jumpa ramai orang.


* Pastikan bila masuk tadika 6 tahun sekolah yang kita pilih akan ada kawan² yang akan bersekolah sama pada darjah 1 nanti, lagi bagus kalau dapat masuk pra sekolah di sekolah yang sama .. maksudnya darjah 1 nanti akan bersekolah disitu... sebab dah kenal kawan² yang akan sama² belajar.


* Dedahkan akan pada tempat sekolah yang mereka akan belajar (yang ni bukan sahaja elok untuk anak yg akan sekolah darjah 1 .. kalau nak sekolah tadika pun okey) maksudnya bawak dia jalan²/ lalu sekitar tempat dia akan bersekolah nanti .. bagi tahu kat sini dia akan bersekolah.. nanti anak² akan jadi teruja.


* Bagi tahu kat anak situasi yang akan berlaku kat sekolah, akan ada kawan, akan ada cikgu, kena ikut peraturan ... dan terapkan dalam diri anak² kita kena belajar / menuntut ilmu untuk kebaikkan diri dan kehidupan di masa akan datang.


* Pastikan anak tidur awal bila mula sesi persekolah bagi mengelakkan waktu pagi dia meragam .. dan buat perangai takmoo sekolah.


* Pesan dengan anak² berkawan dengan semua orang , jangan sesekali bergaduh ... (yang ni memang puaslah ibu dok berzikir) sebab amirkan anak tunggal dia tak biasa berkongsi barang² milik dia.. risaulah kot ada kawan menyakat nak pinjam barang dia marah kawan dia... saya bagi tahu kawan pinjam takpa.. jangan sampai hilang.




Oklah itu jer tips yang saya gunakan .. bagi pendedahan awal dekat anak mengenai sekolah dan persekitaran serta suasana bersekolah .. insyaallah .... akan membantu... maklumlah ibu amir ni susah nak cuti awal tahun lagi² kerja bahagian kewangan kan... akhir tahun lagilah dah tentulah cuti kena beku pfttttt jadi inilah pilihan terbaik yang saya lakukan supaya anak tak meragam bila mula sekolah... ditambah pulak kerjaya hubby sebagai guru memang susah nak cuti kalau sesi persekolahan dah bermula.


Insyallah kalau kena cara pujukkannya anak² ni akan mendengar kata, boleh jugak bagi ganjaran kalau nak .. macam belikan sesuatu untuk menghargai dia sebab dia bersekolah ... tapi janganlah bagi mainan .. bagilah yang berfaedah macam botol air ke, beg sekolah dengan gambar kegemaran dia atau apa² je ganjaran yang bersesuaian. (tapi bab ganjaran ni saya tak suka gunakan ... tapi hubby suka.. dan selalunya memang berkesan kat amir) mihmihmihmih ....





Bicara Hati : Kemahin sebab cemerlang tahun lepas hubby bagi amir basikal baru ... nanti ada masa ibu upload gamba basikal tu .. hihihihihi (^____^)v


















Rabu, 30 April 2014

Saya Yang Macam Comel jer ....



Tak sangka pulak ada kreteria macam ni ... hihihihi ... korang kategori mane?? macam cantik jer .. macam comel jer .. hahahaha .... cepat² ukur.



Takda nak tayang muka tuan tanah yang macam comel pun.. cuma nak kongsikan info ni sahaja ... jangan marah ... kot² ada yang ingatkan saya letak gambar.











Rabu, 9 April 2014

Gedik Santai



Bila masya gedik santai, bila masya berangan pengantin baru sentiasa hahahaha ... jari sibuk nak berinai ... orang lain pulak yang geli .. sudah²lah nak rasa jadi pengantin masya oiiii  :))

Ok.. kisahnya bila gedik santai ni datang, tetiba rasa nak cuba pakai inai ni, kawan kata murah .. beli kat NT Shop jer.. kalau tak silap ada 2 pilihan ros dan bunga raya ... jenama Suzana. Saya pilih yang bunga raya .. sebab kawan saya kata lagi merah.. koranggg nampak tak pengaruh kawan² bukan zaman sekolah jer.. zaman kerja lagi kuat pengaruh oooooo ...

Gambar kat bawah ni kotak inai yang saya beli, hambar bunga raya tu ada kat sebelah kanan.


Dia ade 2 pilihan jugak jenis tiup macam ni.. dan tiup yang panjang tu.. yang panjang selalu kena gunting hujung dia.. kalau rajin nak melakar kat tangan oklah.. saya suka pakai kat kuku jer.. tak suka corak² kat tangan. Yang penting harga sama rm 1.90 sahaja.




Ni sempat saya pakai kat opis, sekejap jer pun tak sampai 10 minit hahahahah.. memang merah.. kalau lagi lama.. mau hitam agaknya... cantikkan (perasan)... sorry pada yang tak suka tengok orang jari berinai ni.. saya tutup muka opssss.... jangan marah >___<


Sape kata pakai inai ni gedik, masya jer pepandai letak tajuk gedik santai ... sebenarnya jari kita kalau pakai inai ni lagi elok kuku .. tak taulah betul tak.. tapi orang² zaman dulu kata macam tulah.. lagi² kalau kuku kaki ... saya pun tak tahu apa yang eloknya.. tapi mungkin ada maksud tersirat dari segi kesihatan kalau pakai inai daun.. ni inai tiup saya tak tahulah pulak kikikiki ...


Murah .. yang penting merah, nanti nak syorkan adik ipar pakai inai ni lah masa kawin jimat masa dan tenaga.. tak payah petik daun inai nak tumbuk .. pengantin pun takdalah mengelat buat kerja hantaran kikikikiki ...;p






Rabu, 2 April 2014

Kacang Teratai



Korang pernah dengar kacang teratai, aku jangan kata dengar .. tak tahu langsung pun teratai tu ada kacang kikikikiki .. haru toi ...

