♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Selasa, 13 Oktober 2015

Home » , , , , » Meriahnya AidilAdha Di Kampung

Meriahnya AidilAdha Di Kampung




Sebelum menjelangnya lepas asar ni tahun baru untuk esok (sambutan maal hijrah) moh leee kiranya kita kongsikan sedikit kemeriahan raya haji tu hari .. edisi throwback sudahlah .. dah ketinggalan keretapi ni .... sayang rasanya tak kongsikan kenangan raya haji kali ni .. 



Tahun lepas raya aidiladha kami biasa² sahaja sebab mertua pergi ke tanah suci dapat panggilan haji, tahun ni alhamdulillah dapat meraihkan bersama .. dan rezeki mertua ada lebih buat qurban lembu seekor.



Sehari sebelum raya tu, aku tak cuti pun.. walaupun cuti sekolah sebab hubby kata cuti jumaat jelah.. buat qurban pun hari sabtu .. aku okey jew.. selamat cuti boleh simpan.. walaupun cuti tak berapa nak hado kikikiki ;p Malam raya tu aku kat rumah mak.. tolong masak² lontong, kuah kacang, dengan ayam masak kicap jer ... siap tido rumah mak bawak baju raya siap² kooo merasalah tidur rumah mak malam raya tu .. tq hubby .... bagi pelepasan .. almaklumlah rumah sendiri dengan rumah mak dah dekatkan.. jadinya amir salu takmoo tidur rumah mak, malam raya tu elok pulak dia nak tido... pagi raya hubby datang .. bawak amir pergi solat ... 







Kami pagi raya tu .. bersiap² pergi rumah mertua lepas tu embah .. lepas tu hubby dengan amir ronda kampung pergi masjid tengok orang lapah daging lembu qurban. (Tema pink belacan sebenarnya .. tapi dalam gambar nampak macam terang sangat) mata pun dah tak nampak senyum pipi kemahin tembam nau sekarang muahahahaha .. senang hati.. tido dalam takda yang ganggu dah ....







Lembu kan dia macam tau² je nak kena qurbankan .. ya allah sayu tengok tau .... sudahlah malam raya dengan raya haji pertama tu hujan.. kesian tengok ... kita dalam rumah pun kesejukkan ... apatah lagi dia kat luar tu.. elokk je tak bersuara ... kita pulak yang risaukan dia ...












Aku rasa part paling sayu .. kalau tak kuat iman .. atau rasa kasihan korang janganlah tengok lembu kena sembelih... jujurnya amir memang jenis lemah semangat .. lagi² bila baca takbir, 3 tahun sudah kalau tak silap kita orang sampai pergi darusyifa berubatkan amir .. sebab tak tahupun rupanya dia lemah semangat ... tu yang lembu ni nak kena sembelih .. walaupun kat sebelah rumah dia tak tengok.. elok jer dia kat dalam rumah .... dah sembelih.. tengah lapah .. barulah dia tengok ... mulalah tanya macam². Pening ibu ni nak menjawab....











3 serangkai bile balik kampung .. hamboii kemain merah korang yer.. macam berjanji pulak.. diii kejar dek lembu baru tahu ....











Alhamdulillah merasalah makan sup tulang lembu fresssssshhh terbaikkk dari ladang wehhhh .. pening kepala hirup kuahnya .... nanti ada kelapangan sy kongsikan resepinya yer .. nak bagi daging cepat lembut ...






Alhamdulillah sesi sembelih oleh tok imam, melapah dan menimbang selesai untuk pembahagian semua ... di bantu adik beradik dan orang kampung serta jiran² tetangga yang dekat. Rasa syukur sangat allah permudahkan semua niat mertua ... kami anak² dan menantu ni membantu mana yang perlu sahaja, yang penting orang tua happy hajat termakbul .... dan rasa syukur jugak sebab beberapa hari hujan, alhamdulillah bau darah lembu dan lembu takdalah sangat kat sekitar rumah.. risau jugakkan ... mujur allah turunkan hujan .. walaupun lepas tu kemain tebal jerebu sampaikan nak bukak tingkap pun pikir banyak kali.



Alhamdulillah jugak tahun ni meriah daging lembu kat rumah ramai yang bagi daging qurban ... tulang pun ada lagi.. tak sempat nak buat sup .. esok cuti bolehlah kita menghirup sup tulang muehehehehe ...




Bicara Hati : Rezeki yang sikit bila di kongsi berama² terasa berkatnya pemberian allah.









6 ulasan:

QasehnyaRania berkata...

saya makan dgg lembu korban sampai jadi kelopak garam la hahaha.
mmg sdap sbb fresh kan..
timw ni la pulun pon.hihi

akak, gebu gebas pipi tu..

update la selalu. rindu tau nk singgah sini mcm dulu

Puan Kutu berkata...

Oklah ni abadikan jugak kenangan raya dari terus tak update.hehe..memang meriah raya haji ni kalau dpt mkn sup tulang n segala menu daging..dpt pulak byk daging korban..time raya ni je la nak merasa daging fresh kan..selalu tu jarang nk dpt betul2 fresh.

Inani Hazwani berkata...

meriahnyaaa :D

lieyalatif berkata...

tu la masya...bile musim korban ni mmg byk le stok2 daging kan...alhamdulllah...rezeki tuh....jimat duit dapur...dpt makan daging fresh...tak yah nak rebus beriya daging dah empuk ..agaknyer keberkatan daging korban kot....

Nafira usof berkata...

saya pon x berani nak tgk masa orang sembelih. takut jatuh perasaan kesian. langsung x leh makan plak kan~

LYAfrina berkata...

ronda naik motor ye..sedondon pink..sama ler kita .. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...