♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Memaparkan catatan dengan label Cerite BESTTT. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Cerite BESTTT. Papar semua catatan

Selasa, 19 Mei 2015

Aktiviti Cuti Panjang Hari Buruh Hingga Hari Wesak


Muehehehehehe ..... ni kisah awal bulan hari tu, sayang rasanya kalau tak abadikan dalam blog .. walaupun banyak benda nak cerita ... kita mulakan je lah dulu entry di bulan baru ni dengan kisah cuti 4 hari masa awal bulan mei hari tu. Kira cari moodlah nak mengarang entry lain... sebelum tu nak bagi tau entry ni banyak gambar dan cerita sepanjang 4 hari cuti tu hihihihihi.

Kisahnya memang percutian tu tak kemanalah pun... kan selain kat rumah, kemas rumah, makan, tidur, makan dan tidur dan melayankan movie (dapat jugak keluar rumah) ... huhuhuhu sebab bieeee sibukkkk buat kerja sekolah. Eh² dah tukar panggil bieee pulak .. bahana² aku terjebak tengok cerita akasia 'Hati Perempuan'. Orang lain ober emo tengok cerita ni .. isteri derhaka dengan somi kononnya ermmmm dah nama pun cite .. dah nama pun adaptasi ikut novel dah memasing emo dah kenapa??? aku tengokk okeyy je cerita tu bahahahaha ... pandai dia orang jaga batas lakonan tidaklah tergedik² nak muntah ijo layan.






Macam biasalah cikgu amir ni kalau cuti sekolah memang banyak kerja dia akan bagi baik sekolah pagi mahupun petang, memang awal² lagi ibu akan suruh amir siapkan kerja sekolah dulu .... sebelum dia lupa hinggatan main dan layan kartun. Ibu teruja tengok amir tulis jawi nak melukis .. lagi² kalau subjek bahasa arab .... tak sangka anak ibu pandai melukis .. kemas jugaklah tulisan tu ... selagi ibu boleh baca dan boleh paham maknanya tulisan anak ibu tu takdalah teruk sangat.














Okeyyyy dalam bulan 4 tu hari tak taulah berapa kali .. dah kami makan dan tapau satay kajang Hj Samuri hahahaha ... orang lain gst tak makan luar, yang kami ni .. sibuk makan kat sini .. kang bawak mertua, kang datang dengan ipar² ... sekali jumaat malam sabtu tu amir kata nak tidur rumah embah .... cuti sekolah ni.. haihh kunun sangatkan.. sejak² dok kampung ni .. jangan haraplah nak tidur rumah mak tu .. panas je montot dia nak balik rumah .... alang² amir nak tidur rumah mak .. ajaklah mak dengan abah dan adik² makan satay ni ...  keluar kejap.












Tips kalau nak pergi makan satay kajang hj samuri ni kat bukit tinggi digalakkan datang selepas pukul 10 malam hahahaha .. barulah ada banyak tempat kosong ... kalau pukul 8 jangan haraplah.. memang sentiasa ramai orang pftttttt ...;p kita orang makan satay ayam, daging dan kambing malam tu. Adik makan nasi ayam ... amir dah mengantuk kita orang bagi layan youtube hihihihi .... sesekali ajak mak berjalan malam suka dia.. kira ni sambut hari ibu lah ni.. awal seminggu hihihihihi .. (^____^)v











Sepanjang cuti tu jugak barulah berkesempatan tengok kebun kecil sebelah rumah .. muehehehehe .. wahh teruja pokok terung dah berbuah kooooo ... alhamdulilah ada jugak rezeki boleh masak nanti. Pokok cekur pun dah banyak membiak .. jangan tak tau pokok bawang pun ku tanam .. bolehlah daun bawang tu buat cekodok nyum² sedapppp ..... Pokok bendi pun dah mula tumbuh.. nanti bolehlah alihkan ke tanah. Masa cuti panjang ni barulah ada masa nak belek² pokok² bunga depan rumah, yang tak berapa nak berbunga sangat pun hahaha ... cukuplah sekadar penyeri depan rumah.











Okeyyy tekak dah mula mengada² nak makan cheese kek meleleh leleh gitu .. nak beli cuti² dah kat mana .. sudahlah terperap kat rumah ... jadi tak payah nak meroyan sangat .. sebab ada bahan² cuma pergi beli kek je kat kedai 99speedmart pekan depan rumah, marilah kita membuat sendiri di rumah hihihihi .. klik sini untuk resepi lengkap. Dah siap buat boleh makan depan tivi fefiling bagus je kan dok kat sofa .... itu je lah kerjaannya.







Dah banyak kali tertunggak nak tengok wayang, amir pulak pesen tak suka tengok wayang .. ibu dia meronta² nak pergi muahahahah .. ayah dia kenalah lah layankan .... mujolah pujuk amir ajak tengok avengers ni dia nak .. kemahin ... siap pujuk nak mainan x?? kena pakai kemeja .. balik tengok wayang kita beli ... muahahahaha .. motip sangat .. yang sebenarnya amir nak lego .. tapi lego semua mahal² .. jadi sebagai ibu yang bijaksana jimat berbelanja ni .. kalau takmoo belikan lego .. belikan mainan (hadiah) lain .... tapi yang mencabar minda jugak ala² lego dan amir suka (^____^)v






Taaarrraaaaa inilah mainan tu, hah dah beso² pun nak kereta ada rail camni ... layankan je lah... tapi dah besar ni dia buat sendirilah gigih balik terus buat, sampaikan ibu siap mandi .. dia tak mandi² lagi dok ralit buat benda alah ni .. dah siap baru mandi .. lepas mandi puaslaaaa dia main ... sampai penat tertidur.








