♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Selasa, 19 Jun 2012

Home » , » Dengan teknik berjalan boleh hindari penyakit

Dengan teknik berjalan boleh hindari penyakit

  


Oleh kerana kesibukkan masa di pejabat.. nak siapkan kerja itu.. kerja ini... banyak draft² untuk entry majalah tak dapat nak kongsi dengan kawan² semua huhuhuhu.. sudahnya banyak yang tepu dalam draft tu... tepu jer.. tak basi lagi.. kikikiki... tapi kalau dah lame terperam mau bau tapai kan.. kan.... 
Saya bukanlah duta majalah harmoni pun.. jauh sekali promosi ini berbayar.. tapi saya sekadar berkongsi dengan kawan² ape yang saya baca dan sebagai panduan saya juga yang sebenarnya .. iyerlah kang majlah ni saya letak merata² memang takde manenyalah nak mencari.... (^______^)v

Menurut kajian berjalan kaki mampu menghindarkan diri daripada serangan penyakit berbahaya seperti kencing manis, kanser, obesiti, strok dan jantung kalau diamalkan secara rutin harian.

Kebaikan berjalan kaki
1. Membakar Kalori
2. Meningkatkan Peredaran cecair tubuh
3. Meningkatkan kesihatan organ dalaman.
4. Meningkatkan kemampuan otak.

Posisi jalan yang betul.
1. Kepala dan bahu - dalam keadaan tegakdengan pandangan mata fokus ke hadapan. (jangan bongkok)
2. Otot perut - membantu menyangga postur tubuh dan tulang belakang sewaktu bejalan kaki.
3. Pangkal paha - Secara umum gerakan kehadapan haruslah dimulakan  dari pangkal paha dan melankah secara semulajadi dengan langkah yang tidak terlalu panjang atau terlalu pendek.
4. Tangan - dirapatkan ke tubuh. manakala siku perlu berada dalam sudut 90 darjah. pastikan masa berjalan lengan bergerak serentak dengan kaki dalam posisi terkawal.
5. Kaki - Pastikan kaki mendarat di tumit lalu bahagian tengah kaki kemudian barulah jari jemari kaki.

Jangan paksa diri kalau tak mampu yer... saya ni memang takdelah tekun nak pergi kepadang depan rumah tu nak berjalan.. jauh sekali nak joging, tapi.. tapi.. kat opis pun dah berjalan² juga.. turun naik tangga.. janjikan postur badan tu betul.. jangan bongkok.

Sumber majalah harmoni 1 - 31 mei 2012


Bicara Hati : Ade tak sape² yang tengok rancangan 9 soalan baru² ni.... sangat²lah menarik isunya... kalau tak silap bersama Prof iR Dr Fatimah daripada UM (kalau silap betulkan yer) tajuknya mengenai solat yang dilakukan dengan sempurna boleh menyembuhkan banyak penyakit (menurut kajian sains), kajian prof yang terbaru kalau tak silap boleh menyembuhkan penyakit mati pucuk. saya tengok sikit jer.. memang bestlah topik tu.. mane nak tengok lagi yer.. kat tonton ade x??




9 ulasan:

*SiRibenMerah berkata...

thanks sharing.. berguna sungguh info neh.. hehehe~

Nurul Says berkata...

pernah dengar jg psl ni ;)

lia berkata...

dulu selama 3tahun, jalan dr bus stand klang ke jalan tun ismail selamba jer... skng ni, jalan sikit da mengah hu3

CtAyue berkata...

thanks for sharing..tp mmg bagus berjalan. dulu masa zaman kampus mmg kena jalan kaki je ke mana-mana kalau tak sempat naik bas..tak rasa penat pulak masa tu tp skrg jalan jauh sikit dah mengah..hehe..skrg duk senam turun naik tangga jelah dah duk rumah tinggi. :)

IntaNBerliaN berkata...

berjlan kaki ni mmg bagus..

kalu g shopping complex, parking kete jauh n lps tu jln lah.. hihii

pena rozie berkata...

betul3...

aku HaniAsyira berkata...

sy ni jalan pun malas.. aishhh..

puanstoberi berkata...

beli buku yg ensaiklopedia solat tu ada citer2 camtu :)

fieda berkata...

info baik ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...