♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Memaparkan catatan dengan label family. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label family. Papar semua catatan

Rabu, 6 Januari 2016

Tahun Baru Kami


Dah plan dalam kepala 3 hari cuti tahun baru memang tak kemana sebab nak fokus kemas rumah dan persiapan sekolah amir isnin nanti.. jadi taknaklah cuti 3 hari yang tinggal masa tahun baru tu penuhkan aktiviti nanti takut amir kepenatan pulak nak ke sekolah. Korang jangan tak tau malam tahun baru tu amir dah tido sebelum habis berita lagi .. memang takda maknanyalah kami nak tengok bunga api.. jadi mari tonton tv sahaja mihmihmihmih.

Petang tahun baru tu adalah keluar jugak pergi taman alam impian main belon jer pun... sebab pagi tu aku kemas rumah je.. lagipun jumaatkan masa terhad kalau nak keluar kemana.

Esoknya lagi sakan aku kemas rumah segala langsir semua bukak ... karpet semua anto basuh kat dobi layan diri .. jimat masa.. wangi pun wangi ... karpet biasa je pun rumah tu.. bukan ada karpet turki pun ... kalau karpet turki memang tak bolehlah basuh kat dobi layan diri... puas rasanya hati dapat tukar langsir baru (opsss bukan langsir baru.. langsir sedia ada jugak cuma tukar² yang bilik pulak letak luar .. yang kat luar letak kat bilik kihkihkihkih) .. tu yang hutungnya rumah hubby buat tingkap bilik sama besar sama banyak dengan ruang tamu .. jadi pusing² langsir tu jugak.. bukan orang tau pun.


Tapi kan.. pada² seronok dan teruja mendobi tu... ada yang sedih jugak.. masa kami nak balik rumah tetiba kereta kena sondol dek motor aduhhhhhh .. masa² ni lah pun nak berkiyumnya huhuhuhu .. sedih sangatlah jugak... mujolah montot yang berkiyum kalau yang depan lagi haru wehhhhhh ..... pasrah ler aku bawak kereta macam tu.. mujo masa kejadian hubby yang bawak. balik tu hubby betulkan bonet belakang tu.. mujo boleh sambung .. tak kena cermin kereta.. kalau tak memang naya lahhhh .... (^___^)'





Hubby pujuk hati .... takpalah nanti tak yah bayar duit kereta.. betulkan kereta je.. akhir bulan ni.. kita orang memang bayar lebih duit kereta selama ni ... kita orang tak report pun .. tengah berkira² nak mintak ganti rugi ... kat kampung masa kena sondol ni.. aku dah le lapar masa tu.. siap beli lauk nak makan ... bila jadi camni .. terus tak lalu makan ... mengeletar terkejut huhuhu ...




Bicara Hati : Bukan hari ni hari tanpa kata ke?? alah.. aci bebel jelah ye.. dah lama tak meluahkan perasaan ni.








Selasa, 14 Julai 2015

UCAPAN DIGITAL : TANDA HINGGATAN SENTIASA DI HATI





Ni tema tahun lepas, ada jugak rupanya gambar family dalam kamera lupe da.. sekali nak delete gambar² baru perasan ada rupanya.. yang takda kat handphone.



Assalamualaikum .... (^___^)v


Selamat hari raya daripada kami sekeluarga .. masya mohon ampun dan maaf andai ada terkasar sepanjang penulisan di blog, haih lamanya masya menyepi kan... sorry semua.. sejak akhir² ni tahap kesibukkan membataskan untuk menulis .. tapi untuk kerumah korang masih ada kesempatan.. hamboi kemahin meriah rumah masing² yer.. sana sini gambar iffar, sana sini sakan buat kuih raya .. saya sini sibuk dahhh buat persiapan raya.

Persiapan raya kami biasa² sahaja, yang luar biasanya pun ada jugak hikhikhik .. ada deko baru kat ruang tamu.. dah ada dapur baru (wallah tu semangat nak masak tu jemput korang, padahal dapur dah lama tak berasap) jemputlah datang rumah .. insyaallah raya tahun ni akan buat open house kecil²an nanti kita hallo² yer.. (bajet ko retis ke masya nak jemput kat blog) muahahahaha .. kang reramai datang pitam pulak tak terlayan.