Eh² banyak pulak gambar dalam entry kali ni kan ... alaaa korang pun suka tengokk gambarkan daripada baca ape yang aku meraban tulis tu ... okeyyy ni saja nak kongsikan rezeki main kutu tupperware kali ni ... ni tahun kedua main ... meriahkan .. meriahkan .. alhamdulillah .. kalau tak main kutu gini memang kempunanlah nak merasa pakai barang tupperware ni. Jumlah kali ni main RM 400 Siap beli bekas beras baru lagi .. jangan tak tau mak kutu aku tu kali ni kemain berhemah dia kemas barang susun² dalam semua kotak ... jimat ruang dan bijak jugak untuk mudah penghantaran .. yang penting semuaaaanyaaa sampai dengan selamat.


Oklah jumpa lain entry ... tunggu mood bercerita datang ye ...  (^____^)v







Bicara Hati : Salam 1 Syabaan, insyaallah tak lama lagi Ramadhan akan menjelang.




Jumaat, 15 Mei 2015

Minggu Akhir Cerita Hati Perempuan




Meroyan sekejap layan akasia baru² ni 'Hati Perempuan', bahana kalau terjebak dan tertengok episod pertama hahahahaha ... mujur dah habis .... aku rasa memang aku dah jarang nak tengok slot akasia ni .. kosa balik kerja nak berebut remote tv dengan anak muahahahaha .... sebab balik salunya gigih masak kat dapur tak pun kemas rumah .. kalau pagi dah masak.



Aku tak tahu kenapa orang 'haters' sangat dengan cita ni .. benci kemahin dengan yuhanis .. kengkononnya keras kepala ... dah korang tak suka .. dah kenapa tengok jugak video² kat ig orang lain upload dah tu komen .. aku yang baca pulak sentap sebagai perempuan muahahahaha .... gelihati pun ada kadang² dengan orang² macam ni .. dah tak suka .. boleh lagi nak tengok dan kondem orang.



Pada aku ceitanya okeyy je daripada sudut positif kehidupan dalam rumah tangga, gaduh baik .. itu lumrah .. janganlah yanggg negatif je korang nampak kalau rasa melawan somi melampau tahap gitu tak payahlah ikut .. tak yah nak emo sangat bilaaa tengok ... tapi ramai kata baca novel lagi best ... mana pulak nak beli ni ... banyak scene potong dalam tv tu .... babak akhir tu pun lain .. kalau tak silap budak² tu berebutkan basikal main kat laman ... tapi dalam tv berebut tab pulak. 





Belanja sekeping gambar tuan tanah letak pict dia orang yang sweeett muiiitt kat pc muahahahaha ..... ala.. bagilah can, bukan salu pun masya meroyan layan cerita kan .... 





Bahana terjebak cerita ni .. twiter yang berzaman tak bukak tu pun aku bukak, paling haru sebelum tidur layan ig video² dia orang dalam cerita ni hahahahaha .... sukalah tengok ku ril dengan yuhanis .. pandai dia orang bawak watak ... tak perlu nak ober sangat pegang² scene romantik .. tapi dari pandang mata dan senyuman yuhanis pun dan buat aku senyum depan tv muahahahaha .... (^____^)v itulah salah satu sebabnya bolehhh layan sebab tak ober, tu pun orang nak kondem kata kayu LOL sangat pfttttttt ...... 


Oklah cite pun dah habis, patutnya publish entry lain.. saja nak publish entry ni dulu hahahaha .... lama menyepi dah tetiba buat entry pasal cerita akasia .... ;p





Bicara Hati : Tak perlu nak heboh sana sini kata takmoo berlakon berpegangan tangan, tapi .... ada scene paksa buat.. buat jugak ntah pape ntahhhh eh².. masya koooo sentap orang yang baca entry ni.










Khamis, 2 April 2015

Hati Perempuan



Bahana .. bahana bila tertengok episod pertama .. sudahnya sekarang dah terjebak tengok cerita HATI PEREMPUAN ni .... adaptasi novel jugak rupanya .... alolololo sweetnya pelakon perempuan tu mia ahmad kan ... suka tengok karektor dia .. yang sangat tegas.. sekali dia senyum hohoi cair lelaki² ego cam tengku tu ... ramai kata muka mia cam shila hamzah, memang adalah sikit persamaan tu .. tapi suka mia lagi huahuahua .. sebab dia berlakon tak meniru sapa² pun ... neutral je dia bawak watak tu dengan cara dia sendiri ... 



Image result for review hati perempuan


Mulalah kalau dah terjebak tengok follow ig dia .. follow ig hero jugak ... lepas tu google sana sini nak tau sinopsis cerita ni .... alahai napa cam sedih pulak ... harap² jangan sedih sangat² .. suka sweet jer .. hari ni tengku nak lamar mia kan .. kan... tapi malam ni tak boleh ar layan sampai habis .. layan sebelum azan je laaaaa ....  nak kena pelangkung dengan laki buatlah gitu ngadap tv huhuhu ....
 



