♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Jumaat, 2 Ogos 2013

Home » , , , , , , » Resepi Popia Nestum Rangup Dan Sedap

Resepi Popia Nestum Rangup Dan Sedap




Masya buat biskut, apa biar betul????? hahahahaha .. iyerler kan nak berjimat .. lagipun bukan sapa nak makan pun.. kat rumah tu pun .. tak ramai tetamu yang datang.. nanti kami jugaklah yang habiskan hihihihihi .... (^___^) Jadi korang janganlah gelak kuat sangat baca saya buat kuih ni, popia nestum jer pun .. huhuhuhuhu .....


Jom buat popia nestum, super duper senang ok ... jangan nak kata susah .. orang yang malas jer .. cakap macam tu, tahun ni teruja sikit sebab amir sibuk nak tolong buat hihihi.... dan pandai komen kalah masterchef okkk .. permintaan kemain lagi .. tapi jangan yang tidaklah² amir .. ibu tak reti sangat.




Popiah Nestum Rangup




Bahan:





Kulit popiah (1 paket yg ada 50 keping tu)







Tepung gandum*
Air *





Nestum 3 in 1 (blend sampai halus, tapi saya pakai nestum jer dah itu jer yang ada kat rumah)
Minyak utk menggoreng










Cara:




Satukan bahan yg bertanda * bagi dia jadi mcm gam, jgn likat sangat.. utk lekatkan kulit popiah ja. Ketepikan. Gulung kulit popiah.. jgn gulung padat sangat .. nanti goreng dia jadi padat & keras.. gulung tu longgar2 sket tau. 



Guna bancuhan tepung tadi utk lekatkan kulit popiah. Sapu sikit ja kat bahagian hujung kulit popiah. Jgn tindih2 kulit popiah yg digulung tu..




Lepas tu gunting serong popiah yg dah digulung tadi. Gunting serong dia jadi cantik..kembang ja bila digoreng.. nampak layer2. Lepas habis gunting.. goreng dia dlm minyak panas.. minyak kena banyak.







Bila minyak dah tos agak sejuk bolehlah gaul dengan nestum







Anak ibu yang sanga²lah rajin nak menolong.







Satu balang untuk mak, satu balang yang kecik untuk saya ... saja tinggal sikit untuk rumah, sekali amir sukalah ... tinggal suku dah nak habis di hadap amir sambil layan kartun.





Tips kalau nak lagi sedap campurkan nestum dengan horliks masa blander, saya takda horliks dah habis .. saya guna nestum jer.. tu pun amir dok puji² sedapplah ... ibu .. sedaplah ibu ... kembang kempis ibu di buatnya .. memang pandai betul amir nak amik hai ibukan.





Bicara Hati : Malam ni kene gigih siapkan kompleks madu pulak .. amir dah asyik menanya jer .. selagi tak buat, selagi itulah di tuntutnya .. tapi ibu suka .. sebab dia suruh buat .. dia pun teruja nak tolong.















18 ulasan:

Zee Suhaini berkata...

urmmm seyes sedap..zee pakai oat jer sebab tu jer yang ado..sedap gak..
tadi subuh kena buat lagi..anak2 suka la pulok..

mama3heroo berkata...

salam jumaat masya..
wah dah stat buat kuih ye..m3h blum buat lg..

pena rozie berkata...

Thn ni x buat popia nestum....

Fiza Rahman berkata...

Nak buat juga nanti ☺☺

Puan Kutu berkata...

sedp..taun lepas sy buat berpeket2 sebelum rya dah habis,pastu buat lg..sy letak nestum,susu tepung,gula icing ngan horlicks..kombinasi semua ni mmg sedap la..

taun ni nk gulung popia pun tak smpt.hehe

Ummi Iman berkata...

Rajin ibu ya.. sedap tu

Suliana berkata...

mmm bestnya.. saya tak pernah buat, tapi nak try jugak lah:-)

Kakzakie berkata...

Kuih yg rangup-rangup macam ini siapa pun suka jgn kata Amir, kakak pun suka juga tau:)

nea lopah berkata...

rajin nya...sy kuih muih beli belaka

izan mama mia berkata...

yeeeeeeeeeeee
nnt nak buat jugalah
tq

ch@ berkata...

sungguhla sis mmg seorang rajin. boleh buat ni utk kudap2an.

IbuNoey berkata...

wah,nak buat jugaklah..hehe..

PUANSTOBERI berkata...

nak wat cornflakes madu balik kg nati..heharap sempattt... huhuhu

Deqla Manjew berkata...

rajinnye buat.. tambah rajin bila ada yg sudi membantu.. err utk deqla xde? kohkohkoh...

eita berkata...

rajin nyer....ita tahun ni semua malas....kuih langsung tak sentuh...hehhehe

Che Rosliza Che Mat berkata...

terliur tengok popia tue

~aSHa~ berkata...

mudah jerk resepinya...rasa nak cuba

Sweetmama berkata...

wah sedapnye yana,
x sempat nak try thn ni, thn depan boleh la k.eija cuba..hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...