Alhamdulillah sambutan tahun ni meriah sebab ada ahli baru, anak buah baru .. anak adik saya ... persiapan untuk amir pun dah lengkap .. top up mana yang kurang jer.. tema raya biasalah pilihan amir, kita orang ni ikut je ... tapi tak beli² pun baju ibu dan ayah lagi muahahahaha ... pasrahlah kot tetiba warna lain anak beranak, pelangi gitu.


Sekali lagi masya ucapkan selamat hari raya maaf zahir dan batin buat pembaca setia blog masya (cam poyo jer... macamlah ada pembaca ramai sangatkan ;p) hati² balik ke kampung .. semoga semuanya di permudahkan .... 





Bicara Hati : Nak mengarang pengalaman amir berpuasa pun tak sempat ... huhuhuhu ... jangan terperanjat pulak kot ada entry ramadhan dah lepas 1 syawal muahahaha ... (^___^)'





Isnin, 8 Jun 2015

Rutin Sebelum Ramadhan Menjelang




Hamboii masya gitu tajuknya yer.... oklah salunya kami sekeluarga sebelum ramadhan ni bila menjelang nisfu syaaban pasti akan solat berjemaah bersama dan baca yassin di rumah mertua. Kalau rumah embah pulak anak², cucu² dan cicit memasing sibuk nak bbq .. motipp sangat nak membako² di malam hari ... berkumpul ramai² ....tahun ni sambut pada tarikh anniversary kami kebetulan je tu pada 06.06.2015.. hihihihi ... tapi siang tak sempat nak rewang sebab ada kenduri .. jadi kami datang malam je lah.

Seronokknya memasing dapat berkumpul yer .... kita orang sebenarnya dah kepenatan tapi gagahkanlah jugak diri datang sebab masa ni lah pun nak berkumpul nanti jumpa lagi masa raya .. tak pun buka puasa tu pun kalau ada buat .... amir paling sakan main sampai takmoo balik, sudahnya malam tu kepenatan main .. merenggek² mintak urut kaki .. sabar je lah ....





Meriah potong kek malam tu ada 3 kek sekali potong, biasalah bulan jun ni memang istimewa sikit ... ada ramai cucu² lahir bulan 6, amir pulak antara cicit yang lahir bulan 6, tu belum lagi anniversary muahahahaha ... maklumlah cuti sekolah kan salunya ada kenduri kawin .. memang ada je anniversary bulan 6, tahun ni dah ada 4 orang sambut hari lahir 06.06. tapi tahun beza²... apa lagi potong sekali kekmalam tu jugak.





Ok selain daripada tu .. salunyalah dah lepas 15 syaaban ni ... kita orang dah mula kemas rumah hahahaha .... dulu rumah kecik bolehlah cite nak seminggu raya baru kemas ... hohoiii sekarang 4 bilik nak kemas, dengan 2 dapur, 3 bilik air ..... memang dari awallah dah berkemas .... huhuhuhu lagi² kipas hangin kan .... cat???? cat rumah tidaklahhh kot hubby kata takda mood lagi .. jadi warna masih kekal warna putih (^__^)'.



Mak dengan abah selalunya nak ramadhan ni akan ajak bersihkan kubur arwah adik ... salunya abah je pergi, bila ada orang meninggaldunia abah bersihkan sekali ... tapi .. bila nak ramadhan ni abah akan pergi dengan mak sekali.


Oklah tu je nak kongsikan ... nanti sambung entry anniversary pulak .. kot hadooolah ye .... maaflah tahap kebuntuan mengarang sekarang ni kritikal betul ... sebab asyik layan ig je kot.





Bicara Hati : Bila kita pernah melalui 1 kehilangan, atau pernah kehilangan seseorang yang kita sayang .. kita akan lebih menghargai masa bersama insan di sekeliling kita yang kita sayangi .. insyaallah .. Amin.