Image result for hati perempuan


Dalam² watak² drama ni setakat ni hero heroin kita suka ... sebab cam hidup gitu .. watak² tambahan kawan² rapat dia orang pun okey ... suka hero tu sebab ada gaya² rosyam nor sikit .. walaupun kadang tu cam tak sampaiii .. macam nak lagi lebih lagi barulah nampak bebtul ego dia tu ... keturunan tengku lah katanya kan ... ;p




Image result for hati perempuan

Oklah tu je nak cerita .. bukan nak cerita sinopsis pun korang boleh gugel banyak dah blogger cerita.... tengah layan cerita ni sekarang petang² setelah sekian lama tak mengadap tv, kali terakhir Rindu awak 200% kot ... tu pun memula je.. pastu kelaut .. pastu sambung balik nak habis muahahaha ... (^___^)v


Sebenarnya hati perempuan ni sensetif sangatkan, bukanlah nak kata lelaki tu tak sensetif .. takkk jangan salah paham .. cumanya emosi perempuan ni .. naluri, perasan, kekuatan dalaman perempuan ni dia lain sikit .. sebab tu lah ada pepatah kata tangan yang menghayunkan buaian boleh mengoncangkan dunia ... macam tu lah jugak hatinya .. bila dah jatuh cinta apatah lagi cinta pertama susah hatinya nak berubah untuk cinta yang baru .. hatinya mudah tawar ... pada yang lain ... kerana yang pertama itu .... kenangannya mungkin lain sikit hihihihi .. ceh ceh ceh .. mulalah masya tu nak melalut .. dah jangan di layankan sangat hati perempuan ini. (^___^)'






Bicara Hati : Gigih masak awal pagi .. sebab petang boleh rehat , kemas rumah dan ngadap tv muahahahah ...;p





Selasa, 3 Mac 2015

Throwback Januari : Edisi Permulaan Awal Tahun 2015




Humakkk aiiiiiii kemahin lama dah tak menaip kat blog sendiri ... adehhh memang haru betul ni... entry pun sebulan tak sampai 10 , masya ni dah masuk mac masya .. ko baru hegeh² nak buat entry throwback januari huahuahuahua ... ;p

Ntah ler ... tak tahu mana hala hilang mood nak menulis kat blog ni , ada je cerita ... ada je gambar ... tapi bila ku taip² ku padamm... ku taipp.. ku padam.. sudahnya baca blog kawan² je lah.. tu pun baca jer.. nak tinggalkan komen takutttt ada yang balas entry dok lah hadap entry lama tu ..... 

Oklah kita mula semangat baru mac ni edisi throwback .. awal tahun ritu eh, yes... mood happy .. mood happy .... moh ler layankan gambar² ni .... sebagai kenang²an kat blog ni ....





Alhamdulillah amir dah masuk darjah satu .... dan tak meragam pun mula sekolah ritu .. satu pengalaman yang indah dapat peluang hantar anak sekolah .. dalam usia 31 tahun muehehehehe ... bila orang tegur .. anak sulung ker?? haah .. iye .. ni lah anak sulong .. muda lagi .. anak dah sekolah ... sorang je .. takda adik lagi .. owhhh anak tunggal .. glupp aku .. (dalam hati ... baru sorang .. insyaallah adalah adiknya tu nanti).






Seminggu sekolah dia mintak jam tangan kat ayahnya, ayahnya pun layankan je lah sebab dia pun okeyy ke sekolah .. pagi bangun tak meragam .... tapi sekarang adalah jugak moody kalau terlambat tidur malam ... tapi salunya dia lah paling awal tidur .. palingg lambat bangun (tapi cuti sekolah bangun awal pfttt)  penat agaknya sekolah pagi dengan petang semakin kurus ku tengok. Kulit jangan cakaplah ..... limited edisi kata atuknya .. cucu atuk .. ikut kulit atuk ler .. pfttttt ...  dah pau ayah jam .. pau nak kasut baru pulak.. amir tak sukalah kasut yang ada gam tu lambat ... hamboi² seminggu sekolah kooo mintakk kasut baru .. pitam hemak tahuk.. 2 pasang kasut tu sapa nak pakai .. dia lenjannya kasut ke tabika tu jugak, kasut yang lama tu yang dia suka .. takmoo kasut baru beli ... sudahnya hubby belikanlah jugak kasut baru.. kasut tu senang terus sarung memang takda tali .. takda gam lekat² tu ... anak² ... kan senang kalau masa beli ritu cakap nak kasut gitu .. takdalah membazir.





Antara menu sarapan yang selalu di hidangkan sepanjang sarapan pagi januari hari tu .. prata .. dan kari .. kari tu salunya kari telur ... tapi ni terajin kari udang pulak ... lepas tu terus buat lauk senang.. masak itu jer.. tengahari makan dengan nasi kat rumah mak.







Ayah bagi reward .. sebab baik pergi sekolah ... akhir bulan satu tu boleh dapat jalan² dengan abang sepupu .. yeahhh main belon kat setia city mall .... panas yaaa hamattt tahuk ... takdelah sakan sangat main pun .... lepas main belon balik muehehehe .. moh ke tempat ada ekon .. takdalah peluh tiak tu ... kami singgah tesco setia alam hihihihi ...;p





Alhamdulillah ... rezeki hari lahir, hubby bagi hadiah ni muehehehehe ..... jarang rasanya dapat hadiah gini sebab aku bukan peminat tegar ... tapi kalau hubby nak hadiahkan rasa syukur sangat.. cukuplah apa yang ada tu ... bukan salu sangat pakai pun. (^______^)v tq hubbbyyy mmmuuuuaaaahhhhh cikit ....





