♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Khamis, 22 Oktober 2015

Home » , , , » Erti Penghijrahan

Erti Penghijrahan



Alhamdulillah selamat tahun baru semua ... maknanya kita dah berada di tahun baru hari ni ikut kalender islam .... iaitu Bulan Muharram.


Korang pernah tak cuba atau paham apa beza bulan muharram ni dengan bulan lain, kenapa muharram di pilih sebagai permulaan tahun baru dalam islam... kenapa bulan muharram bulan yang istimewa salah satunya bulan yang dilarang melakukan perang ..... selain kita di galakkan berpuasa, Oklah kita kongsikan sikit yer ilmu yang kita tahu ni ... kalau ikutkan maalhijrah ni ialah perpindahan nabi muhammad dari kota mekah ke kota madinah .. tapi yang sebenarnya perpindahan tu / penghijrahan tu berlaku bulan rabiulawal ... Bukan bulan muharram ... tapi sahabat baik nabi yang telah mengkaji dan dipersetujui oleh nabi memilih bulan muharaam sebagai permulaan awal tahun hijrah kerana selepas bulan umat islam mengerjakan haji .. iaitu pada bulan zulhijjah .. simbolik sangatkan maksud tersiratnya.... jadi kita sebagai umat islam ni .. kenalah paham maksud sebenar kenapa awal muharram di pilih sebagai tahun baru hijrah.





Alhamdulillah hari ni pulak dah hari tasu'a esok hari asyura .... selamat berpuasa pada yang berpuasa hari ni dan esok ... moga apa yang dihajati akan di makbulkan. Aminnn.....




Bicara Hati : Rindu bubur lambuk asyura .. alhamdulillah semalam dah dapat makan, orang surau hantar ke rumah. 







7 ulasan:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Selamat tahun baru hijrah Masya..
Akak pun dah lama tak makan bubur asyura..
Teringat pula masakan bubur asyura arwah mak akak :(

Yana Libra berkata...

selamat berpuasa :)

::EIDA:: berkata...

haish lamanya ida tak jenguk akak. heeee.. salam maal hijrah kak....

Nafira usof berkata...

saya pon tetiba teringin nak makan bubur asyura. padahal sebelom nih sy kurang gemar makan bubur asyura.

Puan Kutu berkata...

Selama tahun baru yana..ehh yana..rajin sikit la update blog.hehe

LYAfrina berkata...

harap belum terlewat utk ucapkan selamat tahun baru buat awk..

insyallah, dlm penghijrahan perlukan kt istiqomah y tinggi

QasehnyaRania berkata...

akaak, rajinkan la diri update blog. rindu ni haaa.. dh mcm chipsmore dah skrg ni. hikhiks
sihat ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...