Jumaat, 3 April 2015

Semalam Masih Dalam Ingatan




Perginya di jemput Allah ... kerana mereka yang baik selalunya Allah akan jemput awal, kita yang hidup ni .. haruslah meneruskan kehidupan macam biasa.

Walaupun bertahun berlalu .. tapi segalanya masih segar dalam ingatan, 7 tahun bukanlah satu masa yang singkat untuk kami sekeluarga melupakan peristiwa itu yang buat pertama kalinya kami hadapi .. moga Allah merahmati rohnya disana. Al-Fatihah buat arwah adik.

http://masyaamiraaimie.blogspot.com/2012/04/kehilangan.html

Image result for kata semangat indahnya islam




Bicara Hati : Darinya kita datang ... padanya kita akan kembali ... 





Jumaat, 26 Disember 2014

Throwback NOVEMBER - Random Cerita Bergambar Sebagai Kenangan




Assalamualaikum .... Gambar banyak tapi tak sempat transfer huhuhuhu ... adalah sikit kat tab ni, jadi kongsikanlah kat blog sebagai kenangan terindah ... takdalah terkilan kang kot hilang.

Bulan sebelas baru ni rumah mertua ada buat kenduri ... meraikan ahli baru dalam keluarga .. alhamdulillah Allah permudahkan semuanya.. selepas melalui perlbagai liku dan dugaan .... di duga dan di uji .. hanya mereka yang terpilih sahaja yang akan di pilih .. percaya ... percayalah ... kerana pastinya ada hikmah yang tersembunyi.




Sorry gambar kat tab banyak gegar, tapi nak jugak kongsikan kat blog, ni masa majlis nikah ... sebenarnya semua orang pakai t-shirt merah ... tapi aku sempat tukar baju hahahaha.. badan dah berpeluh tiak kot .... 




Ni pulak masa majlis bertandang kerumah lelaki .... cantik sangat baju dia orangkan.... di tambah dengan cuaca panas hohohoiiiii bertambah berpinar mata tengok.





Balik daripada menghantar pengantin tu elok jer kami melepak kat aeon big bukit tinggi .. memasing nak luruskan pinggang kuikuikuikui ... penat hohoiiii .. masa bulan november jadual kita orang memang penuh .. bukan takat hari minggu ... hari biasa pun ada jer nak buat.. rumah pun dah macam tongkang pecah ....





Pada² sibuk tu.. sempat jugaklah kami ke MAHA , Dan buat pertama kalinya aku ke MAHA tu ... memang padat orang wehhhhh ... amir pulak meragam.. nak naik bas.. orang kemain ramai .. cuaca mendung huhuhuhu .... kesian kat dia.. tak dapat naik bas mengamuk².. tidaklah sampai guling².. tapi muncung boleh letak baju kot huhuhuhu ..... sudahnya sempat pg kat iks dengan kawasan buah² tu jer ...





Penutup November tu .. Pengantin dah sepakat nak belanja kami semua adik beradik, jadinya semua pun berkumpullah kat kedai pilihan pengantin ... Alhamdulillah .... kenyang.. santaklah perut .. sekali sambut ulangtahun kelahiran mak mertua pada 30 November tu ... tapi kita orang sambut lambat sikitlah ... sebab pengantin buat makan² ni 2 Disember kalau tak silap. Apapun semua dah selesai.. syukur dengan rezeki yang allah bagi .. moga adik ipar akan lebih dimurahkan rezeki .. alhamdulillahhh dengar kabar tahun depan ada ahli baru .. wah² ... berjaya jugak bawak hasil daripada krabi wakakakaka (ops... tergelak besoo pulak)






Hobi baru amir .. hobi ni hobi lama .. tapi dah lama di lupakan.. dek kesibukkan ibu dia yang tak sempat nak melayan hihihihi .. beli lagi 3 ekor ikan baru huhuhu .... tu dia tak menyabar² asyiklah dok pegang lepas beli tu ... sampailah kerumah sibuk dok bercakap dengan ikan ... hubby letakkan dalam balang aquarum kecik.. letak kat depan meja belajar dia ... sukalah dia .. sambil buat kerja.. sambil layan ikan² tu .. siap ada nama lagi ...