Bicara Hati : Cepatnya masa berlalu .. dah 3 bulan tahun 2015

























Isnin, 26 Januari 2015

Terlayan Suamiku En Sotong



Sinopsis Novel Suamiku Encik Sotong, Gambar novel Suamiku Encik Sotong, Penulis novel Suamiku Encik Sotong: Syikin Zainal, Harga novel Suamiku Encik Sotong: RM25.90, Jumlah halaman novel Suamiku Encik Sotong 624 muka surat, Blog novelistar Syikin Zainal penulis novel Suamiku Encik Sotong, Komen pembaca novel Suamiku Encik Sotong, drama TV3 Suamiku Encik Sotong

Suamiku Encik Sotong mengisahkan pasangan suami isteri yang berlainan sikap dan gaya. Suami lebih kepada jiwa kelembutan manakala si isteri agak rock sedikit jiwanya. Erica Soffea melonjak kegembiraan. Mana tidaknya, dialah bakal peneraju Khaleeda Holding.


Walaupun hubungannya dengan arwah nenda bukanlah baik sangat pun. Terasa macam hendak buat aksi akrobatik ketika namanya diumumkan. Naik senak kepala Erica bila dia terpaksa dijodohkan dengan sotong peliharaan nendanya, Farish. Dah lah tak macho, pakai baju warna pink. Kalau bercakap tangan bukan main lentik lagi macam orang nak main mak yong.


Farish terpaksa menerima Erica kerana dua sebab. Pertama, sebab wasiat arwah Tengku Khaleeda. Kedua, kerana tidak tahan dengan perangai berlagak Erica. Lagipun bukan lama sangat dia perlu bergelar suami pada diva berlagak itu, tiga tahun sahaja.


Dalam tempoh perkahwinan mereka jatuh cinta. Tapi cinta itu bukan milik mereka berdua. Milik siapa ya? Peninglah, kalau dah dapat suami sotong. Bukan hanya lembut fizikal tapi lembut juga hatinya. Erica pula terpaksa terus bersama dengan Encik Sotongnya kerana cinta. Encik sotong bukan lelaki biasa, tetapi lelaki yang sanggup berkorban segala-galanya demi tidak mahu melihat Erica merana. Walaupun jiwa lelakinya menderita, tapi sampai bila?


“Amboi sedap aje mulut kau mengata kat aku. Aku pun tak ingin nak ambil perempuan macam kau ni jadi isteri aku tau. Mulut macam puaka.” - Farish


“Bukanlah Kak Ain, bukan Rica nak sembunyikan suami Rica. Tapi dia sibuk maklumlah nak jahit baju pertunangan Izhan dengan Qarina. Faham-faham ajelah golongan tengku-tengku ni bertunang pun kena buat yang grand. Baju tu kalau boleh bukan setakat labuci, lampu lip-lap tu pun kalau boleh suruh dipasang kat baju. Itu yang suami saya sakit kepala. Nak fikir macam mana nak letak lampu lip-lap kat pergelangan tangan.” - EricaKredit: Suamiku Encik Sotong


Novel Suamiku Encik Sotong bakal diadaptasi ke dalam drama Astro Ria. Drama ini mula ditayangkan 27 Oktober 2014. Menampilkan Sharnaaz Ahmad sebagai watak utama, dan juga Amyra Rosli. Jangan lupa, saksikan drama hebat ni di kaca tv u olls.



Saksikan drama Suamiku Encik Sotong
Hari: Isnin Jam: 10.00 malam
Saluran: Astro Ria 104 & Maya HD 135



*********************************************************************************


Terlayanlah jugak cerita ni ... walaupun kadang² ada watak yang cam pftttttt adehhhh kakunya, cam tak bestt jer nak tengok.. mujurlah sharnaz dgn amyra tu berlakon best gelak² layan sharnaz dalam cite ni .. kemahin lembut dia kan.... ada kata ceritanya cam tak elok... untuk masyarakat tonton .. pada kita terpulanglah pada penilaian sendiri ... 





Bicara Hati : Banyak cerita adaptasi lovel jadi drama dan filem, tak sempat baca novel layanlah drama hihihihi ...










Isnin, 3 November 2014

Rahsia Di Sebalik Rasa Pavlova Yang Sedap





Assalamualaikummmmmm ... Selamat menyambut awal muharran 1436H dan 10 muharram .... tiada rasa yang mengembirakan .. melainkan rasa syukur yang tidak terhingga di dalam hati. Yupsss hari ini 10 muharram 1436H , tak sempat nak buat entry pada 1 muharram hari tu ... kira jumudlah hari ni sekali ... tahniah dan syukur buat rakan² yang berpuasa semalam dan hari ini ... aku??? (@@) tak dapatlah rasanya .... marilah manfaatkan diri pada hari ini dengan berzikir .. insyaallah allah permudahkan hajat kita.


Rezeki dapat makan pavlova ni hari jumaat minggu lepas kawan opis belanja .. kemahin besarrr lagi .. meriah melimpah ruah buah²an atas tu.. sampaikan krim pun tak nampak dah daripada atas. 



Sambutan di opis tahun ni ala kadar sahaja, macam biasalah hari jumat lepas dah adakan ceramah .. ramai jugaklah yang dapat join ... itu pun dah rasa syukur .. sesekali bila kita diberi peluang hadir ceramah² agama ni hati rasa lebih tenang sahaja. Malam tadi patutnya hadir ceramah di surau kg, tapi hubby penat .. tak menyampai hati pulak nak ngajak paksa²kan ... baik dia berehat jer .. kebetulan ipar duai datang rumah mak mertua .. mengemas.. dah lepas maghrib barulah balik.. jadinya tak dapatlah nak dengar ceramah.