Baru² ni, masa cuti sekolah adalah kawan opis ni pergi vietnam .. bawaklah balik kudap² kacang teratai ni.. fuhh seyes... mengoda .. walaupun rupanya biasa jer macam kacang yang lain jugak... tapi bila gigit tu sedaplah tak keras sangat... ada rasa macam lemak sikit².. tak berapa nak lemak macam kacang botak yang warna kuning yang selalu makan tu. Tapi memang sedapp tak muak dimakan.






Inilah rupa kacang teratai bakar, kawan saya kata dia bakar.. bukan goreng tau... jangan tanya camna dia bakar.. aku tau ngap jer hahahaha ...;p kawan saya beli kat vietnam.. kat sini mana nak jumpa pun saya tak tahu.. nak jumpa pokok teratai pun payah... 








Nilah pokok teratai yang kat dalam lubang² u lah biji teratainya...






Antara khasiat biji teratai .... banyak jugak khasiatnya.. rugi saya baru tahu biji teratai ni boleh di makan ... 






Bicara Hati : Opis sunyi bagaikan dilanda todak ...













Jumaat, 28 Mac 2014

Klinik Homeopathy Di Shah Alam


Semuanya berpunca secara tak sengaja bila kawan saya yang mengandung kat opis ni batuk tak henti².. katanya malam lagi teruk .. bila mengandung pulak tak boleh makan ubat batuk sebarangan takut kesan kat baby.

Oleh sebab inilah saya di ajak oleh kawan saya ke klinik homeopathy ni, kunun² di ajak .. sekali ko terjebak beli jugak vitamin kat situ .. seyes owner dia peramahhhhh yaaa amat .... korang kalau pergi tak paham atau nak tanya pasal apa² jer keraguan boleh jumpe owner dia.. memang owner dia ada jer kat klinik tu.. nama dia Dr. Radziah.

Dah alang² sampai dan jumpe doktor radziah ni teruslah tanya pasal amir yang alahan pagi² mudah bersih macam resdung .. tapi akan baik dengan sendirinya bila dah siang sikit .. jadi dokor pun sarankan beberapa ubat/ vitamin untuk amir .. semudah itu tanpa bawa amir.. yang penting semua ubat² dia takda dadah yer... maklumlah sekarang ni kena berhati² sikit... pasal vitamin² ni.. lagi² ubat batuk.




Antara rawatan² yang diberikan, kawan saya yang snap .. maaflah tak dapat nak snap semuanya... kalau berminat boleh pergi terus kat klinik dia.. belakang restoran hakim seksyen 7 ... itu tradmark yang kita orang gunakan.







Antara ubat² yang ada di klinik.. yang pasti semuanya bebas dadah ....






Ubat/ vitamin yang saya beli untuk amir ... vitamin resdung, batuk, selsema dan IQ dan bukan amir jer boleh makan.. kami seisi keluarga pun boleh makan ... kerana vitamin di klinik homeopathy sesuai untuk peringkat umur atas nasihat doktor yer... korang jangan main beli jer... kena dapatkan nasihat daripada klinik radziah dulu ... iyelah mana tahu korang ada terjumpe vitamin ni dijual oleh pengedar² klinik homeopathy korang main makan jer... pastikan yang asli.. dan mereka yang memang terlatih daripada dr radziah.







Sebelum balik sempatlah kami abadikan gambar bersama² dengan doktor radziah, allahuakbar peramah sungguh doktor ni ... satu soalan korang tanya .. panjang lebar doktor terangkan... dan kat sini saya dapat ilmu baru .. saya tanya jugak maklumlah saya dah 6 tahun cuba untuk tambah zuriat lagi, doktor nasihatkan jangan makan tom yam .. ohhhmaiiiiiiii saya baru tau perencah tom yam sebenarnya ada satu bahan yang sangat² tajam dan tidak elok untuk perut.. fuhhh korang pun tahukan masya ni peminat tegar tom yam .. camne nak hilangkan ni.. kenalah gigih lepas ni masak tomyam perencah sendiri.. dan elakkan makan tom yam di kedai² terutama tom yam daripada negara² jiran sob sob sob..... pok tek ke, namfon ke .. ape² jerlah pffftttt >____< ada jugak makanan² lain tapi yang itu memang saya dah sedia maklum... iye masya tau .. korang pun makan.. elok jer subur beranak pinak.. tapi ingat yer... lain orang lain antibodinya.. lain orang lain hormonnya.. sebab ada orang mengandung makan tapai pun okeyy jer... tapi .. ada orang jangan kata tapai ... udang galah pun atau betik boleh jadi punca keguguran... oklah.. masya dah bebel kang lagi panjang lebar jadinya... padahal nak kongsikan pengalaman pergi klinik homeopathy jer.








Bicara Hati : Teruja nak pergi jumpa doktor lagi bila ada kesempatan... dan kelapangan.. banyak lagi nak tanya.


















Jumaat, 7 Mac 2014

Hadiah Istimewa Buat Yang Kita Sayang



Kebizian melanda, dah tetiba tajuk hadiah istimewa pulak kan, mau tak sibuk pagi tadi alhamdulillah ada solat berjemaah dhuha dan solat hajat ... kat opis ni, moga semuanya di bawah lindungan yang maha esa... dalam kesibukkan masih berpeluang untuk mengikuti program² macam ni di hari jumaat rasa macam nikmat sangat².

Pening pikirkan hadiah yang sesuai sempena hari lahir, anniversary atau apa² hari yang istimewa ... bagilah hadia doa .. sebab doa tiada hari yang istimewa setiap hari pun boleh dilakukan dengan ikhlas... Jadi mari kita rengungkan gambar dan kata² hikmah ini ...




Amin .. moga orang² yang kita sayang juga mendoakan kita.




Selagi boleh biarlah ia menjadi rahsia kita dengan allah .. kerana allah sentiasa memerhatikan apa jua yang kita lakukan .... >_____<











Rabu, 5 Mac 2014

Pil Sakit Perut



Korang ingat tak?? beberapa minggu lepas saya ada cerita .. saya sakit perut yang terlampau sampai asyik ulang alik ke toilet naik kebas kaki... korang ingat tak?? ok.. fine tak hinggat kikikiki... kalau belum baca klik sini eh ...