Oklah dah banyak sangat gambar throwback tu .. nanti ada kesempatan kongsikan lagi .... jom layan kudap² buah² kering cosway ni .. sambil buat kerja .. pfttt .. rehat pun serupa tak rehat .. gitulah kalau hujung tahun ni .... 






Bicara Hati : Lepas ni kalau rajin nak buat throwback setiap hujun bulan ... saja letak gambar² kat sini sebagai kenangan, sebab tak sempat kadang² nak mengarang.










Selasa, 4 November 2014

Kelebihan Berkongsi Rezeki Dengan Keluarga



Assalamualaikummmmm ... daripada kecik abah memang tak pernah nak manjakan kita orang dengan benda² yang mewah, kalau ada kelahiran pun kadang² tak wish ... ada rezeki lebih abah akan belikan makanan sahaja sama ada seguni durian, ketam, kerang atau apa² jer lah .. lepas tu mak masak special makan ramai² berkumpul, kfc??? ntah tak hinggat pernah ke tak abah beli makan reramai ... kelupaan pulak .. yang pasti raya memang kita orang adik beradik tak pernah pun abah bagi duit raya .. abah kata nak duit pergi beraya .. kumpul duit sendiri huhuhuhuhu .... gigihlah mengayuh basikal sekampung, tapi .. aku percaya satu .. sikap tegas abah tu buat aku lebih hargai setiap rezeki yang aku perolehi sekarang. 

Jauh disudut hati ini tak pernah lah pulak aku nak berkira untuk berbelanja kalau ada rezeki lebih memang keluargalah keutamaan kami. Jom layan apa menu kami malam 2 minggu lepas .. hubby belanja ... wiiii happy sangat² (^_____^)v





Rezeki makan malam baru² ni .. saja nak merasa kedai baru bukak dekat pekan nun ... takda jauh sangat pun .. keluar daripada kampung sikit jer.... Menu malam tu kami amik pakej jer siakap 3 rasa, ketam poktek, ayam goreng kunyit, kangkung goreng belacan, paprik, air satu jug dan nasi 2 mangkuk besar makan untu 7 orang .... harga semuanya rm 79.90 .. memang kami amik pakej sahaja.. patutnya ada lala .. tapi sebab bukan musim lala .. jadinya kangkung goreng belacan dan paprik tokey kedai bagi lebih 2 bekas .... bertabahlah kami nak makan anak beranak ... 







Sementara tunggu makanan sampai .. meh kita possing² dulu hihihihi .. dengan muka aku yang tak semenggah itu di malam hari .. mujo tudung dan baju padan .. kalau tidak tu .. pepl pun ku gabung sahaja dengan tudung biru wakakakaka ... dah macam hapa jer ... 




Tq hubby belanja kami sekeluarga malam tu .... nanti lain kali ibu belanja pulak eh .... yang sebenarnya amir meragam malam tu ... nak pujuk dia lah ni tu yang hubby ajak makan kat luar .. kat kedai baru ni.. dah alang² tu ajaklah mak dengan abah dan adik² beradik kita ... tapi adik perempuan kita tak dapat join .. suami dia tengah mabukkkkk ... opsss .. tahun depan keluarga adik nak bertambah ahli .. hihihi .. meriahlah raya kami nanti ... isteri ngandung suami adik yang mabuk teruk huhuhuhu ... cian dia ...





Ini adik lelaki saya yang bongsu ... tengah melayankan ragam amir ... nak wish good luck sekali kat adik saya (cam lah adik baca blog ni) wish good luck for final exam spm, do the best ... u cant do it .. eh² tetiba keluar bahasa jawa pulak nak wish wakakakaka ... ;p




Percayalah ustaz saya masa sekolah dulu pesan kalau kita ada rezeki lebih belanja keluarga ... insyaallah rezeki yang kita dapat lebih berkat dan akan bertambah² .... kemudian barulah belanja orang lain .... apa pun rezeki kami jugak .. kalau amir tak meragam malam tu .. takdalah makan kat luar hihihihihi .. tq hubby .. sayangg ketat² eh² tetibakan .. dah belanja terus sayang lebih ... ketat.