Bila korang padang pavlova yang meriah macam ni .. apa yang korang rasa, ok pada yang tak pernah makan ... saya bagi tahu rasanya yer.. dia rasa tepung bawah tu ranggup jer.. mudah berderai.. dia bukan macam kek atau biskut pun ... lepas tu rasa krim yang lembut dan buah² tu tengoklah pada buahnya macam stoberi tu masam, anggur hitam manis, anggur hijau masam sikit .. tapi rasa² itu semua lah yang membuat pavlova tu jadi tak muak ... jadi korang bayangkanlah kehidupan seharian kita yang macam tu .. ada rasa masam, lemak, manis .. mungkin sedikit kelat² buah freshh gitu .... yang menjadikan kehidupan kita lebih sempurna ... sesempurna rasa pavlova .. hahahaha gitu .. kemahin masya kan simbolik sangat makna di sebalik rahsia pavlova yang sedap. Dah jangan korang ingat masya nak kongsi resepi .. kosalah haiiihhh nak buat... kalau nak makan beli jer salunya.. tapi .. jarang beli pun.. salunya budak² opis ni beli kita join makan jew hahahahaa ... ;p






Bicara Hati : Yang tak sabar nak tunggu 5 nov ni jeng jeng jeng ..... nantikan update di ig wakakakaka (gelak jahat)










Khamis, 23 Oktober 2014

Jeruk Homemade Bersama Cili Padi , Asamboi Dan Gula Bertaburan



Assalamualaikum .... hahahaha .. aje giler pepagi menayang gambar jeruk ni .... jeruk fenomena sekarang ni katanya ... wah² kemahin mahal orang jual yer.. sebalang rm 20.00 ... memang berganda² untung tu .... macam² sekarang kreatif orang meniaga.


Terjebak buat semalam cuti, kait pelam epal rumah mak .. berkobar² nak buat resepi jeruk ni .. tara ... cili kemahin banyak .. pedas berapi .... aku bukanlah kategori peminat tegar jeruk .. cuma nak rasa² gitu jer ... lepas ni nak cuba guna buah epal hijau pulak. hihihihihi .... tak pun campur dengan buah² lain.. hahaha.. mulalah nak derhaka tu ..... 














Khamis, 2 Oktober 2014

Gara - gara Minyak Naik



Assalamualaikummmm ... pfttt sangat tau malam tadi .. melintang pukang pergi isi minyak kereta .. gara² hari ni naik harga minyak, iye .. tahulah bukan hari ni isi esok² tak mengisi .. memang bukan tahan setahun pun tangki tu .. tapi kalau bawak mpv terasanya naik 20 sen tau ... sekurang²nya isi sebelum naik harga .. dapatlah bertahan sampai seminggu .. aku pun bukan kaki jalan .. jalan pun tau pergi kerja balik kerja jer .. kuikuikui .. tu pun hubby dah tadah tanggan syukur sebab dia boleh pergi kerja naik motor .. tapi .. kalau dah macam ni mendadaknya naik rege silap² kami merempit suami isteri ... tapi ... takkan tak bawak adik pulak pergi sekolah .. takpalah .. bertabahlah .. sampai akhir tahun ni .. sebab aku kena bawak adik pergi sekolah sekali .. sekali jalan ... abah boleh hantar amir pergi sekolah. Senang memudahkan kerja .. cuma kena pandai²lah nak berjimat lain pulak.




Gilerrr sangat tau .. stesen minyak malam tadi area klang dengan port klang memang ramai sangat² .. Bukit Tinggi lagilah penuh sampai keluar² jalan kereta berderetnya.. sudahnya kami pergi Bayu Emas hihihi .. situ tak ramai pulak orang, jimat masa kami ... lagipun kami memang keluar mencari barang dapur semalam .. tu kunun nak isi minyak sekali .. sekali cam pelik jer napa ramai sangat orang, rupanya ada portal online bagi tau minyak naik harga hari ni rm 0.20 sen .... lepas isi minyak, balik dengan senang hatinya .... cukuplah stok seminggu .... kalau bawak tong .. memang dah isi sekali .. senang untuk motor hubby pulak.





 Bicara Hati : Minyak naik harga buat kita naik minyak.

Selasa, 25 Mac 2014

Isu Hangat MH370 , Takziah Buat Ahli Keluarga Mangsa Dan Krew MAS



Penggumuman PM malam tadi meruntun hati dibuatnya ... akhirnya penantian pencarian mh370 akan berakhir, sebab kali terakhir pesawat kelihatan di Selatan Lautan Hindi ... hari ni kita tunggu pengesahan untuk beberapa barang pesawat yang nampak terapung di lautan hindi .. ya allah walaupun takda ahli keluarga saya kat dalam pesawat tu .. atau kawan² saya dalam tu.. saya terasa sayu/sebak / bergenang air mata .. bila dengar perkabaran yang sedih ni .. moga ahli keluarga mereka tabah.

