♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Selasa, 17 Julai 2012

Home » , , , » Takde idea nak masak .....

Takde idea nak masak .....

Assalamualaikummmm.... mendung kat luar ... gelapnya.. nak hujan lagi agaknya .....

Pernah tak tibe² korang takde idea nak masak huhuhuhuhu... saya selalu lah jugakkan.. bukan takde idea.. yang sebenarnya jemu .. masak lauk same jer... tu belum lagi puasa nanti ... bile puasa nasi ade lah menu wajib untuk berbuka sebab hubby memang suke makan nasi .. sahur takpe sangat selalu kurma, biskut hup seng dan air teh panas pun okeyy jer .....

Baru² ni saya cuba resepi baru hihihihihi.. orang lain dah selalu buat kot .. saya jer yang baru buat .... dah jemu makan sardin masak sambal (tak habis makan dengan roti), masak lemak pedas (tak habis buat lempeng) .. jadi kali ni saya masak asam pedas hahahahaha .. sedappp tau .. tak caye .. tak caye cubalah .. confirm menjilat jari tau.... takkan tak habis hihihihihi.......


 

 Asam pedas sardin (saya guna sardin dalam tin jer... )

Resepi mudah versi campak² :-
Sardin besar satu tin (jenama ape² tak kesah)
1 biji bawang besar
1 biji bawang putih
halia besar ibu jari
cili kering 5 batang/ ikut nak pedas mane ....
3 batang serai
belacan sikit
2 keping asam keping
1 biji tomato
5 batang bendi
3 kuntum bunga kantan / daun kesum pun okk ... lagi harum baunya ....

Cara masak :-
Blander cili kering, bawang merah, bawang putih, halia dan belacan. kemudian tumiskan dia dengan minyak dalam kuali ... masukkan serai yg telah dititik sampailah naik bau.... barulah masukkan isi ikan sardin (saya masukkan isi ikan sardin jer.. sos² sardin tu .. saya amik sikit jer.. tak masukkan semua takmo² okkk...). Kemudian saya masukkan air ikut kepekatan yang saya nak agak² 3 cawan besar sederhana macam tu.... masukkan asam keping, tunggu sampai mendidih saya masukkan bendi, tomato dan bunga kantan.
Masukkan garam, gula dan perasa sikit .. rasalah ikut citarasa masing² .....

Sedapp dan mudah .. tak caye cubalah hihihihihi... (^____^)v




Saya hidangkan dengan nasi panas dan telur dadar .... 
memang menjilat jari masa makan...
Telur dadar ni pulak saya goreng campur dengan mayonis memang gebuu tau...



Bicara Hati : Nak puasa ni tekak bukan² yang diidamnya haihhh.... tibe² hari ni mood malas masak boleh hihihihihihi.... ;p nak makan luar....



17 ulasan:

mama aryan berkata...

tak penah masak sardin dlm tin buat asam pedas,biasa guna ikan pari je..bole try nih

Saya Disini berkata...

sedpnye walaupon xde idea

Madam iEeDaZ berkata...

nmpk cam sedap..tak pernah makan lagi ni asam pedas sardin tu..
betulla kadang2 smpi taktau nk masak ape kan...hiks :p

- AZIE - berkata...

sy memg xmakan sardin tau, pelik tp sardin dlm roti mkn pulak..hubby memg suka dgn sardin, nti sy boleh cuba resepi nie utk hubby..ehh telur dadar memg gebus jekan bila letak mayonis.


p/s: sy pulak xde idea nak hupdate blog huhuhuhu

Afasz berkata...

lauk yg simple tp sedap woooo

fieda berkata...

kak fieda ni ari2 kena masak mmg selalu dh takder idea nk masak..nk pose ni lagi la..

fieda berkata...

asam pedas sadin..?first time dgr ni..

lia berkata...

betol2... msak simple tp super sedap yg paling best...

Kayna berkata...

Wah... nampak sedap. Boleh try laa.. InsyaALLAH

IntaNBerliaN berkata...

xpnh try lg msk asam pedas... pnh try msk kari...

Tie HT berkata...

weyhh sedap ni, sardin buh bendi..akk penah buh terung,pekena lak dgn telo dadar..fuhh terangkatt :)

LYAfrina berkata...

sardin febret lya..
asam pedas pon febret lya..
tp x pnh tau lg ade menu asam pedas sardin..weeee.. teruja nak try ni.

Ruse Sulaiman berkata...

Lauk yg mudah. Kalau hr2 masak takde idea juga kdg tu. Ulang yg sama yg penting selera tekak nk makan ;) yg simple lebih sedap ;)

Anje a.k.a Mummy_Balqis berkata...

wah sedapnya, kita tak pernha masak asam pedas sardin, sellau masak sardin lagu tu je

sal ya berkata...

pernah tgk chef apa entah tu masak dalam rancangan spice route. macam senang je.

adaa berkata...

mcm best nih, harus dicuba :)

eija_sweetmama berkata...

x pernah lagi masak asam pedas sardin ni, makan asam pedas sardin pun x pernah lagi..hihi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...