♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Khamis, 7 Mac 2013

Home » , , , , , » Waktu Mustajab Untuk Menasihati Anak

Waktu Mustajab Untuk Menasihati Anak



Bila anak dah makin membesar satu cabaran buat diri .... mencabar diri untuk membesarkan amanah Allah, jika salah didikkan ibu bapalah yang akan dipersalahkan..... kerana anak² adalah cermin ibu bapanya...

Sejauh mana pun anak itu berjaya.. sejauh mana pun langkah mereka mengejar ilmu.. percayalah.. didikan yang pertama dan terbaik adalah bermula daripada rumah, melihat contoh kedua ibu bapanya sendiri. (itulah yang saya dan hubby selalu ingatkan dalam diri)

Sebelum tidur saya akan pastikan saya berbual dengan anak saya.. saya akan pastikan apa jua yang dilakukan disekolah ditadika atau bermain dengan kawan² diluar akan diceritakan pada saya, saya akan menasihati dia kalau dia ada bercakap kasar dengan kawan² (kerana anak saya akan mengulang ayat yang digunakan kita berbual dengan kawan²nya).. selalu pesan pada anak supaya tidak sombong atau bangga diri bila bercakap.

Bila anak dah tidur, perlahan² saya akan bacakan surah al-fatihah, ayat kursi dan surah al-insyirah dan dihembuskan diubun²nya.... hembuskan sahaja.. jangan sesekali cium anak sewaktu tidur.. kerana dikuatiri jiwa anak akan memberontak (pernah terbaca tak pasti kat mana.. sebab bila kita cium anak masa tidur.. anak akan lebih nakal.. )

Waktu beriadah dengan anak² pun kita boleh nasihatkan anak² sebab masa ni lah.. emosi anak sedang terangsang.. lagi² bila diberi pujian.. jiwa mereka akan lebih berkobar².. untuk melakukan sesuatu...

9 cara diatas bolehlah diamalkan dengan sebaiknya.. semua ibu bapa mahukan yang terbaik buat anak²... bila saya dah jadi ibu ni.. hai saya selalu membayang inikah perasaan mak dan abah saya selama ni... macam ni ke.. sebab mereka melarang berbuat sesuatu yang mereka tidak suka...


Bicara Hati : Yakinlah bahawa doa seorang ibu adalah sangat mustajab, jadi berdoalah mohon pada allah agar² anak² kita sentiasa diberi rahmat dan dilindungi daripada anasir jahat.






12 ulasan:

lia berkata...

aishhh tetiba rindukan anak2...

Falsya berkata...

insyaAllah akan kite guna/ikut bile kite ade anak nnt..;)

Suliana berkata...

thanks for the reminder :-) sy tiap2 mlm mmg bacakan surah2 tersebut utk anak2..

mama3heroo berkata...

tq share info psl ni..boleh di praktikkan nanti utk ank2

Salina@IbuAqil berkata...

Doa ibu x ada hijabnya.. ;D
Lama x sggh sini..
Hari ni cuba nak pulun BW jenguk kwn2.. ;D

fieda berkata...

perkongsian yg baik..

cahayahidupku.blogspot.my berkata...

Bagus info tu.. tq Masya :D

Tie HT berkata...

nice sharing info masya :)

eita berkata...

in shaa Allah kalau ada anak nanti

Puan Kutu berkata...

byk juga waktu mustajab utk menasihati anak ye.sy pun selalu buat bila nak tidurkan aiman n selepas aiman solat

Akula berkata...

mohon share

http://anakbonda.blogspot.com/

Akula berkata...

mohon share

http://anakbonda.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...