Disebalik kehilangan pesawat ni, ada satu yang menarik pehatian saya ... bila orang pertikaikan kewibawaan juruterbang yang bawak kapal terbang tu, haihhlah.... tak paham kenapa mesti nak pertikaikan yang bukan²... tapi bila saya baca artikel kat bawah ni .. menurut pakar dan orang yang berpengalaman dari bidang ni.. saya rasa korang pun patut baca... sebab tu saya kongsikan kat sini .... dan juruterbang bukan mudah kerjayanya, nak bawak orang .. dengan kenderaan sebesar itu .. mestilah lulus semua ujian .. mestilah bukan sebarangan orang yang boleh bawak ... jadi janganlah lemparkan tuduhan yang tidak berasas.


***********************************************************************************************************


TRUE HERO

Siapa Kapten Zaharie dari pandangan Juruterbang berpengalaman luar..

Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengesahkan bahawa seseorang telah mematikan alat pengesan radar pesawat MH370 dan melakukan pusingan U.

Ekoran itu, timbul kemungkinan berlaku rampasan dan sebotaj ke atas pesawat tersebut sehingga mendorong kepada siasatan terhadap Kapten Zaharie.

Bagaimanapun, Chris Goodfellow yang berpengalaman 20 tahun sebagai juruterbang mempunyai teori sendiri.
Menurutnya, isu kehilangan pesawat MH370 terlalu dirumitkan sedangkan jawapannya mungkin mudah iaitu berlaku kebakaran di kokpit.
Dalam catatan akaun Google+ miliknya, Goodfellow, sebaik mendengar berita pesawat itu berpatah balik ke arah Selat Melaka dari Laut China Selatan, dia terus memeriksa peta dan mendapati MH370 mungkin menuju lapangan terbang terdakat di Pulau Langkawi selepas berlaku masalah seperti kebakaran dalam kokpit.

"Kunci utama di sini adalah pusingan kiri dibuat pesawat itu. Juruterbang (Kapten Zaharie Ahmad Shah) adalah kapten yang sangat berpengalaman dengan lebih 18,000 jam penerbangan. Mungkin juruterbang lebih muda yang ditemu ramah (agensi berita) CNN tidak sedar mengenai pusingan kiri.

"Kami juruterbang lama dilatih untuk sentiasa tahu di mana lapangan terbang paling dekat ketika terbang untuk perlindungan selamat jika kecemasan."

Menurut Goodfellow lagi, apabila melihat pusingan kiri dibuat oleh pesawat MH370 dan menuju terus ke arah bertentangan, nalurinya memberitahu juruterbang itu mungkin mahu menuju ke lapangan terbang terdekat.

"(Zaharie) sebenarnya mengambil laluan terus di atas laut ke Pulau Langkawi yang tidak mempunyai banyak halangan. Dia tidak kembali ke Kuala Lumpur kerana dia tahu (laluan itu) merentasi gunung (Banjaran Titiwangsa) setinggi 8,000 kaki.
Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat."
Goodfellow percaya Zaharie mengambil tindakan betul pada ketika mereka mungkin menghadapi masalah serius yang mendorong kepada tindakan pusingan U untuk menuju ke lapangan terbang terdekat di Pulau Langkawi.








Katanya, terputusnya komunikasi (ACARS) termasuk kesan radar adalah munasabah jika berlaku kebakaran di dalam kokpit.
"Melihat masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau pada salah satu tayar hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas dan terbakar perlahan-lahan.

"Ya, ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. Ingat ini pesawat berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas dan landasan yang panjang."

Katanya, ada insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas DC-8 yang tayarnya terbakar semasa berlepas menyebabkan asap tebal melemaskan kru dan penumpang.

Katanya, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak boleh digunakan semasa kebakaran.
Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit sahaja.

"Apa yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat asap dan pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang menggunakan aplikasi sistem autopilot sehingga sama ada kehabisan minyak atau kebakaran memusnahkan papan kawalan dalam kokpit."

Jika itu benar, kata Goodfellow, Zaharie adalah wira yang bertarung situasi mustahil untuk cuba membawa pesawat itu ke Pulau Langkawi.
"Tiada was-was lagi dalam fikiran saya, itulah sebab mengapa pesawat itu berpusing dan mengambil laluan lurus."

Jika berlaku rampasan atau sabotaj, katanya, ia tidak akan sengaja pusing ke sebelah kiri dan menuju ke arah Pulau Langkawi.
Goodfellow mengakhiri tulisannya dengan kata-kata: "Juruterbang bijak. Cuma tidak mempunyai masa mencukupi."





*******************************************************************************************************************




Moga ahli keluarga mangsa, ahli keluarga krew MAS yang terlibat tabah menghadapi dugaan ni .... akhirnya penantian dan pencarian selama 17 hari menemui jawapan, sekarang ni kita doakan moga kotak hitam ditemui ... jadi terjawablah semua persoalan yang berlaku.










Khamis, 9 Januari 2014

Pencetus Ummah Episod Akhir



Akhirnya sampai jugak ke penghujung, tak sabar nak tengok kesudahannya siapa yang menang ..... yang pasti semuanya hebat² belaka bila bercakap.

Sebab daripada episod pertama saya dah tengok, jujurnya ramai dah banyak peningkatan baik dari segi persempahan .. dan cara penyampaian .. harap sangat malam ni tak mengecewakan... semua buat yang terbaikkk  ...

Korang sokong sape?? hihihihi ... 




Cara dan pedekatan dakwah semakin meluas .. jadi mereka gunakan mimbar pencetus ummah tak salah untuk melahirkan lebih ramai pendakwah ... yang boleh menyampaikan dakwah secara medium tv jadi mereka mudah dikenali ... sebelum ni fenomena imam muda dan ustazah pilihan kalau tak silap ... 