Bicara Hati : Tetiba terbayang sedappnya kalau dapat makan satay kajang kambing kat bkt tinggi tu ... ada orang kata sedapp .. ntah tak pernah cuba lagi.








Khamis, 16 Oktober 2014

KLIA - ATUK DAN NENEK BALIK HAJI



Assalamualaikum .. alhamdulillah ... akhirnya masa yang dinantikan tiba jua, dah tak tertanggung rasanya dalam hati saat kerinduan, kesabaran, rintihan dan ketabahan hati menanti kepulangan mak dengan bapak mertua .... penerbangan mereka pada 29 Ogos 2014 diselubungi kesayuan dihati .. hanya doa yang sentiasa kami iringi moga dipermudahkan semuanya.

 Pada 14 Oktober 2014 akhirnya penerbangan mak dengan bapak kembali ketanah air, rasa syukur tak keruan moga dipermudahakan .. moga tidak ada pernerbangan delay .... itu jer yang kami risaukan.

Aku dengan akak² ipar tak pergi Klia, yang pergi cuma ipar² lelaki, hubby dan anak² buah ... amir?? dia dah tentu² sibuk nak mengikut.


Penerbangan mendarat kalau ikut pukul 8.50 malam dah sampai kat KLIA tu, jadinya pukul 8 barulah mereka gerak daripada rumah ... tu pun sampai KLIA 9.30 cari parking lagi .. susah .. sat barat bagai.. sebab parking dah penuh katanya ... aku tau cerita daripada rumah je lah sebab anak² buah wassup hihihihi ... kan ke aku kat rumah sebab tolong akak² ipar masak kuikuikui .. sebab tau mesti masing² kelaparan balik nanti ... lagipun malas rasanya nak berasak² kat KLIA tu.





Alhamdulillah muka lega FIL & MIL bila dah sampai rumah .... sukanya tengok muka orang balik haji ni.. putih bersih jer.. suci jer tau ... cuma kesian kat MIL batuk² , demam tak baik lagi ... lepas wukuf katanya batuk balik .. mujur masa wukuf di permudahkan semuanya ... di berikan kesihatan yang baik untuk buat perkara yang wajib.






Tu anak bertuah tu dok menebeng je kat atuk, rindu kat atuklah tu.. amir kan manja dengan atuk, sekolah, mengaji, pergi kedai semua asyik dengan atuk.. dia cam pelik sikit atuk balik pakai baju putih ni.. walaupun dah bagi tahu atuk balik haji .. amir tak berapa nak paham lagi ... 




Malam tu tak ramai pun yang menyambut kat rumah kita² orang je lah adik beradik ni... ada takda adik MIL datang ... lepas tu memasing makan .. muka dah kepenatan .... nak kena serasikan dengan cuaca sekeliling ... maklumlah waktu tidur pun lain kan... haraplepas ni FIL dan MIL dapat rehat secukupnya dan kembali sihat ... tetamu ziaraha jangan cakaplah semalam pun dah ramai dtg .... sampai tak terlayan MIL.


Ramai tanya FIL dgn MIL pergi haji ko tak kirim apa² ke masya, allahuakbar ... nak kirim hapanya .. kalau boleh takmoo berkirim apa.. biarlah MIL dgn FIL dengan ikhlas doakan kami ... kesejateraan kami .. yang penting masa FIL dgn MIL kat sana dapat melakukan ibadah dengan tenang dan dapat melakukan tanggungjawab yang wajib ... itu pun dah buat kami bersyukur... maklumlah kat sana memang Allah nak uji kitakan.





Bicara Hati : Moga satu hari nanti, dapat peluang ke sana jugak, MIL bagi tahu makanan kat sana semuanya mahal² .... 