Dan seumur hidup saya sepanjang 31 tahun ni, kalau sakit perut tak pernah makan ubat .. iye silalh percaya memang tak pernah makan ubat .. paling² pun sapu bam jer.. dan akan hilang sendiri sakit perut tu... kadang² ada kawan cakap makanlah ini .. minumlah teh .. seyes ... ntah tak boleh rasanya .. saya lebih selesa baring kot .. atau tdiur.. nanti dia hilng (dengan harapan lepas bangun tidur)



Okkk korang biasa tengok tak gambar ni?? saya pernah tengok.. tapi tak pernah makan ... dan tak tahu rupanya untuk ubat sakit perut. Nak di jadikan cerita masa sakit perut tu hubby tanya nak pergi klinik ker?? saya cakap tak nak .. bila hubby tanya nak ubat tak?? makan ubat .. dia belikan.. saya tanya ubat ape?? sakit perut ada ubat ker??? huhuhuhu .... jadi dia belikan macam dalam gambar ni ... gambar ihsan google, bila saya tanya nak makan macam mana ni .. makan semua .. katanya.. semua!!! banyak tu berbiji² uwarrrrrrr .... saya siap wassup kawan tanya betul ke, sebab kat aturan tu kata semua.. kang salah tak pasal berbuih² mulut tau .... rupanya betullah makan semua.. tapi esoknya masih sakit .. cuma malam tu lepas makan ubat ni lena tidur.


Hari ni sakit lagi ... huhuhuhu mula daripada semalam, tak tahulah apa puncanya pulak.. makin sensetif perut ni sekarang tau.... kalau tak okeyy jugak malam ni nak pergi kliniklah.

























Jumaat, 21 Februari 2014

Percubaan Minum Susu Halibs



Kebetulan kat opis ni ada kawan opis dah jadi ahli, jadinya lebih mudah kalau ade dealer kat opis ni hihihihihi .. sebelum ni pernah bagi amir minum susu yang lagi satu tu yang ada bacaan al-quran alhamdulillah memang berkesan.. saya bagi awal pagi jer selalunya ... tak mampu kooo nak bagi pagi petang siang malam.. lagipun ada limit sehari 3 kali jer boleh minum susu tu ... 3 kali bukan 3 scop kikiki.. jangan salah paham pulak.. sekali bancuh tu yang 3 scop.. tp saya 2 scop pun dah berkesan alhamdulillah... tu pun kadang saya campurkan dengan susu yang biasa.. memang jimatlah sebulan sekotak jer 500gram.


Oklah berbalik pada susu halibs ni, dia lebih murah sikit harga pasaran sekitar rm 28.00 dengan kuantiti 500gram, kalau ikutkan ada bacaan al-quran jugak tapi saya tak pastilah kebenarannya sebab dia tak nyatakan tak boleh dilangkah pada kotaknya berbanding susu yang lagi satu yang saya bagi sebelum ni memang ada dinyatakan pada ruangan kotak.



Untuk kotak yang pertama kali saya cuba ni .. saya beli di Muslim Shop Klang.


Inilah kotak susu halibs tu, kandungannya sangat baik ada kurma (sesuailah dengan amir yang tak suka kurma tapi kismis dia suka) dan kelebihan DHA dan AHA. Warna susu ni seakan² kekuningan sikit.. amir saya belikan yang perisa vanilla dia ada jugak perisa coklat.. tapi amir dia tak minat kalau susu coklat.. sebab dia lagi suka makan coklat hahaha ...



Dah habis sekotak pun saya cuba, alhamdulilah kesan positif yang saya perasan amir dah kurang pelat cakap R, alhamdulillah sesangat... susu ni sesuai untuk kanak² usia lebih 1 tahun .. tapi kita yang dewasa pun boleh jugak minum kalau nak.. takda masalah lagi bagus... Kalau tak silap saya orang mengandung pun boleh minum.. lagi bijaklah anak lahir nanti sebab ada kelebihan DHA dan AHA kan.


Yups.. amir dia memang pelat cakap R, tapi tidaklah teruk sangat .. cuma saya risau jugak kalau melarat sampai besar tak betul cakap R.. saya google sana sini semuanya bagi tips yang sama cara nak hilangkan pelat R, seyes saya tak mampu dan tak sanggup nak buat kat anak saya macam tu.. saya tak mampu ... tak sampai hati.. jadi saya pilih alternatif ni.. harap sangat membantu.. alhamdulillah memang membantu walaupun tak banyak tapi sikit² ada perubahannya.




Bicara Hati : Usahalah tanpa jemu .. demi yang terbaik untuk anak².... >_____< , orang kata susu kambing pun bagus .. tapi saya tak pernah cuba lagi bagi kat amir.




Isnin, 10 Februari 2014

Sakit Mata Buat Kali Kedua Sepanjang 6 Tahun







Inilah gambaran yang sempat diambil hari jumaat hari tu, hari khamis tu hantar pergi sekolah macam biasa .. tetiba adik ipar wassup cikgu tadika hantar amir balik.. amir sakit mata. Dah sudah... pagi tadi masa bangun memang susah sikit mata tu nak bukak .. banyak taik matanya,cian amir.. tapi tidaklah merah sangat .. cuma bila saya tanya amir okk ke?? dia kata okk.. x sakit .. lagipun hari khamiskan pakai baju sukan.. dia kalau bersukan ni sakit pun terus jadi baik huhuhuhu ... ;p


Wassup hubby tanya camne ni, saya nak balik ke?? ayah nak balik.. hubby kata tak payah.. nanti tengahari dia balik dia hantar pergi klinik, sebab adik ipar cakap amir tak ngadu sakit pun.. dia okk jer siap boleh main² kat rumah...


