♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Khamis, 20 Jun 2013

Home » , , , , , » Cara Mudah Kenal Huruf Dan Belajar Menulis

Cara Mudah Kenal Huruf Dan Belajar Menulis



Tajuk tak menahankan, skema habis.. kalah cikgu² menulis kat papan putih hihihihihi ..... okk hari ni bukanlah saya nak mengajar sangat pun, ini cuma berdasarkan pengalaman saya .. dan tips yang cikgu tadika amir bagi tahu kat saya macam mana amir kenal huruf, sebab saya bagi tahu kat cikgu tadika masalah amir yang confius ni ....

Jujur saya akui, amirkan dia susah nak kenal huruf, dia macam confius gitu ... tapi nombor dia mudah kenal kami ajar 1 - 10 tanpa confius dia senang paham, dan sekarang kalau baca sampai nombor 50 dia ok.. walaupun kadang² tetiba dia confius 34 jadi 43 di sebutnya hahahahah ..... cuma dia tak percaya nombor sebelum 1 ialah 0, dia akan kata mana ada nombor sebelum tu hahahaha.......



Tipsnya mudahnya sahaja nak mengajar anak kenal huruf dan kene sekali pandai menulis huruf ni .... 

  • Dengarkan lagu² A,B,C sampai Z ... rasanya lagu ABC ni memang popular ada satu versi jer.. oleh ajar dengar lagu ni dengan kerap dari umur setahun lagi.

  • Bila anak dah mula dan biasa dengar huruf mesti dia lebih teruja kalau korang belikan gambar²,dan huruf².. lepas tu korang tampal kat dinding ... bagi dia cam huruf² tu... sambil menyanyi dan sambil tunjuk.

  • Lepas dah pandai 2 langkah kat atas ni... mulakan pulak dengan kertas kosong dan pensil, ajar dia menulis.... anak akan menyanyi sambil menulis.

  • Janganlah buat sekali sahaja.... harap anak nak berjaya yer... buat setiap hari, kalau tak boleh setiap hari .. buat bila ada masa terluang .. janji buat .... insyaallah berkesan.

  • Alhamdulillah memang berkesan kaedah menyanyi sambil menulis tu .. kalau anak saya boleh.. anak korang pun mesti boleh .. sebab anak korang lebih bijak, nak korang pun mesti lebih banyak masa dengan anak²kan.....

Sekadar berkongsi pengalaman saya sahaja, insyaallah.. usaha tangga kejayaan.. jadi jangan sedih² kalau anak tak kenal huruf lagi, kita sebagai ibu kene usaha cari cara penyelesaiannya..... biar lambat .. janji dia tahu .. janji lepas ni dia lebih rajin kan.



Terima kasih cikgu ain, sebab mengajar amir kenal huruf ....



Sekarang dalam usaha unuk mengajar amir belajar membaca dengan lancar, amir kalau setakat 2 suku kata dia ok.. contoh saya, buku, bola, mata, satu, tiga semua pun dia alhamdulillah dah ok... tapi bila masuk part kene jadikan dam, jam, pam, bot, tong, ting, yang dia confius nak sebut bunyi m dan t kat belakang tu... apatah lagi bunyi tong, ting dan yang tu huhuhuhu .....




Bicara Hati : Moga diterangilah hati amir untuk mudah menerima ilmu .. amin...




 

14 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Guna flash-card sebagai mainan dan buku phoenix (membunyikan huruf) pun cepat juga. Kakak dulu tak ajar menulis dulu tapi bagi dia tengok dulu. Menulis dia akan minat sendiri bila pensil ada ditangan...

dear anies berkata...

mak ayah kena tahan sabar la sepanjang mengajar esp anak2 yg agk sukar nk tangkap apa yg d ajr

- AZIE - berkata...

bagus tips nie utk anak sy nti...

Qashmere berkata...

Saya dah kena start mengajar anak ni. Takot pon ada..Takot ternaik marah...huhuhuhuh

Fiza Rahman berkata...

Good tips, Anak saya tu pon kekadang konfius dgn huruf. Tapi alhamdulillah...dah boleh membaca sket2.

OKje berkata...

Lama dah tak mengajar budak budak nak mengenal hurup ni KH...dah lupa hehe

Deq's Qienz berkata...

nice sharing..alhamdulillah qhayra sy dah mgenal cuma skg dlm proses mengeja.

Cho Zila berkata...

budak2 memang suka dengan bunyi nyanyian.. bruler mereka tertarik.. macam2 carakan.... yang penting ibunyer kena rajin takler macam akakni ha...

Unknown berkata...

tips yg sgt bgs ni.. in shaa Allah ada anak nnti deqla pratikkan.. =)

Puan Kutu berkata...

tips yg bagus.sy penah baca sebuah blog yg kongsi cmna anak dia boleh kenal huruf a to z sejak unur setahun.since baby dia mmg lekatkan abc kt setiap tmpt dlm rumah pastu ajar anak sebut.kt bilik air pun ada tampal abc.hoho

fieda berkata...

kfieda byk guna video dan flash card

mama3heroo berkata...

tq ye kongsi tips..hehe

Kak_Ngah berkata...

Assalam...menarik juga membaca blog awak ni..thanks bagi tips.
anak saya umur 3..dah masuk KG...saya rasa stress sikit sebab kami menetap di Doha qatar ni dan terpaksa mengikuti supreme program entah hape tah kat sini yg budak umur 5-8 tahun kena masuk gred 1 (kalau kat msia darjah 1).selain belajar kat sekolah yg semuanya english..saya juga ajar juga mereka dirumah ...masalah sungguh yg saya ni kalau bab mengajar memang saya cepat naik angin..sedh sungguh dgn diri sendiri..dan kekdg rasa nak balik malaysia je stay dgn anak beranak tanpa hubby..huhuu..

Unknown berkata...

Saya tengah giat kumpul ilmu tentang homeschooling sebab sbb sekarang sy sendiri WAHM. Cari punya cari saya terjumpa blog ni. Banyak perkongsian menarik.

Jemputlah ke blog saya pula ye ^.^

www.annurhaifa.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...