♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Selasa, 25 Mac 2014

Home » , , , , , , , » Isu Hangat MH370 , Takziah Buat Ahli Keluarga Mangsa Dan Krew MAS

Isu Hangat MH370 , Takziah Buat Ahli Keluarga Mangsa Dan Krew MAS



Penggumuman PM malam tadi meruntun hati dibuatnya ... akhirnya penantian pencarian mh370 akan berakhir, sebab kali terakhir pesawat kelihatan di Selatan Lautan Hindi ... hari ni kita tunggu pengesahan untuk beberapa barang pesawat yang nampak terapung di lautan hindi .. ya allah walaupun takda ahli keluarga saya kat dalam pesawat tu .. atau kawan² saya dalam tu.. saya terasa sayu/sebak / bergenang air mata .. bila dengar perkabaran yang sedih ni .. moga ahli keluarga mereka tabah.

Disebalik kehilangan pesawat ni, ada satu yang menarik pehatian saya ... bila orang pertikaikan kewibawaan juruterbang yang bawak kapal terbang tu, haihhlah.... tak paham kenapa mesti nak pertikaikan yang bukan²... tapi bila saya baca artikel kat bawah ni .. menurut pakar dan orang yang berpengalaman dari bidang ni.. saya rasa korang pun patut baca... sebab tu saya kongsikan kat sini .... dan juruterbang bukan mudah kerjayanya, nak bawak orang .. dengan kenderaan sebesar itu .. mestilah lulus semua ujian .. mestilah bukan sebarangan orang yang boleh bawak ... jadi janganlah lemparkan tuduhan yang tidak berasas.


***********************************************************************************************************


TRUE HERO

Siapa Kapten Zaharie dari pandangan Juruterbang berpengalaman luar..

Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengesahkan bahawa seseorang telah mematikan alat pengesan radar pesawat MH370 dan melakukan pusingan U.

Ekoran itu, timbul kemungkinan berlaku rampasan dan sebotaj ke atas pesawat tersebut sehingga mendorong kepada siasatan terhadap Kapten Zaharie.

Bagaimanapun, Chris Goodfellow yang berpengalaman 20 tahun sebagai juruterbang mempunyai teori sendiri.
Menurutnya, isu kehilangan pesawat MH370 terlalu dirumitkan sedangkan jawapannya mungkin mudah iaitu berlaku kebakaran di kokpit.
Dalam catatan akaun Google+ miliknya, Goodfellow, sebaik mendengar berita pesawat itu berpatah balik ke arah Selat Melaka dari Laut China Selatan, dia terus memeriksa peta dan mendapati MH370 mungkin menuju lapangan terbang terdakat di Pulau Langkawi selepas berlaku masalah seperti kebakaran dalam kokpit.

"Kunci utama di sini adalah pusingan kiri dibuat pesawat itu. Juruterbang (Kapten Zaharie Ahmad Shah) adalah kapten yang sangat berpengalaman dengan lebih 18,000 jam penerbangan. Mungkin juruterbang lebih muda yang ditemu ramah (agensi berita) CNN tidak sedar mengenai pusingan kiri.

"Kami juruterbang lama dilatih untuk sentiasa tahu di mana lapangan terbang paling dekat ketika terbang untuk perlindungan selamat jika kecemasan."

Menurut Goodfellow lagi, apabila melihat pusingan kiri dibuat oleh pesawat MH370 dan menuju terus ke arah bertentangan, nalurinya memberitahu juruterbang itu mungkin mahu menuju ke lapangan terbang terdekat.

"(Zaharie) sebenarnya mengambil laluan terus di atas laut ke Pulau Langkawi yang tidak mempunyai banyak halangan. Dia tidak kembali ke Kuala Lumpur kerana dia tahu (laluan itu) merentasi gunung (Banjaran Titiwangsa) setinggi 8,000 kaki.
Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat."
Goodfellow percaya Zaharie mengambil tindakan betul pada ketika mereka mungkin menghadapi masalah serius yang mendorong kepada tindakan pusingan U untuk menuju ke lapangan terbang terdekat di Pulau Langkawi.








Katanya, terputusnya komunikasi (ACARS) termasuk kesan radar adalah munasabah jika berlaku kebakaran di dalam kokpit.
"Melihat masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau pada salah satu tayar hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas dan terbakar perlahan-lahan.

"Ya, ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. Ingat ini pesawat berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas dan landasan yang panjang."

Katanya, ada insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas DC-8 yang tayarnya terbakar semasa berlepas menyebabkan asap tebal melemaskan kru dan penumpang.

Katanya, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak boleh digunakan semasa kebakaran.
Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit sahaja.

"Apa yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat asap dan pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang menggunakan aplikasi sistem autopilot sehingga sama ada kehabisan minyak atau kebakaran memusnahkan papan kawalan dalam kokpit."

Jika itu benar, kata Goodfellow, Zaharie adalah wira yang bertarung situasi mustahil untuk cuba membawa pesawat itu ke Pulau Langkawi.
"Tiada was-was lagi dalam fikiran saya, itulah sebab mengapa pesawat itu berpusing dan mengambil laluan lurus."

Jika berlaku rampasan atau sabotaj, katanya, ia tidak akan sengaja pusing ke sebelah kiri dan menuju ke arah Pulau Langkawi.
Goodfellow mengakhiri tulisannya dengan kata-kata: "Juruterbang bijak. Cuma tidak mempunyai masa mencukupi."





*******************************************************************************************************************




Moga ahli keluarga mangsa, ahli keluarga krew MAS yang terlibat tabah menghadapi dugaan ni .... akhirnya penantian dan pencarian selama 17 hari menemui jawapan, sekarang ni kita doakan moga kotak hitam ditemui ... jadi terjawablah semua persoalan yang berlaku.










10 ulasan:

lia berkata...

semoga yang Islam mati syahid... namun masih berdoa agar mereka selamat & hidup... amin...

* saya kagum & terharu baca cerita ni...

Fiza Rahman berkata...

Al-fatihah & RIP buat penumpang & anak kapal.

- AZIE - berkata...

sedih...takziah utk keluarga mereka

eita berkata...

al fatihah...takziah untuk keluarga mangsa..rasa sedih sangat

Sheila Salim berkata...

Assalamualaikum kak, semoga ahli keluarga mangsa tabah menerima dugaan ini. Semoga Allah SWT permudahkan urusan pencarian pesawat MAS mh370 bersama kotak hitamnya... in shaa Allah.

Kakzakie berkata...

Betul Kapten Zaharie bukan calang-calang pilot. Moga rohnya tenang bersama mereka yg terkubur di sana..

Sedih:(

❤Kamsiah❤ berkata...

dikala org luar memuji Kapten Zaharie...rakyat malaysia sendiri membuat berbagai spekulasi...

Yana Libra berkata...

Al-fatihah~

Puan Kutu berkata...

entahlah kita tak tau apa yg berlaku..lebih baik jgn menuduh n buat spekulasi..beliau mmg pilot yg hebat..

QasehnyaRania berkata...

hanya Allah Maha Mengetaui kejadian sebenar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...