Jadi jumaat tu nak tak kenelah saya cuti, sebab amir tak boleh ke tadika, adik ipar pulak demam .. takkanlah saya nak pergi kerja dalam keadaan amir takda sapa yang nak menjaganyakan.. hari khamis tau cikgu tadika hantar amir balik pun saya rasa macam nak balik jam jam tu jugak .. inikan pulak .. kalau takda sapa nak menjaganya huhuhuhuhu ....


Alhamdulillah .. 2 hari ni dah makan ubat dia pun maik sembuh .. sebab tu lah cuti kami tak kemana.. takut sakit mata dia berjankit ke orang lain.. sebab jumaat tu .. anak adik saya pun tetiba berjankit macam nak kena sakit mata jugak huhuhu ...




Ni gambar sempat hubby wasuup tenghari tu masa bawak pergi klinik, lega hati ibu.. yang sakit mata ibu.. kaki dengan tangan .. mulut semua ok huhuhuhu.. saboo je lah kan... anak².

Ini kali kedua amir kena, kalau tak silap tahun lepas ada kene sekali jugak huhuhuhu .. masa kat sekolah lama... cuti lama jugaklah baru mula sekolah balik.



Bicara Hati : Tips orang kata kalau nak cepat baik bagi air susu ibu yang menyusukan anak .. titik kat mata anak yang kene sakit mata tu.. insyaallah cepat baik, amir tak sempat buat pun.. sebab adik saya dah kurang susu nya .. anak adik pun dah mula minum susu formula dah usia sembilan bulan ni.






Sabtu, 18 Januari 2014

Petua Hilangkan Bintik Hitam Dan Putih Di Hidung



Kalau orang dulu-dulu suke gunakan putih telur dengan tisu untuk hilangkan bintik hitam dimuka, sekarang rasanya lebih banyak produk kat pasaran yang lebih cepat dan memudahkan kerja. Weeeeee >____<

Jadi kali ni saya gunakan tips yang lebih mudah hihihihi... Bukanlah petua tradisioanal, ni petua kedai namenya .... Saya suke jenama macam kat bawah ni .. Selalunya saya beli kat watson.




Kalau tak silap Ada 3 pilihan warna dan berbeza2 bau .. Tapi saya suke yang aloe vera ni ... Serasi sangat... Lebih kuat kalau saya lekatkan dihidung dan selalunya berkesan semua bintik2 hitam akan tertanggal.

Caranya pun mudah sahaja lepas basuh muka keringkan muka, kemudian sapukan air pada kawasan hidung dan lekatkan benda ni... Dalam dia ada 3 keping, gunalah sekeping dulu...  stok yang lain boleh gunakan lain kali.... harga lebih kurang rm 7. Oklah tu berpatutankan.....


Selamat mencuba kalau korang pun hadapi masalah yang sama huhuhuhu ... ,p







Khamis, 16 Januari 2014

Pewangi Rambut Dan Perawatan Rambut Rosak


Rambut saya ni memang kategori mudah luruh/gugur .. kalau panjang sikit jer.. senanglah nak luruh huhuhu (dah macam daun pulak luruh² yer)

Alhamdulillah sekarang ade makan vitamin dah semakin kurang, tapi sebelum ni saya pernah cuba ellips, ellips ni bukan vitamin yang boleh makan yer.. dia ala² cam minyak gitu.. tapi versi dalam tiup.. bukan dalam botol .... dahhh karang korang beli pergi makan telan dia.. pingsan jam² tu .. jangan kata masya ajar salah .. korang baca sampai habis entry ni dulu ... 

Ellips ni dia macam cecair .. lepas korang dah basuh rambut dah keringkan.. korang guntinglah ellips ni letak kat tapak tangan dan sapu kat rambut .. seyes .. wangi sangat².... tau.. dan rambut pun jadi cantik lembutt jer... tapi yang paling suke sebab wangi. hihihihihi ...



Inilah rupe ellips tu, saya pilih pink kebetulan untuk rambut rosak .. kalau tak silap dia ada macam² warna .. dan setiap warna punya fungsi yang berbeza .. jadi korang pilih lah yang mana yang sesuai dengan kepala korang yer... macam saya ni sebab rambut rosak.. jadi saya pilihlah warna pink ni.. so sweeetttttt >___<





Hahahahaha .. dah kenapa seharian bizi tetiba petang² publish entry pewangi rambut, ko masya .. tak hagak²kan.. tau lah malam jumaat ... kasi selinganlah sikit eh.. jangan marah kawan².. saja kongsikan tips ni.. dan ilmu... ni.. ilmu .. sambil kenyit mata senyum meleret².


yeahhh esok cuti .. mau balik rumah sendiri.. hayohaiiiii rumahku.. apakah perkabaranmu.. pastinya bersawangkan.. kan.. kan.. owwhhhh tak ku sanggup .. tak sabarnya nak balik rumah sendiri .. dah berminggu² kat kampung oiiiii ... tapi esok ada gotong royong kat tadika amir, ape²pun lepas gotong royong barulah balik rumah.




Bicara Hati : Pstt .. psttt.. saya makan ostematrik shaklee sekarang, alhamdulilah membantu jugak mengurangkan rambut gugur selain daripada hilangkan sakit² badan dan sakit kepala.












Jumaat, 27 Disember 2013

Budak Yang Baik Mestilah Dapat Upah




Tak payah nak buat muka sedih² yer, sebab nanti kalau ibu jerit .. ibu cakap ... amir mesti takmoo dengar .. jadi dah dapat macam ni .. satu pengajaranlah kan hihihihihi ...


Anak² bertuah macam ni lah, tak sempat ibu nak melarang ... bagus jugak kene macam ni ... mulanya elok jer duduk kat kerusi malas ... sambil tengok tivi kat rumah atok, bile iklan jer cerita tu .. tangan gatai dokkk main adjust² kerusi malas tu ... kan dah tersepit ... mas tu jugak darah mengalir laju tau ... air mata?? jangan cakaplah lagi laju berjujuran sering dengan laju keluarnya darah.