Rabu, 15 Oktober 2014

BMW - Nombor Hangat


BMW - Nombor plat yang paling hangat sekarang ni kat jpj siap ada yang sanggup beli harga tenda ratus ribu lagi nak dapat nombor cantikkan ... hubby terjebak .. tapi tidaklah sampai membeli tenda nombor .. dapat huruf BMW jer pun dia dah ok ... hahahahaha ;p





Rezeki baru , dah lama hubby aim nak membeli .. baru sekarang ada rezeki ... dan tak sangka dapat pulak huruf BMW KIHKIHKIHKIH ... Tak sempat lagi nak rasmi ronda² kampung huhuhuhu .... syoknya petang² dapat pusing .. ronda kampung ...











Resepi Ketam Goreng Tepung Mudah Dan Sedap


Fuhhh .. fuhh ..  tetiba tayang ketam goreng bahahaha.. memang tak hagak²kan, buat kecurr air liur jer. Banyak sebenarnya nak cerita, nak kongsikan .. tapi tu lah.. kekangan masa kat opis .. terkangkang dan terlentang dibuatnya ni hah!!! kursus yang patutnya ke perlis di tukar dan di tunda ke kedah pulak ... adehhhh memang tak pergi lah saya bos .. mau lah kena hamukkan ablasa pulak kang sebab masa tu nak kenduri rumah mertua. Yeahh sujud syukur dibuatnya sebab kawan boleh gantikan... 

Pernah tak korang makan ketam lembut, iye ketam lembut .. daripada kulit sampailah ke isi .. eh² .. isi ketam dah tentulah lembut hahahaha .. masya²... tapi ini bukan isi .. kulitnya pun lembut jugak ...

Pertama kalinya bila hubby bagi tau nak makan ketam goreng, aku cam .. eh² biar betik nak goreng tepung ketam tu cam rugi jer tau ... baik buat sambal ketam bertelur lagi sedapp ratah .. hahahaha ... (masa tu tak tau pulak yang ketam nak di goreng tu ketam lembut) 



Sebab apa resepi ni mudah .. sebab pakai tepung bistari ni hihihihi ... jimat masa ... sudahlah mudah .. sedap pulak tu ... kan senang tu nak mengorengnya .... bistari .. bistari .. memang bistari tuan yang pilih tepung ni .. yang ni saya amik perisa original .. dia perisa pedas pun ada .... tapi saya lagi suka yang oroginal .. kalau nak pedas taburkan serbuk lada hitam sikit ... sebab kalau yang pedas tu amir memang tak makan.





Tara inilah ketam lembut yang dah siap di goreng tu .. resepinya mudah sangat tepung bestari tu bancuh dengan air, kepekatan agak² yer.. lepas basuh ketam lembut bersih² (ketam ni comel² jer.. sampai saya pun confuse memang anak ketam ke .. atau ketam ni memang jenis lembut dan tak besar) boleh lah celup ketam dengan tepung tu dan goreng ... api jangan kuat sangat takut meletup².



Ketam ni hubby beli dengan kawan dia.. saya tak taulah kot ada jual kat pasaraya, yang pasti tak pernah jumpa.. mahal kemahin ketam lembut ni 5 ekor comel² tu RM 25.00 sesekali beli dan makan takpalah kot .. setiap hari .. setiap minggu tu tidaklah kot.





Bicara Hati : Suka guna tepung ni .. goreng peria tepung pun sodapppp .... ;p









Selasa, 30 September 2014

Makan - Makan Hari Lahir Abah



Assalamualaikummmm minggu lepas pada 24 september hari lahir abah , saya dengan adik² dah sepakat .. kemahin sekarang ni adik² aku ni aktif berwassupppp ... siap buat group bagai .. 9tapi aku admin, sebab kak long) termasuklah menantu² sekali ada dalam group tu (2 orang je pun) ada dalam group tu nantu abah kikikiki  .. abah??? abah takda sebab hp abah takda line tenet, alah hp kita pun takda jugak .. hubby kata nanti saya dok wasuup jer.. kang dapur tak berasap wakakakaka .. saboo je lah .. jadi kalau kat rumah hubby on kan hotspot jer ...