Jadi kita tidaklah menonton rancangan yang sama jer setiap tahun .. bosan jugakkan ... kalau macam ni adelah kreativitinya sikit .. maksudnya objektif pertandingan tu berbeza².. pendekatan berbeza ... jadi tidaklah tertumpu satu jer ... tapi matlamat tetap sama .. berbentuk islamik ... sekadar pendapat peribadi jer.














Khamis, 2 Januari 2014

Kisah Malam Jumaat



Tajuk tak menahan ... Kisah malam jumaat, rasanya ni memang fenomena terkini hihihihihi ..... Dah masuk separuh akhir pun. Jangan nak lucah2 yer .. Memalam jumaat ni .... Ni bukan entry 18sx... Ni entry biasa2 jer ... Cerita best malam jumaat.


Tak tahulah orang lain, tapi inilah rancangan pilihan kami seisi keluarga mimbar pencetus ummah, dulu .. Dulu lah yer selalu ternantikan Rancangan yang kat 132 astro warna tu, sekarang ni sebab dah banyak sangat kali ulangan rancangan hiburan ni ... Jadi dah tak kisah sangat kalau tengok ulangan.


Dalam pencetus ummah ni paling suke tengok pu yeop dengan pu rahmat sebab dia orang ni kalau bagi topik untuk dibentangkan mesti mantapppp... Jarang mengecewakan.. 


Soalan2 daripada penonton pun semuanya diluar jangkaan... Termasuklah artis jemputan, rosyam nor pun pernah datang tau .... 


Juri2 yang komen pun boleh tahan mantapppnya lagi2 ustaz kazim ... Memang suke dengar kalau dia bagi komen... Terbaik....


Persembahan hiburan yang diserlitkan selalunya pun berbentuk islamik hiburan... Jadi oklah .. Amir pun layan tau ... Walaupun memula dulu dia tak suke .. Sekarang ok jer ...


Itu jerlah kisah malam jumaat ni, rancangan yang kami suke tonton .... Fenomena di astro oasis bagus jugakkan .... 








Isnin, 17 Jun 2013

Tak Sabar Nak Tunggu Habis





Amboi kemain lagi tengok kat fb dah macam² propa yang keluar.... ada orang kata che ta juara masterchef hihihihihihi .. betul kah?? ada yang kata final nanti che ta dengan syura hohohohohoho .. kalau betul pingsanlah peminat celina eh² pulakkan...

Tapi memang lagi beberapa orang ni, memang makin tertanya² dibuatnya siapalah agaknya juara masterchef selebriti yang baru ni kan.... ada yang layan tak?? ke korang booo layan dan boikot rancangan ni kikikikiki .... 



Petama kali tahu microwave boleh gunakan untuk masak.. perrrggghhh lap peluhlahkan.. kalau nak masak pakai bende ni , cian syani terkeluar sebab masak ketam 2 jer.. dia tak gunakan 1 lagi ketam tu.. ingatkan kencana yang terkeluar.





Bicara Hati : Kerja berkumpulan malam ni syura dengan kencana, che ta dengan celina .. kalau salah satu kumpulan kalah mestilah kene masak dalam penyingkirankan lagi kan ... 











Sambutan Hari Lahir Amir Kat Tadika



Buat pertama kalinya tahun ni, amir sambut hari lahir dengan kawan² kat tadika ... so sweeettttttt .... kenangan terindah yang akan di abadikan sampai bila², sambutan pada 14.06.2013 (Jumaat) jam lebih kurang 10.00 pagi


Banyaknya gambar .. tak tahu nak kongsikan yang mana .... hihihihi .. dan eksklusifnya hanya kongsikan diblog sahaja, dah malas nak upload kat fb, kita upload gambar kek jer hihihihi ... nanti ada orang komen kita bangga diri pulak (bajet retis pulakkan) hahahahaha .... maklumlah kat blog ni walaupun ramai yang follow tapi semua pun sporrting .. walaupun cuma kenal di alam maya sahaja.. terima kasih semua.



Kek idaman superhero man of steel, khas buat superherooo ibu hahahaha .. tema biru dan merah macam tema blog ibu pulak.. habis kalau ikut tema amir nak hijau ape kes... gambar hulk bolehlah hijau kan ...;p






Amir dengan cikgu kelas kesayangan amir, cikgu ain .. terima kasih cikgu .. kerana melayankan kerenah amir ... dan terima kasih mengajar anak saya dengan ikhlas .. moga amir di terangkan hati mudah menerima ilmu yang cikgu berikan.







Amir dengan antara kawan² kelas amir, yang lain malu nak interframe.. yang ini pun jenuh cikgu² suruh senyum beku hahahaha ... korang tengok bebudak ni .. kemain lagi bajet popular tau... muka interframe. kat gambar.






Kenangan bergambar dengan cikgu² tadika amir dari kiri cikgu ain (guru kelas amir), pengetua mualimah, saya dan ana (ibu adam) tolong temankan ... sebab dia ada hal nak jumpa pengetua kita hangkut dia sekali.... cikgu ujie (cikgu taska) bercuti takdalah dalam gambar ... tukang amik gambar hubby hihihihi ...







Amir patutnya sambut jamuan hari lahir sekali dengan amir, tapi zara punya tunda hari ni .. hari isnin. Jadinya hari jumaat tu sambut bestday amir sorang² jerlah kat tadika.