Dan pertama kalinya hubby lagi panik daripada ibu, terus peluk amir .. dukung pujuk² nanti sapu ubat .. amir dah meraung ayahnya ... saya pun panik jugak, siap nyakat amir lagi .. nanti pergi klinik bagi doktor cek nak kene cucuk ni kat montot .. hahaha lagi kuat dia meraung ... hubby pujuk² lama dia diam.. saya tahu mesti jari amir kebas, hubby lekat 'handsaplast' barulah dia diam sikit ... tu pun jenuh pujuk tau .. 


Hari pengesahan pendaftaran kat tadika amir, mujurlah ayah masih cuti .. jadi ayahlah yang uruskan hal² amir hari ni .. ibu kerja .. tak boleh cuti .. tapi 2.1.2014 nanti insyaallah ibu pulak cuti hantar amir pergi tadika .. harap amir oklah masa tu nanti.. takmoo sedih² lagi dah besar dah 6 tahunkan.



























Isnin, 16 Disember 2013

Minum Jus Homemade Yang Sedap



Hahahaha .. gigih tau, dah seminggu lebih rasanya buat jus sendiri macam ni kat rumah... takda maknanya nak membeli blander jus tu.. sebab dulu kawin dapat hadiah tu ... guna sekali jer kot lepas² tu macam tak guna dah.. jadi macam terpikir² wajarkah saya beli baru ... no .. no .. no ... memang tak lah jawabnya, jadi gigihlah guna blander biaser tu hah!!! mujur dah lama tak blander cili.. jadi memang tawakal jerlah kot bau / rasa pedas.. alhamdulillah tak rasa pedas hihihihi ... cuma saya kene tapislah sebab dia tak cukup haluskan huhuhuhuhu ...


Ini yang pertama kali saya cuba epal hijau, oren dan tambahkan sikit batang saderi seyes sedappppp...... limau tu tak masam pun .. manis.. buat secawan kongsi bertiga .. kata baru nak cubakan....



Saya rasa buat sendiri lagi memenuhi citarasa hahaha (perasan) bukan apa sebab sukati saya jer nak campur²kan buah²an ni ... setakat ni tidaklah yang pelik mana pun, gigih buat ni bukan sebab apa .. saya memang suke jus buah .. amir?? lagilah suke .. hubby?? hubby dia tak berapa nak suke.. dia lagi suke makan buah hihihihihi ... tapi saya buat jus ni dia minum jugak...

Antara yang pernah saya cuba tapi takda gambarnya ialah epal merah 2 biji, 1 biji epal hijau dan 6 biji tomato ceri, seyessssss sedapppp sangat²... lepas tu saya cuba pulak oren, halia, epal merah pun sedapp jugak.. korang kalau nak cuba agak² sendiri tau.. saya pun takda anggaran yang tepat saya main buat jer... dan alhamdulillah kene dengan tekak ni .. palingg tak menahan bila saya buat air macam dalam gambar ni .. kan hijau.. amir ingatkan air tebu... tak sempat saya jawab dia dah minum.. mujurlah dia tak luah balik.. dia telan air tu.. lepas tu baru tanya air ape ni ibu?? napa rasanya tak macam air tebu.. masam hahahaha ... ;p

Buat jus sendiri di rumah lebih terjamin kebersihannya kan .. jangan korang buat campuran yang bukan² sudah.... kang cirit beret... pulak satu hal.

Jom amalkan pemakanan yang sihat, demi kesejateraan di masa hadapan.
























Selasa, 10 Disember 2013

Petua Saya Mengurangkan Batuk Anak Saya



Sana sini musim hujan ni, musim tak menentu hala ... dengan musim buahnya lagi .. hadoilah.. pandai²lah yer.. cari alternatif kawal antibodi badan.

Sekarang ni tak demam pun, mandi air sejuk sangat badan rasa semacam .. rasa macam senggal² gitu huhuhuhu ... saya lebih risaukan amir.. maklumlah amirkan lahir kot tingkap, memang antibodi badan dia tu kadang lemah sikit.. mitosnya kunun² masa lahir tu banyak angin masukk.. tak tahulah... tapi memang kalau cuaca sejuk saya akan suruh hubby rebuskan air suam dia mandi air suam...

Oklah baru² ni.. kira² sebulan yang lepas kot saya demam, amir pulak kene demam dengan batuk² pakej selsema sekali ... lama betul batuk dia nak baik.. dah bagi makan madu.. tapi tak jugak baik²... selalu bagi 2 sudu macam dah kurang, kali ni memang lambat pulak.. sampaikan ubat klinik sebotol habis tau.. tak baik².. lepas tu dia ngadu.. tekak gatal, amir rasa cam nak buang jer ibu.. tekak amir sakit... huhuhuhu ...




Bila saya tanya mak, mak pun bagilah petua ni... rasanya dah pernah buat cuma.. tulah ibu amir ni kadang pelupa jer, minum air semut lebih lah tu... (takmoo ngaku faktor usia) hahahahaha ... 

caranya limau nipis dan kapur makan jer, limau nipis ni potong dua kemudian sapukan kapur makan atas tu .. dan ganggang dia atas api... maksudnya macam bakar ala² bbq gitu.. tapi kapur yang sapu atas limau tu sebelah atas.. jangan korang pergi ganggang pulak yang ada sapuan kapur... maksudnya ganggang bahagian bawah tu.. yang adoo kulit tu hah!! paham tak??? paham tak.. sorry tutorial masa gangang takde... ganggang agak² dah layu atau dengan erti kata lain.. kapur tu macam dah meresap kat dalam limau.... okkk lepas tu...

