♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Isnin, 18 Jun 2012

Home » » Sinopsis Parut Ashikin

Sinopsis Parut Ashikin

  
 
  
Buat pertama kalinya, drama ini menampilkan lakonan, Eman Manan dan Erra Fazira sebagai watak utama.  Klik sini macam² gambar lagi.
 
Sape tengok Parut ashikin malam tadi??? saya tak sempat nak tengok habis.. mata dah kuyu .. lagi² si bujang dah tidurkan.. haruslah saya pun tertidur awal lepas tengok master chef huhuhuhu..... layan kat mustika HD 134 pukul 10 malam gambar memang teranglah kat HD ni.. jerawat semua pun boleh nampaklah.. ;p

Saya tengok masa mula² jer.. yang masa muas kene kejar orang kampung tu.. dia mencuri kot.. sebab nampak dia bawak kotak yang dalam tu ade bedak dengan lipstik jer kikikikiki....

Lepas tu dia pergi satu rumah ni.. nak mencuri lagi agaknya.. tapi dibunuhnya tuan rumah tu.. lepas tu dengar ade orang menjerit bersalin.. langsung diqamatkan budak tu.. dan dikelar².. sangat²lah ngerii okeeyyyy... 

Lepas tu terus bersambung ke dunia muas sekarang yang mengajar di pondok kalau tak salah.. sebab bapak mertua dia macam sakit tenat jer masa tu.. tak lama meninggaldunia.. isteri muas pulak sakit...

Saya tengok sampat part bergaduh ni jer.. lepas tu dah tertido hihihihihi......

 Hebat tengok eman bersilat.

Dari Sumber : Utusan

Parut Ashikin adalah kisah cinta yang indah di antara seorang lelaki tua bernama Muas dan wanita muda bernama Ashikin. Badan Ashikin dikelar oleh Muas semasa dia masih bayi. Oleh kerana sayangkan Ashikin, dia tidak memberitahu tentang sesiapa dirinya sebenar.

Pada 1930, Muas dan Lazim dikejar orang ramai, mereka sembunyi di dalam sebuah rumah dan membunuh lelaki yang berada di rumah itu. Tatkala mereka menguruskan mayat itu, mereka terdengar suara perempuan menjerit di muka pintu bilik. Dia meraung melihat suaminya terbaring, perempuan itu sedang menunggu masa untuk melahirkan. Selepas menolong melahirkan anak, perempuan itu minta bayi berkenaan diqamat dan pada waktu itu, Muas terdengar bisikan supaya dilakukan dengan ikhlas kerana bayi itu nanti adalah jodohnya pada masa depan.

Muas tak percaya namun dia teruskan qamat dan bisikan itu datang lagi dengan kata-kata bahawa kematiannya nanti dengan gigitan labah-labah hutan.

Pada 1950, kejadian malam itu datang menganggu kehidupan Haji Muas, yang sekarang tinggal di rumah pondok agama.

Ape kesudahannya saya pun tak tahu... kalau tak salah lepas kawin muas buatkan rumah untuk ashikin kat tengah sungai sebab kununnya takut ashikin mati disengat labah² kalau duduk kat hutan. Sayang betul muas kat isterinyakan...




Bicara Hati : Orang kata ape jua yang berlaku ade hikmatnya . dan setiap perbuatan ade balasannya.. tak dapat di dunia insyaallah diakhirat. renung²kan... (^___^)v. n3 autopublish, hari ni tak sempat nak bw sangat.. pergi yang mane termampu jer.. insyaallah malam ni kalau sempat saya datang.





11 ulasan:

Sheila Adziz berkata...

mesti bestkan citer ni... sy pun tak tgk smlam...

IntaNBerliaN berkata...

sy xtgk lak... mlm td br grak dr kg... :)

- AZIE - berkata...

sy tgk cite nie, tp kan..seyes mcm kecewa btl dgn endingnya...sbb xjelas kesudahannya mcm mana. memg frust btl

CtAyue berkata...

tak tengok jugak.tengok citer kt astro oasis, taubat seorang samseng..hehe..tapi rindu nk tgk lakonan eman manan..ada kot ulangan lg kan?

msredcheesecake berkata...

Cam pelik ie citer dia, tapi macam besr...

Unknown berkata...

akhirnya cerita tu memang memeningkan nasib baca twitter erra rupanya dia mati dengan dgigitan labah2...

Unknown berkata...

cite nie xsmpai muaz mati pun dh hbs.. tp sblum cite nie hbs ada laa lekat labah2 kat baju muaz selepas dye balik cri ayam kampung yang bini dye nak..

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen berkata...

mcm menarik jek citer ni..pelakon die pon leh tahan hebat2..tp seram plak bab2 kelar baby tu ye.huhu

btw, salam kenal..=)

sal ya berkata...

tak tengok jugak. ,eayan mata je. tapi my sis yang tangok cakap ending tak ada la tunjuk si ashikin tu mati. cuma ada labah-labah utk simbolik menunjukkan yang ashikin tu mati jugak kena gigit labah2. sejauh mana kita pergi dan walau apa pun yang kita buat, kalau dah ajal tu tiba, tiba jugaklah.

eita berkata...

tak tengok pun..
baca pada sinopsis tu macam sedap je

puanstoberi berkata...

tk tgk...ni kat citra kan.. takde astrerok mustika. huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...