Kami sekeluarga, penat tau deko² belakang tu.. terima kasih pada kawan opis yang tolong buatkan, tq auntie nadia amir kata hihihihihi .... tulis 5thn amir hazim jatuh sikit .. terkebawah lah pulak .. huhuhuhu .. jadi tak berapa nak nampak sangatlah.







Goodies buat kawan² tadika dan taska amir, harap dia orang suka. (^___^)v








Terima kasih sangat² pada pihak tadika, sebab memberi kerjasama yang baik .. amir kemain teruja sangat, jangan cakap .. habis kat kampung semua orang dia nak bagi tahu dia dah sambut bestday dengan kawan² tadika hahahahaa .... yang lemah datangnya daripada saya dan hubby moga yang baik² semua atas perkenan allah, alhamdulillah majlis pun dipermudahkan dan bacaan doa oleh ustaz daripada tahfiz, saya tak amik gambar.. tapi saya rakamkan videonya.










Bicara Hati : Ada cerita disebalik tabir sebelum majlis diadakan ... memang betul² dugaan buat kami, nanti up story kemudia eh...



















Rabu, 22 Mei 2013

Buku Yang Mahu Dicari




Fiesta buku dah lama berlalu .. awal bulan hari tu, belum suarakan rasa hati mahu pergi .. aku sudah tahu jawapan hubby .. (pepandai aku buat andaian kan...) sebab aku tahu hubby tak biasa jalan hala kesana .. jadi tak mahu lah aku menyusahkan atau meminta².. yang tidak² ... jadi sudahnya hasrat itu kupendamkan sahaja.


Buku yang mahu dicari bulan ini, dengan erti kata lain .. mahu mengisi masa lapang buat diri .. setakat ni dah berkenan 3 buku .. dan termasuk 2 buku yang sedia ada sedang dibaca. Saya tak berapa nak minat sangat melayan main² game kat pc atau hp ni .. lagi² hp pun tak canggihkan.. tak boleh nak bela 'pou' bagai hik.. hik.. hik... jadi marilah kita membaca.. membaca boleh tambah ilmukan...



Tuhan Aku Kembali
Dah baca reviewnya macam menarik .. sebab tu lah nak cari, harap² adalah jual kat popular ...


Kalau tak silap novel ni telah di dramakan.. dan dramanya sedang ditayangkan...
Oleh kerana selalu sangat berebut remot dengan amir, telayan primadona lah.. (yang sebenarnya selalu lupa siaran dia hari jumaat.. sejak dah banyak urat putus ni .. makin cepat lupanya) cadang nak beli buku ni jugak.. walaupun orang kata cerita kat tv dengan novel banyak tak sama .. beza 70% .. tapi takpalah.. dah memang yang drama kat tv pun tak sempat nak tengoknya.


Teduhan Kasih
Yang ini pun telah di dramakan.. dan dramanya pun sedang ditayangkan kat tv3 slot akasia, dah baca review jalan ceritanya .. macam menarik ... tak sabar nak beli jugak, fuhh .. harap dapat beli ... nak tunggu drama habis memang berjanggut belum tentu lagi dapat tengok sepenuhnya.. jadi marilah layan novel.


Orang kata kalau baca novel yang di dramakan.. mesti terbayang² muka pelakon yang sedang berlakon bila baca buku .. jadi bacalah buku novel .. tak payah tengok tv kalau takmoo terbayang² hahahahaha ..... sukati jerkan (nak sedapkan hati sendiri)


Bicara Hati : Reward buat diri untuk bulan ni ... mahu beli novel, dan tengah pikir nak beli online atau ke kedai buku hihihihi (^_^)v

Sabtu, 20 April 2013

Rancangan Kegemaran Kembali Lagi






MasterChef Selebriti, tak kisah masterchef mana pun tak selebriti pun saya layan jugak... memang sentiasa panas lah rancangan ni.. paling suka bila tengok mereka deko² masakkan mereka tu... rasa macam sweet sangat, itu yang sebelum² ni lah.. tak tahulah yang ini kan.. sebab tema pun mengerunkan bila dapur panas, watak lain jadi jelas gegegegege.. apakah maksudnya tu....

Kalu dulu AA propa dalam masterchef kali ni sapalah agaknya kan.







Rabu, 3 April 2013

Maskulin - Edisi Si Raja Lawak Lelaki & Humor



Pertama Kali hubby beli koleksi Majalah macam ni, tanya² juga dihati ... mungkin kerana minatnya pada Johan, atau minta pada majalah ini.. atau minat pada isi kandungan keluran April ni.... Kesimpulannya oleh kerana ini koleksi pertama.. ku andaikan hubby minat pada apa yang johan luahan di dalam majalah ni ...


 Sangat lain dari yang lain.... Johan rupanya.. dengan gaya rambut yang berbeza ... sangat terkini


 Saya Bukan Pelawak Murahan - membaca luahan hati johan seyes sangat² berbeza karakter sebenar dirinya diluar waktu bekerja... 


 Diselitkan juga Pelopor Pelawak Malaysia yang dikagumi ...


Selebriti Pelawak Terkaya - siapa kata melawak tiada pendapat ... sideliklah yer... sampai mereka boleh jadi kaya...


Kalau nak tahu apa lagi yang menarik dalam tu kenelah beli sendiri ... tapi memang berbaloi².. tak pasti harganya berapa kalau tak silap tak melebihi rm 10.00



Bicara Hati : Tumpang baca jer... hihihihihi ...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...