Lepas dah ganggang .. korang biarkan dia sejuk sikit, dalam suam² gitu.. barulah korang sapukan kat leher tu.. kawasan kerongkong kita tu.. ratakan kat situ.. (jangan korang panas² perg sapu terus.. kang melecur dah korang kata masya bagi petua sesat) huhuhuhu ... sapu.. lumurkan... insyaallah.. akan mengurangkan rasa gatal tu... ni saya buat 2 satu saya, satu amir... alhamdulillah 3 kali buat berkesan.. 3 kali maksudnya saya tak buat sekali harung pun.. dah buat hari ini.. esok saya buat lagi... esok buat lagi... memang berkesan .. alhamdulillah sangat²...


Harap sangat tips dan petua ni membantu kawan², maklumlah ramai kawan² blogger update anak² tak sihat batuk... batuk ni tak boleh dibiarkan.. nak bagi makan ubat pun tak elok jugakkan.. tips ni pun sesuai untuk baby jugak.. selamat mencuba yer... harap membantu ...

Selain itu, kalau boleh elakkan makan pisang dan telur yer.. takut batuk lagi melarat jadi kahak.












Jumaat, 6 Disember 2013

Pokok Garuda , Pokok Herba Berubat


Boleh ker.. tajuk entry camtu, ini pokok garuda yer.. bukan burung garuda hahahaha .... sebenarnya ini cuma alternatif janganlah terlalu percaya atau taksub sangat².. untuk elak gangguan makhluk halus ni .. mereka pun nak duduk jugak.. nak bermain jugak.. dah kita terlanggar dia .. nak buat camne kan... ingat jangan taksub sangat percaya dia tak wujud atau pokok ni membantu elak .. dia membantu sahaja.. tapi semuanya kuasa Allah s.w.t.

Ok .. susulan saya beli pokok kunun² penyeri rumah tu.. saya nak beli pokok garuda ni, tapi dah sampai kedai bunga tu.. saya jadi rambanggggg hahahahaha ... tak dapek nak nolong... bukan beli pokok garuda jer.. pokok bunga lain pun saya beli... dengan pasu² baru lagi.. sudahnya pokok garuda ni tak berpasu.. dalam beg plastik hitam jer.. hadoilah ... lupe beli 3 pokok, ingakan pasu kat rumah ade kosong lagi.





Inilah pokok garuda tu.. saya beli rm 6.00 sahaja...  (fokus pada pokok abaikan pemandangan sekeliling) dulu pernah beli, dululah yer.. masa tu amir umur bapa bulan tak hinggat dah... masa tu dia selalu demam panas tengah malam, merenggek.. tapi.. belum tahap menangis meraung... nenek yang kami berubat tu .. soh cari pokok ni .. lepas tu ramas²kan dengan beras segenggam dan dengan air yang dia dah bacakan doa katanya... saya buat selalu petang nak maghrib.. sapukan ramasan beras, daun garuda dengan air tadi.. daun garuda tu amik setangkai... memang berkesan.... berkesan tu maksudnya demam amir tu sejuk .. takdalah kepala panas telinga dengan kaki sejuk.. maksudnya suhu badan dia kembali normal ... kalau tak dia demam kepala kemain panas... telinga dengan kaki sejuk... daun tu pulak saya letak dalam bantal yang amir baring... saya usaha .. yang sembuhkan allah semuanya... Sebelum tu dah bawak pergi klinik dan berurut jugak.. tapi demam masih tak baik.. tu yang cuba cara tradisional macam ni.... dan cara yang sama jugak nenek tu suruh saya buat baru² ni.. ALHAMDULILLAH...









Zommm skit.... pokok garuda ni bau dia kurang menyenangkan sikit.. nak kata macam bau bunga tahi ayam pun iye jugak.. tp dia .. tak berbunga.. dia daun sahaja.. sekali pandang macam ulam raja kan.. kan.. tak tahulah kot ada bunganya .. sepanjang yang saya tanam.. tak pernah nampak bunganya...




Saya tak pasti sama ada pokok ni ada nama lain selain daripada namanya pokok garuda, memula dulu macam pelik.. seyes.. dah macam telinga ni tak berapa nak dengar dok mintak nenek tu ulang cakap huhuhuhuhu .... Mujur tak kene piat telinga...


Pokok ni sensetif tau.. sensetif maksudnya tak boleh letak di tengah panas mudah mati, jadi kenelah letak tempat redup² sikit.... kalau nak petik pun pastikan dalam keadaan bersih bukan dalam keadanan period.. itu jerlah yang saya tahu.. info pasal pokok ni.. kalau korang ada info kongsikan kat komen tau... (^___^)v

















Selasa, 3 Disember 2013

Pendamping Dalam Kereta



Ade yang seram ke baca entry semalam tu?? .. okk kita simpan dulu eh entry sambungan... (ade sambungan ker??? gegegege... ) korang yang baca pun seram.. saya yang kat darussyifa tu lagi seram hokeyyyyy ... serius.. entry tu takda sambungan pun.. nanti saya amik gambar pokok garuda tu.. nanti saya kongsikan ceritanya.. tapi kalau koranggg tak sabar gugel sahaja kelebihannya.

Banyakkan zikir.. masuk situ.. maklumlah ramai orang berubatkan.. dan macam² penyakit ada.. bukan badi mayat jer.. badi haiwan pun ada (itulah yang amir terkena) kita kene kuat tau.. tau.. (walaupun saya tak kuat jugak) iyerlah kuat semangat ni maksudnya.. bende² macam ni dia nak singgah kita tak tahu... sejujurnya kadang kita rasa dah buat pendinding diri.. tapi dia nak datang dekat jugakkan.. maknanya kita lagi kene dekatkan diri dengan Allah s.w.t.


