♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Khamis, 15 Januari 2015

Home » , , , , , , , » Kali Pertama : Saya Murid Tahun 1

Kali Pertama : Saya Murid Tahun 1



Kemahin gitu tajuknya ... kali pertma : saya murid tahun 1, yupsss yang tahun 1 nya amir .. yang kali pertamanya ibu yang menghantar hihihihi (^____^)v

Teruja dibuatnya nak menghantar amir ni, nak tengok reaksi kawan²/ anak² orang lain macam mana .. ada ragam ke tidak ... ada drama lagikah walaupun dah tahun 2015, dah banyak pendedahan sekarang ni ... anak² ramai dah mula sekolah seawal usia 4 tahun.. jadinya bila dah banyak pendedahan .. banyak jugak perubahan .. dah takda anak² yang menangis guling² takmoo di tinggal... itulah yang di ucapkan oleh guru besar sekolah amir .. jadi .. bagilah kepercayaan pada guru² untuk menjaga dan mendidik mereka disekolah ... kerana disekolah adalah amanah dan tanggungjawab guru pada murid .. lapang dada dengar cikgu cakap gitu masa taklimat darjah 1. (Walapun dalam hati sebak jugak rasa) .. walaupun ada je murid² yang meleleh airmata ... kena tinggal.






Hari pertama sekolah ibu hantar, ibu cuti 2 hari memang nak uruskan amir.. baik sekolah kebangsaan mahupun agama.. maklumlah ayahnya cikgu jadi memang tak cutilah kan ..... sebab ayah pun nak uruskan murid sekolah ayah.

Sampai sekolah 7.15 pagi .. amir kemahin semangat lagi .. tengok senarai nama pelajar amir terus ku bagi beratur kelas 1 ibnu jauzi .. warna hijau ... muka dah tak berapa nak senyum sebab takda kawan yang sama kelas.. baik masa tadika mahupun kelas celik jawi ... aku biarkan je dulu ... takmoo bagi mood dia jatuh lagi .... perhati je daripada jauh ... tak lama tu .. ada jugak kawan rupanya dia... eh² sama kelas dengan anak akak sepupu yang mak jaga... eloklah tu ... tak sempat aku nak baca semua senarai tadi... cari nama amir je .. dah jumpa terus tuju dewan perhimpunan, eh² ada jugak aidil kawan amir masa celik jawi.. terus amir senyum lebar dah jumpa geng. Ibu pun risau jugak kot dia moody .... banyak urusan nak buat hari pertama tu ....





Halooo belanja sekeping gamba kemahin smart lagi pakai tali leher.... smart ke.. tak berapa sangatlah sebab balik sekolah.. tapi masih mampu senyum oklah tu ..... 

Urusan hari pertama tu memang buat kelang kelibut sikitlah .. mana kami nak dengar taklimat, lepas tu amik buku teks anak ... bayaran yuran² (untuk taq nama, buku panduan, pin taq darjah 1, tai .. haihhh memacam lagilah termasuk PIBG) Pfttt semuanya habis RM 75.00 Hinggit .. Buku² sebelum ni hubby belikan kat koperasi habis RM 97.00 .... DAH SETEL SEMUA LEGA IBU ....... cikgu bagi tahu amir orentasi sampai 20 januari .. lepas tu barulah exam menentukan kelas semula .... sekarang ni duduk kelas yang belum di nilai lagi kebolehannya... maksudnya cikgu campur² lagi dengan pelajar yang dah pandai membaca, pandai mengeja dan yang belum pandai membaca.

Masa aku tengah sibuk nak mengamik buku teks amir hubby pun sampai ... rehat katanya sempat lagi singgah sekolah amir ... teruja nak merasa jugak tengok anak masuk sekolahkan.. agaknya takda kelas kot lepas rehat.. ateeeeeee dah dia buat jadual.. pandailah dia menyusunnya kuikuikuikui ...;p lepas amik buku teks tulah aku uruskan yuran² amir .. hubby tolong pegang buku teks.. amir dah rehat nak masuk kelas.... kemahin lagi amir dapat geng siap beli makanan kat kantin .. hadoilah anak.. sungguh² kamu buat ibu sujud syukur.. sebab pandai berdikari ... walaupun kamu beli keropok jer .... kat rumah dah makan nasi goreng... 