Memula cadangnya 24 haribulan tu nak beli kek dengan kfc, tapi rasa cam tak best pulak .. nak beli dan makan jer, jadi saya cadang kat adik² kita buat 25 hari bulanlah yer.. sebab khamis malam jumaat .. bolehlah solat maghrib sama² dan baca yassin .. lepas tu barulah kita potong kek dan makan².


Ini kek pilihan adik² pandan layer katanya.. tapi yang tukang pilih akak dia ni hah!!! balik kerja terus berdesup beli tau .. gigih tak gigih nak tempuh jem dengan beli ayam kfc .. dah ada pulak adik bujang ngidam nak makan kfc katanya hahahaha .. kitew okeyy jer.. sebab dia bagi duit soh belikan. Sedap jugak kek ni beli kat king's ... macaron tu mengoda.. tapi tak sempat rasa amir dengan adik dah ngap dulu lepas abah potong kek.





Sempat jugaklah snap gambar ramai² satu family.. inilah menu hari tu.. sebab banyak tekak .. jadi banyaklah menunya hahaha .. adik ipar beli satay, kita beli kek dengan soto, adik sorang lagi nak kfc ... menu8 lain mak masak.. yupsss.. mak masak betik tumis ya allah sedapppnya ..... langsung tak heran ada kfc boleh camtu wakakakaka ... ;p






Amir dan atuk potong kek, hahahah .. cam biasalah amir bestday sapa pun dia paling sibukk nak join potong kek, ni pun kira suprise dia tak tau pun .. kalau tahu .. mau lah asyik nak bertanya jer.. huhuhuhu ....


Alhamdulillah rezeki yang ada sedikit kami kongsikan bersama².. yang penting .. semua happy dapat berkumpul makan² macam ni .. ada rezeki kita pergi bercuti sama² pulak yer... abah... apapun kami mengharapkan abah diberikan kesihatan yang baik aminnnnnnn ....... 






Bicara Hati : Hujung Tahun bestday mak pulak ... Bulan 12.








Jumaat, 5 September 2014

Pengalaman Hantar Mertua Ke Tabung Haji Kelana Jaya



Assalamualaikum .... tak semua orang berpeluang dan merasai nikmat dan rasa kesayuan ini ... mujurlah kelana jaya bukanlah jauh sangat lokasinya daripada rumah kami (tapi tu pun ketaq lutut bawak kereta)... hahaha .. memang takkkklahhh nak drive kan, shah alam pun sesat barat lagi hik hik hik hik ... >___< ni kan nak ke kelana jaya.

Ok kalau sebelum ni dah cerita kenduri kesyukuran untuk mertua sebelum pergi haji , kali ni nak kongsikan pertama kalinya ke kelana jaya pulak hantar mertua pergi haji. Sebelum ni atuk atau embah pergi ataupun saudara mara yang pergi .. saya memang tak pernah hantar ... salunya kat rumah jer.. orang lain yang pergi .. tapi kali ni fil dengan mil pergi saya pun hantar sekali.


Pengalaman pertama kalinya hantar pergi haji ke kelana jaya.... saya rasa korang pun patut pergi walaupun takda nak menghantar orang tau .. saja cari pengalaman .. tengok orang lalu lalang .. tengok prosedur penghantaran, tengok prosedur macam mana ... nanti ada peluang memang nak pergi dah tau dah ... tidaklah macam kami ni... terkulat² dibuatnya...


 Hubby kan kursus, patutnya terus pergi jumpa kat kelana jaya, tapi hubby balik petang tu kat rumah mak suprise sangat .. hahahaha ... dia kata kelas malam skip pun takpa .. nanti belajar dengan kawan sebab bab tu tak penting .. betul jugak ... hantar mak dengan bapak lagi penting, peluang datang seumur hidup sekali dan bila hantar daripada rumah nak pergi haji ni sayu dia lain macam.. perasaan dia semacam ....




Malam tu memasing adik beradik dah berkumpul daripada petang, sempatlah maghrib jemaah bersama .. sempatlah jugak baca yassin adik beradik ... kemudian ada sedara mara jugak yang datang nak hantar ke kelana jaya, mak dengan abah saya pun hantar jugak .. naik dengan kami .. tapi last minit hubby kena bawak kereta jugak .. cian hubby sebab ada sedara mara lain nak hantar ke kelana jaya tapi takda kereta .. takpalah ... saya, abah, mak dengan amir naik dengan pak cik saya (sebab saya ketaq nak drive).