Oklah ini bukan nak cerita pendamping malam dalam kereta, atau pendamping makhluk halus... tajuk jer.. macam gempakkan entry ni.. sebenarnya nak cerita pendamping saya dalam kereta sepanjang tahun 2013.. siapa lagiiii sibujang emas sayalah .. anak saya tu.. rindunya dia... bermula semalam dah tak hantar tadika dah... rasa sunyi sangat² bawak kereta sorang² takda sape membebel².. sampaikan .. saya terlupa dah tak hantar dia.. lepas punch baru perasan.. eh².. nak kemana pulak keluar opis balik ni hahahaha ... terus lah beli sarapan bungkus, takkan nak patah balik lalu jalan sehala tu...;p





Gambar takda kaitan, jangan korang komen.. tanya kat sini ada pendamping ker?? hahaha .. haru.. baca bebetul entry yer... Hujung minggu baru ni pergi mydin kunun2 nak cari barang untuk amir, nanti dia dengan ayah kat rumah adelah aktiviti takdelah buhsan... Cuma beli pensil warna jer selebihnya kami tengok2 harga... Harga sekarang tak jauh bezanya dah tak murah mana pun... Tapi kalau beli banyak murahlah kat tingkat atas sekali....




Paling lama singgah kat ruangan buku ni... Sudahnya satu buku pun tak amik hahahaha..... belek sana belek sini... baca sana .. baca sini.. hubby amik barang² keperluan sekolah, saya?? sila percaya saya tak membeli pun... tengok² sahaja... opsss.. ada beli krim muka (^___^)v



Okkk.. sambung balik cerita... tadi saja selitkan gambar hihihihi .... seyes cakap.. semalam balik kerja rasa sunyiii sangat² tau.. sampaikan baru saya terperasan tak on radio dalam kereta rupenya hihihi.. selalunya amirlah yang rajin on kan radio tu lepas amik dia.. sebab dia suka pasang CD, kadang tu mengajuk² lagu² dalam radio.... alahai sayang takda kamu dalam kereta sunyi ibu di buatnya sepanjang pergi dan balik kerja sekarang.

Dan semalam balik rumah lambat pulak.. jalan jem teruk hujan seharian... hubby dengan amir pun tak keluar rumah.. mujurlah saya dah siapkan mereka lauk untuk makan.. kalau tak mau makan maggie goreng sedap jer 2 beranak tu...



Bicara Hati : Hujung tahun dah mula bizi dah.. tak cukup masa rasanya 8 jam bekerja... apaetah lagi nak mengarang entry.. satu hari satu entry jerlah jawabnya gigih mengarang...










Jumaat, 1 November 2013

Kenapa Perut Amir Tiba - Tiba Sakit


Berapa banyak edisi ko nak buat ni masya, satu² nak buat entry kikikikiki ... buat orang yang baca suspen jer ... Sebenarnya lepas rawatan di darussyifa saya bersyukur sangat² ... 3 hari guna air yang ustaz bacakan doa .. alhamdulillah.. amir makin sembuh, kat darussyifa memang ada jual air mineral dia sendiri.. tapi saya tak tahu .. jadinya saya dah beli siap²... semalam pulak.. ziarah mak mertua adik saya .. saya risau jugak.. maklumlah amir baru baik demam kan.. mohon² dijauhkan daripada yang bukan² terjadi.

Susulan daripada rawatan itu, malam tu amir tidur lena sangat². jangan kata amir .. ibu dengan ayah dia pun tidur sampai tak sedar diri .. sekuit pun.. mengantuk betul sedar² dah pukul 6 pagi kikikikiki ... itu pun sebab tetiba amir cakap.. sakit perut .. bila saya tanya napa nak buang air besar ker?? nak kencing ker?? alapar ker? semuanya pun dia geleng kepala.. saya pegang perut pulak panas semacam... dah kenapa lah pulak ... 

Bila tanya nak cuti ker?? dia geleng jugak.. okk siapkan dia macam biasa... belikan sarapan .. hantar pergi sekolah.. sapu minyak yu yi siap²... kot² kembung ker, tapi takda pulak dia moody.. macam biasa jer... puas saya pikir² kenapa pulak dengan perut amir ni.. memang panas... seacrh sana sini.. google sana sini.. tetiba ting².. ting² .... oic inikan sebabnya????




Ubat cacing zentel cecair sesuai usia 5 tahun




Baru saya teringat.. kali terakhir bagi amir minum ubat cacing akhir tahun lepas kot.. masa dia selalu muntah² pagi, selalu macam tak sihat awal pagi ... rupanya dah hampir setahun dia tak makan ubat cacing .... jadi balik tu saya terus belikan kat farmasi ubat cacing bagi amir minum petang tu .. lepas makan malam.


Tak bagi tahu dia pun itu ubat cacing.. saya cakap itu ubat doktor bagi suruh habiskan kalau nak sembuh.. amir pun pasrah jer makan sebotol.. 2 sudu besar jugaklah dia makan ... esoknya dia membuang semahu²nya ... tidak keluar pun sekor² cacing tu.. cacing tu hancur dah.. dia membuang macam biasa jer... tapi memang muka dia lega sangat²lah... dia kata perut dia pun dah ok... tak sakit dah .. saya pegang pun tak panas dah...


Kantoi balik kampung sabtu tu.. bila embah tanya amir dah sihat?? dah.. ibu bagi makan ubat.. ibu bawak jumpa ustaz.. lepas tu saya cakap bagi makan ubat cacing kat dia.. dah amir dok tanya² bila amir makan ubat cacing ibu.. eeeeeee... ubat cacing, cacing ada dalam perut .. eeeeee... camner tu.. hahahahaha.. jenuh saya nak terankan.. dan kantoilah nanti kot nak bagi makan ubat.. amir dah ingat botol ubat cacing tu kikikiki ..;p


Opsss.. sebelum terlupa .. lepas cek darah kat klinik kesihatan, saya ada bawak amir berurut.. malam tu, sebab ingatkan dia demam urat.. sebab darah normal.. tapi lepas berurut pun dia tak ok.. sebab itulah kami pilih darussyiffa .. alhamdulillah serasi disitu.. dan saya jugak baru tahu.. boleh buat rawatan kesuburan dalaman rupanya disitu.. patutlah pernah terbaca kat blog seorang sahabat blogger... 




