♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Selasa, 18 Februari 2014

Home » , , , , » Gigi Amir Tercabut Akhirnya

Gigi Amir Tercabut Akhirnya



Jumaat baru ni .. rasa hati ibu berdebar² semacam jer kat opis, tak tahulah kenapa.. yang pasti kalau boleh nak balik cepat.. itu jerlah...

Buat kerja pun macam serba tak kene jer dibuatnya, hormon dah macam tak stabil pulak ngehhh.. ngehh.. yang sebenarnya tak sabar nak cuti hari sabtu tu.. nak golek² kat rumah .... nak bersantai berehat sepuasnya .. walaupun tahu memang hujung minggu takda istilah bercuti sepenuhnya sekarang ni.

Bila ibu sampai rumah.. nampak amir dah duduk kat pangkin dengan embah.. kemain sukanya dia.. tak tahulah apa yang disukannya sangat.. bila saya parking jer matikan enjin kereta terus dia bukak pintu kereta .. tak sabar² nak bagi tahu.. ' ibu gigi amir dah tercabut ibu ' erkkkkk .. terkdeu ibu kejap.. camna boleh cabut ni.. tadi amir makan cekodok... dia tertanggal.. allahuakbar semudah itu.. punye lah lama goyang.. dengan makan cekodok embah buat dia tercabut yer...



Inilah gigi amir yang tercabut tu.. buat pertama kalinya, dia kata tak sakit pun.. takda darah.. nanti boleh tak kita pergi jumpe doktor ibu tampal gigi tu balik?? gegegegeg .. mana boleh sayangku.. kalau dah tercabut gigi kene buang ... kalau boleh tambal.. itu hanya untuk gigi berlubang sahaja.



Keterujaan seorang anak gigi baru patah satu.. semua orang nak dikabarnya yang giginya dah patah.. dah sudahh.... habis adegan rumah embah.. sambung pulak kat rumah atuk (belah ayah) .... Saya risaukan kalau amir kene ejek dengan kengkawan jer nanti .. tapi saya bagi semangat kat dia.. kalau ada kawan ejek.. cakap nanti gigi amir tumbuhlah .. jangan nangis tau.. sudahlah si anak baru nak suaikan diri ke tadika ... jagan dia buat perangai sudah.

Malam minggunya pulak bila kami 3 beranak dirumah sambil layan fear factor, hubby melayankan amir main gusti² katanya .. bila iklan.. ntah macam mana tetiba .. gigi amir terkene siku ayah... serta merta gigi yang sebelah yang dah goyang tu patah jugak... adehhhhhhhhh .... hilang kehenseman amir tau... yang pasti darah keluar .. tapi amir kata tak sakit... ibu yang ngilu tau.




huhuhu ... senyum paksa rela pasrah .. ibu soh amik gambar .... tak hensem dah gigi dia takda.. sekarang ni asal nak brcakap jer.. mesti nak tutup mulut... malu letuu agaknya.... >____<


Korang rasa normal ker?? gigi anak² dah mula patah usia 6 tahun ni .. risau jugak.. nak kata kurang kalsiumm amir masih minum susu .. nak kata tak berus gigi.. berus .. gigi geraham amir pun dah mula berlubang.. gigi yang sebelah atas tu pun dah goyang....

Hari tu baru cerita gigi amir goyangkan.. tak sangka pulak nak tercabut secepat ini .... semalam pun amir cuti sekolah gusi belakang gigi geraham bengkak... bergenang² air mata dia tau.. bila saya pegang badan dia pun macam panas nak demam... agaknya masih terkejut gigi 2 batang tercabut.

Ada hikmah jugak masa gigi amir goyang hari tu.. dia dah macam takmoo hisap susu dengan botollll.. wahh petanda awal ni bolehlah lepas ni minum susu awal pagi jer dalam cawan.. nak tidur tak payah hisap susu lagi.



Bicara Hati : Risau kalau amir ngadu gusi sakit ... atau gigi sakit...










16 ulasan:

Sheila Salim berkata...

Assalamualaikum kak, alhamdullilah. jatuh juga gigi tu.. kesian dia.. mesti nak demam nanti.. sebab terkejut kan....

Kakzakie Purvit berkata...

Kakak rasa setiap budak tak sama. Anak kakak yg sulung macam Amir cepat masa umur 6-7tahun macam tu mula goyang. Tapi tak ada masalah gigi berlubang.. Yg kecik ni dah 10 tahun masih banyak lagi gigi susu yg belum berganti. Ada yg kena paksa cabut bila gigi kekal dah menjenguk. Ini lagi susah sebab kira paksa cabut.. biar yg goyang senang..

lia berkata...

sy rasa normal sbb gigi kekal da nak mula tumbuh dlm usia 6 tahun... sama mcm Amsyar, dua batang gg da d cabut & dan tumbuh gg kekal pon...

Unknown berkata...

alahaii amir dah rongak.. tp xpe cpt nanti tumbuh gigi baru.. heee

Cik Rose berkata...

alahai kesiannya dia kak..

Miss S berkata...

hebat betul naluri seorang ibu ni kan

Jue berkata...

nanti gigi baru tumbuh mesti makin comel

Nora Karim berkata...

rasanya normal kot masya...sebab faris umur 5-6 thn dah byk gigi yang gugur... sebab dah tumbuh gigi kekal... tapi mmg la... akak pun ngilu kalau tgk gigi anak tercabut... huhu

dear anies berkata...

x pe..janji menten ensem kan amir ;-)

edisi berkata...

baik cabut masa kecik2 ni..nnt dah besar jadi gigi berlapis pulak...

Unknown berkata...

sy xde pngalamn sndiri..sbb anak sy blm pun tumbhuh gg..tp dr pembacaan, mmg normal gg dah mula tercabut waktu ni..kbnyakan bdk yg sya jga dulu pun mmg mula goyang dlm umur 6-7 tahun..

mamaarifakeemaisy berkata...

Takpe masih encem tu... ihiks.. :-)

Fiza Rahman berkata...

Akhirnya. Tunggu gigi baru kluar lah amir.

Normal kot masya. Gigi kimi pon dah habis rosak. Tunggu tercabut juga tu.

mamawana berkata...

Ada gigi ker rompong ker...tetap comel anak emak itu...

nurbijen berkata...

rasanya dah normal tu masya... mcm Irfan, dah umur lapan tahun, tapi gigi susu belum tanggal lagi, gigi kekal pula dah tumbuh kat belakang... huhuhu

QasehnyaRania berkata...

ala siannya amir.. rasanya normal kak. sbb gigi susu kan. nanti tumbuh gigi kekal la tu.
nak lebih jelas akak goggle blog dr dentis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...