♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Selasa, 3 September 2013

Home » , , , , , , , , » Cara Menasihati Anak

Cara Menasihati Anak



Cara menasihati anak², sebenarnya tak tahu nak letak tajuk apa.. tapi suka baca kata² di fb ibubapa cemerlang ni .. sebenarnya ni kata² semangat dan inspirsai buat diri saya jugak .. jadi saya kongsikan di blog ... saya tahu ramai kawan² blog yang baca blog saya pun sudah punya anak²kan.. dan ramai buntu cara sesuai bila kita menghadapi situasi anak² seperti kata² di bawah.



Setuju sangat² dengan kata² kat atas ni, dalam zaman yang moden macam sekarang ni nak.. membesarkan anak² memang banyaklah peranan saikologi kita perlu terapkan... anak² perlukan penerangan daripada kita kalau sesuatu yang di mahukan kita tak boleh tunaikan. Tapi dulu ... kalau koooo orang mintak sesuatu dgn mak abah korang .. dia tak bagi .. jangan kata nak menangis .. nak hentak² kaki pun takut.. silap² air mata jer mengalir tau .. tak berani nak seduuu .. memang takutkan. Tapi kita pun paham ... dulu mak abah susah, tapi bila dengan anak² sekarang lain .. kita kene terangkan satu persatu .. alhamdulillah .. AMIR anak yang baik kalau saya dah bagi tahu awal².. dia jarang protes... kecuali kita tak bagi tahu awal².. atau bercakap marah dengan dia depan orang ramai .. dia memang akan protes .. sebab anak² pun ada maruah dan tahu malukan.




Tunjukkan sikap yang positif pada anak² .. saya akui, saya pun manusia biasa sahaja .. punya kelemahan, bukanlah nak hipokrik dengan anak².. tapi sejujurnya bila kita buat baik depan anak².. anak² pun akan ikut peragai yang baik jugak .. sebab anak² alah cermin diri ibu bapanya .. jangan sampai kita tersilap didik .. persekitaran sekeliling itu penting .... lagi² bila saya bekerja .. tumpuan pada anak hanya selepas waktu kerja dan waktu hujung minggu sedangkan 5 hari 8 jam sehari waktu amir banyak di tadika dan taska .. sebab tu saya pilih tadika dan taska amir yang ada ciri² islamik .. saya harap sangat persekitaran yang baik buat dia.. akan memberi tumbesaran yang baik juga buat dia.


Sumber : FB Ibubapa Cemerlang






15 ulasan:

LYAfrina berkata...

suka baca tips2 mcm ni.. moga kt blh melakukan y terbaik buat anak2 kita ye..

lia berkata...

wpon penat kena ulang & ulang & ulang lagi, tp da jadi mak-mak ni, kena tabah biler setiap kali kena xplain xboleh hu3

lizz berkata...

Tu lah yang penting kiter bersabar dlm mendidik anak dan kena jdkan cth teladan untuk anak kiter..

Falsya berkata...

Boleh guna tips nie..tp kene tunggu baby keluar dulu..;)))

sekadar satu coretan berkata...

kene byk sabar dengan anak2 ni...

Nastyna berkata...

Memang, sangat berguna tips tips macam ni.

Unknown berkata...

setuju.. tunjukkan sikap positif..dan gunakan cara lembut..kalo kite kasar, x mustahil la anak2 memberontak kan..deqla xde anak lagi tp gigih baca..hihi.. pasti berguna utk deqla 1 hari nanti... thanks sharing dear..

Permata Malap berkata...

setuju dgn ayat akak pasal anak-anak pun tahu malu..AniqFiras yg tak sampai setahun lagi tu pun,kalau terjatuh sikit,mesti dia nangis(bukan sebab sakit,tapi malu).inikan pula kalau kena marah dpn orang lain..

Unknown berkata...

kekadang terlepas gak masya..secara tak sengaja..pastu mula la rasa menyesal..huhuhu..dugaan sungguh nak tunggu anak2 besar kan..

Unknown berkata...

terima kasih atas tips ini..:)

gee berkata...

info yg sgt berguna..tq

Puan Kutu berkata...

setiap ibu bapa mahu yg terbaik utk anak..klu mampu mmg akan cuba penuhi permintaan,klu tidak mmg kena terangkn baik2..budak2 skang bukan macam kita dulu2..

setuju!kena cermin diri sebelum nak letakkan sesuatu kesalahan pada anak

eija_sweetmama berkata...

setuju sgt :)

CtAyue berkata...

setuju dgn yana.. zaman skrg mmg kena byk guna kaedah psikologi dn bkn lg kena kerap guna rotan jer kan..suka byk tips2 tu.. good sharing

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

suka baca klu ada tips psl anak2 ni...boleh motivate diri sy mcm mn nk didik anak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...