Bicara Hati : Gara² semalam EL, pagi ni hubby terlupa sekolah dah mula cuti.. esok depavali dan selasa awal muharram, gelihati tetiba hubby sms datang sekolah takda sesapa.. hubby²... 







Rabu, 30 Oktober 2013

TELUR PUNCA MAKANAN KOTOR DAN MEMBAWA PENYAKIT






TELUR PUNCA MAKANAN KOTOR DAN MEMBAWA PENYAKIT
Telur yang kotor dan masih diselaputi najis ayam, harus dibasuh dahulu sebelum dipecahkan untuk dimasak ke dalam makanan.

Najis ayam pada telur yang masuk ke dalam makanan bukan saja membuatkan makanan kita menjadi tidak halal, tetapi juga mengundang penyakit keracunan Salmonella.

Begitu juga pastikan telur yang dibeli tidak retak, kerana kuman Salmonella boleh masuk ke dalam telur dan membiak. Tanda awal pembiakan kuman Salmonella dalam telur ialah bau telur yang busuk sebaik dipecahkan.

Kuman Salmonella membiak dalam usus ayam dan manusia dengan mudah mendapat jangkitan Salmonella yang menyebabkan keracunan makanan, dengan memakan makanan yang dicemari dengan najis ayam.

Hal initelah disahkan oleh Centre for Disease Control and Prevention (CDC) Amerika Syarikat dalam kenyataannya pada Julai 2010.

-Dr Zubaidi Hj Ahmad





*********************************************************************************


Sebab tu selalunya kat rumah kalau beli telur mesti basuh dulu.. lepas tu simpan kat peti sejuk... senang nak masak amik jer, kadang was² nak order makanan yang ada telur kalau kekedai makan .. lagi² bila amir suka sangat makan roti telur atau pun nasi lemak telur mata .. ermmmmm .. jauhkanlah .. kat kedai² pun banyak dah yang basuh telur sesiap sekarang.. sebab ada kesedaran macam ni.






 

Rawatan Di Darussyifa Pilihan Sebelum Ke Hospital



Fuhhh.. fuhhh... lap peluh jap, nak mengarang .. bebetul bizi ni... sehari dapat publish satu entry... itu pun terkial² nak mengarangnya... ke bizian melanda .. perlu masa yang cukup untuk bahagi² masa, selalunya akhir bulan dah tak bizi .. ni memang pecah rekod ni.. dah akhir bulan pun tak cukup kaki tangan nak bergerak... buat kerja hah!!! achaner tu masya ... achaner tu ... 

Susulan daripada entry semalam yang saya buat, hari ni saya nak bercerita pulak rawatan susulan kami ke darussyifa. Oleh kerana dah 2 kali pergi klinik demam amir masih tak kebah .. dan amik darah di klinik kesihatan darah normal.. kami sepakat bawak amir kedarussyifa pulak pada hari khamis malam jumaat. Ibu kalut .. langsung lupa nak amik gambar waktu rawatan kat situ .. sebab darussyifa ni ada hari² terentu sahaja dia bukak boleh rujuk laman web dia http://www.darussyifa.org kami pergi darussyifa sijangkang bt 9 betul² belakang petronas bt 9 tu ... waktu rawatan khamis malam jumaat 9.30 malam - 12 tengah malam.




Sempat snap masa menunggu giliran, amir nombor 9 .. masa dah menunjukkan pukul 10.15 malam amir dah mula mengantuk .. boring lama sangat menunggu.



Bila korang pergi kat sini, masuk jer terus nampak meja pendaftaran, mendaftar kat situ tulis nama siapa yang sakit, tempat tinggal, sakit apa dan catatan kalau sebelum ni pernah buat rawatan. Macam yang kat tempat saya pergi ni kebetulan ada 4 bilik dan.. mujulah jugak ramai staff dia .. amir kira cepatlah jugak tak lama kami menunggu adalah 1 jam, kalau ramai orang lagi berejam² tau huhuhuhu .... rasanya setiap bilik tu fungsi rawatan berbeza²... apapun bayarannya adalah seikhlas untuk memberi masukkan jer kat tabung, lagi satu datang sini tutup aurat yer.. kalau bleh pakai baju kurung, jubah pun okk kalau perempuan.. sebab dia dah pangkah awal² kalau pakai seluar .. masa kat pintu masuk.

Alhamdulillah lepas buat rawatan, amir macam biasalah memula dia malu² bila ustaz tanya sakit apa semua... tapi bila ustaz dah bacakan doa semua.. dia macam okk sikit ... dan alhamdulillah jugak malam tu amir tidur dengan lenanya alhamdulillah walaupun masih panas tapi tidaklah panas teruk sangat.. alhamdulillah jugak 3 x minum air yang ustaz bacakan dan renjis di tempat tidurnya badan amir makin ok.... syukur sangat².

Cumanya yang kami pelik bila ustaz tanya ada pergi mana² ke sebelum ni masuk hutan ker?? pergi melawat orang meninggal ke, pergi ziarah orang sakit ke.. kami suami isteri berpandangan.. rasanya macam takda pulak, ada takda amir tengok lembu korban baru ni .. dia macam terkejut sangat tengok lembu kene sembelih sampai cakap allah masa dalam rakam video tu .. itu jerlah.. tapi balik tu.. elok jer dia main dengan sepupu dia. Iyerlah bende² halus ni manalah saya nak tahu bila singgahnya kan...







Lepas buat rawatan kat darussyifa alhamdulillah amir dah ok, saya pun tidaklah ke hospital.. kalau berlarutan .. memang saya ke hospital terus, esok paginya .. pagi jumaat amir mengadu sakit perut pulak... saya pengang perut dia panas sangat.. dah pulak .. kenapa pulak perut yang panas ni.. saya tanya sakit macam mana .. kat pusat katanya.. saya risaulah jugak kot sakit kat bawah pusatkan... okk.. nanti saya sambung story eh pasal apa amir sakit perut tu (^___^)v tunggu ..... entry yang seterusnya... 











Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...