♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Selasa, 10 Julai 2012

Home » , , » Rezeki ikan duri

Rezeki ikan duri

  


Dah lame yang sebenarnya mek sebelah rumah bagi ikan ni... kebetulan anak mek memancing, ade rezeki lebih dia bagilah kat kami sikit... yang sebenarnya saya pun tak tahu ikan duri ni macam mane.. maklumlah rabun ikan.. tak semua ikan saya kenal.. kalau pergi pasaraya memang tengok tulisan kat bahagian ikan barulah saya tahu.. kalau salah taq.. salah lah saya amik... ke pasar jarang beli ikan... selalu beli sayur jer hihihihihihi....

Bile mek sebelah tanye makan ikan duri x?? erkk mulelah buat muke terkulat² ikan duri macam mane yer.... hihihihi... bile mek tunjuk ooooo... memang tak tahu nama dia ikan duri.. ikannya ala² macam ikan haruan, ikan sembilang rupenya ade sesunggut kat depan tu... saya tak pasti kalau ade nama lain.. korang mesti lagi pakar kot bab² jenis ikan ni... maafkan saya yer... ;p

Mek kate masak asam pedas.. saya pun iyer kan jerlah.. google sane sini.. menu ape yang sedap nak masakk sudahnya memang masak asam pedas hihihihihi....
Tugas² menyiang ikan ni memang semua hubbylah yang buat.. saya basuh sampai bersih jer.. dan simpan... kalau soh siang mau lah sampai malam tak habis².. terkial²...

 Ni ikan yang mentah.. sebab saya tak biaser masak, saya goreng dulu siap tutup masa goreng takut meletop², api pun tak kuat sangat huhuhuhuhuhu.... ;p

Inilah hasilnya eh² ade 2 ekor jer dalam pinggan hihihihi... tapi hubby makan seekor jer.. sedapp katanya tapi pedas erkkkkk..... saya tak makan ikan tu.. saya hirup kuah jer.. dengan sayur².... yang lagi 2 ekor petang tu bagi kat akak ipar pulang tupperware.. dah banyak sangat kat rumah ni haihh... 

Resepi ikan duri masak asam pedas
cili kering 10 batang
1 biji bawang merah besar
1 biji bawang putih
halia besar ibu jari
belacan agak² 
semua saya blander.
2 batang serai ketuk sikit ....

Lepas blander semua bahan² saya tumis.... naik bau masukkan air dan ikan yang saya dah goreng.. lepas tu masukkan sayur bendi, tomato dan bunga kantan..
Tambahkan garam dan gula serta sedikit perasa ikut sukati selera masing² hihihihihi... (^____^)v

Selamat mencuba .. siap untuk dihidangkan..
Untuk makluman korang nama ikan ni jer ikan duri.. tapi takde duri pun dalam isi ikan tu... duri² kat tulang ikan tu biaserlah....


Bicara Hati : Apelah nak jadi dengan saya ni umur pun dah nak masuk 30 tahun dah jadi ibu dan isteri ikan pun masih tak kenal lagi hihihihihihi ...;p Terima kasih mek bagi tahu nama ikan tu ... ade lagi sebungkus tu 3 ekor.. masak kari sedapp kot kan...

21 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

wah sedap nampak n tq sudi kongsi resepi yek! slm kenal n dh follow awak 265

safurara berkata...

xpenah pulak mkn ikan duri.ada duri x kat ikan tu.sbb membayangkan kalau ikan duri mst ada duri.hehe

- AZIE - berkata...

ikan duri nie sy pun xmkn, tp pernah tgk mak masak kari..huh memg nmpk menyelerakan,abah suka tp sy tetap jgk xmkn hihihi

saffiya_aleesya @ echa berkata...

ala kak saya pun sama nama ikan bukan reti sangat tambah ikan yang beso2 ni..cam takut laa plak nak makan huhuhu

emarieys berkata...

kami sekeluarga tak makan ikan sungai..

nur anis berkata...

saya pun tak kenal ikan..hihiiii

Saya Disini berkata...

sedpnye

Acik Erna berkata...

salam masya..tak kenal ikan tak pe..he he..acik dulu masa muda2 pun macam tu,,pernah suami beli ikan yang bawak balik daging ikan je..maknanya dah siap potong..acik tak berani nak makan sebab acik tak jumpa tulang nya..pada acik kalau ikan mesti ada tulang..

|| NaFiRaa || berkata...

kalo ikan cam nih memang zura goreng jek.. sedap makan rangup2.. hehehe

Tie HT berkata...

sedap huu ikan duri ni..kalo mak akak dia masak kari :)

Ujie Othman berkata...

Rileks le..ada org tu lagi teruk. umur dh 30an pun masih tak kenal ikan! Takat kembong, selar, pari tu bolehlah.

*saya le tu..

nazayiena berkata...

Kak Nurul ptg minggu lps masak ikan nie masak lemak cili api.

lia berkata...

x reti siang ikan duri hu3... sbb ikan ni ala2 licin ;)

Fiza Rahman berkata...

Samalah kita, tak tau sgt nama2 ikan. Tak pernah lagi mkn ikan duri...sdap erk.

umiawadah berkata...

ikan tu goreng dulu ye..sedap juga ikan duri ni,pernah makan..itupun tahu sebab suami juga yang bagitahu namanya..dia dapat waktu memancing dulu..kalu tak tahu juga nama ikan tu..he he he

fieda berkata...

kak fieda pun takl kenal..kenal ikan yg biasa mkn jer..

Liyana Anuar berkata...

saya pun tak kenal ikan sangat gak kak..umur dah 25 tahun ni..hehe :p

Madam iEeDaZ berkata...

rajin nye masya! :)

IntaNBerliaN berkata...

jgn kata yana.. sy ni pun xkenai jugak nama ikan.. adehh...

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

wani pun xkenal nama2 ikan ni..selalu husband yg beli hahaa..tau msk jer

QasehnyaRania berkata...

ciksu kenai nama ikn belajaq ngn suami.suami terror.

akak di tag.ada masa join la ye

http://lobaksusue.blogspot.com/2013/01/1st-giveaway-from-mailey-jayley.html

good luck ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...