Jadual aku pun dah berubah sejak amir sekolah ni .. bangun memang awal kena masak sesiap lauk ... tapi gambar ni lauk untuk hubby asam pedas ikan jaket .. kemahin bergelimpangan bendi dalam tu.. ikan sekor jer... hubby kepala montot untuk aku wakakakaka ...;p amir punya lauk telur puyuh masak kicap .. bawakkan bekal kerumah mak .. senang takut mak tak sempat masak melayankan kerenah anak buah aku iqy tu ... tapi amir dah pesan.. ibu tak masak pun takpa .. nanti amir soh embah masak nasi goreng planta .. sedapp makan panas²... anak² bagilah semangat kat ibu kamu ni nak masak .. hubby pulak jenis tak berkisah.. apa aku masak itulah dihadapnya... allahhh hero² ibu buat ibu sujud syukur banyak kali .. terima kasih allah atas kurniaan ini .... sebab sangat memahami.... selagi mampu .. selagi kuat semangat ni.. ibu masak yer.. yang penting sarapan dua beranak ni nasi goreng ... tak pun apa² jelah yang frozen beli siap² senang cam pau, popia, karipap.. tinggal goreng jer... 


Alhamdulillah amir tak meragam masuk darjah 1 ni, risooolah jugak kan ... korang pun tahu tahap manja dia tu camna kan masa kecik².. mungkin jugak pendedahan awal kami bagi dia ketadika dan mula bersosial memudahkan semua urusan ni... kalau ada geng dia okeyy jer.. tu pun berbuih² mulut ni pesan jangan main jer.. atau borak je dalam kelas.. nanti cikgu marah.





Bicara Hati : Tiada apa yang mengembirakan hati seorang ibu, bila anak yang dikandung mula pandai membaca, mengaji, mengira, iqamat dan mula belajar solat.. sejuknya perut ni.. sayunya jauh disudut hati ni.. ya allah inikah anak yang ku kandung semakin membesar kamu MUHAMMAD AMIR HAZIM BIN MASNIZAM   (^____^)v moga menjadi anak yang soleh dunia dan akhirat amin....















10 ulasan:

Sura Mohd berkata...

Amir dah besar dah...IN Sha Allah Amir akan jadi murid yg pandai dan bijak..kebanggaan ibubapa..:)

SalbiahM berkata...

eh..Amir dah masuk darjah satu ye tahun ni..lama tak singgah blog kak Masya.All the best, Amir n mama. ;)

eita berkata...

amboi bukan main segak lagi amir...

sedap nyer tengok kacang bendi..terliur nyer

Puan Kutu berkata...

Hensemnya amir gambar yg bertahi leher tu..IBU risau lebih,amir OK he indepandent.dah boleh bagi adik dah.hehe

Sya Nadia berkata...

Tahniah akk.. dah sekolah dah Amir... belajar rajin2 Amir ye. :)

CintaHati Lina berkata...

Alhamdulillah.. seronok bila kawan2 cerita ttg anak2 ke sekolah... insyaallah tahun dpn juga jadual saya pasti berubah 100% ..hihih

Nur Inani berkata...

wahh dah sekolah dia. belajar rajin rajin tau :)

Fiza Rahman berkata...

Handsome amir ngan baju skolah tu ☺

::EIDA:: berkata...

amin amin amin... bljr rajin rajin ye ami! hehehhee

LYAfrina berkata...

alhamdulillah..amir nmpk happy n bersemangat..
waa..siap ada badge saya budak darjah 1 tu...

betul tu masya... hnya seorg ibu y mgerti rsa itu dgn setiap peningkatan pencapaian ank2 kita..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...