Ni beg mil dan fil, yang kuning ni memang tabung haji bagi .. yang besar tu beli sendiri ... kain sarung malaysia tu jer tabung haji bagi ... semua pun akak ipar yang siapkan balut² ... saya tak sempat tolong, tau² dah siap nak bermanga huhuhuhu ... sebab yang beg besar tu nanti nak letak kat kargo ... mil dan fil akan turun di madinah dulu buat umrah dala 7@8 hari baru lah ke mekah.





Sebelum gerak sempatlah kami anak beranak bergambar .... kalau tak silap dah 9.30 malam .. kami gerak dalam pukul 10.00 malam .. sebab takut berhimpit ramaikan, maklumlah jemaah yang turun kat kelana jaya pun ramai ... tu pun kami sampai 10.45 dah ramai.. parking sesak ... yang pendaftaran 9 malam baru nak gerak daripada dalam bas ... elokk jer bas bersusun. mil dan fil kalau ikutkan pendaftaran pukul 1 ... korang boleh bayangkan betapa lamanya kami menunggu .. tapi percaya tak.. tak rasa lama pun sebab kami borak² .. tengok suasana keliling macam² kerenah orang ... masuk² jer disambut dengan jualan buih belon dan macam² jualan lagilah ... meriah sangat. Dalam pukul 12.00 lebih dia orang umumkan ... ada kena serahkan borang pengesahan lepas tu amik beg dan taq untuk letak kat beg ... panjang sangat beratur, adik² ipar yang beratur amikkan untuk mil dan fil.




Kami gerak dalam suasana yang cukup sayu .. lagi² masa abang ipar laungkan azan ... ya allah sayup² jer tau sebaknya .... masa kat rumah mil tu, mil dan fil naik van dengan abang ipar ... hubby bawak kereta, saya dengan abah satu kereta, adik² ipar satu kereta , ipar duai ada 2 kereta .... kiranya 6 kenderaan jugaklah gerak malam tu ... sampai sana memasing berpecah cari parking ... sebab terhad sangat² .. dan memang sesak .. kami pun dapat tempat parking yang bayar rm5 hinggit... mujur sekali bayar, kalau sejak harga tu .. naya jer ....




Ni masa dah di umumkan jemaah boleh mula beratur untuk masuk kedewan .. memasing dah berjujai air mata ... bersalam peluk cium, tapi macam biasalah masya dia cool kunun² cover comell takmoo nangis depan mil .. amik candid sana sini .. ermmmmm cayalah sambil amik gambar sambil kesat air mata .. touching sangat .. camnalah lagi 4 tahun nak hantar mak pulak dengan abah nanti ... masa taip ni pun , air mata dah bergenang .... 



Lebih kurang pukul 1 lepas diumumkan masuk kedewan, kami  hantar mil dengan fil masuk kedewan, saya, mak dengan abah balik ... dulu sebab amir dah mengantuk sangat .... esok nak sekolah ... masuk² kereta terus tidur .. hubby tunggu sampai mil dengan fil masuk dewan dengan adik beradik yang lain .... alhamdulillah dipermudahkan semua urusannya ... laluan nak kedewan pun tak susah .. tapi memang sesaklah sebab bukan jemaah jer yang beratur .. anak² yang nak menghantar pun beratur sama ... tu yang jadi sesak .... laungan di corong² pelusuk dewan dah macam kat mekah .. memang terasa sangat panggilan hajinya .. cuma sebab penerbangan ni yang terakhir (penerbangan ketiga) untuk malam tu jadi macam tak berapa nak teratur sangat .. memasing dah kepenatan agaknya urusetia .... sebab akak ipar kata macam berterabur sikit bila jemaah nak masuk dewan dengan nak tarik beg ... kesian kalau tengok orang² tua nak menarik beg .. sebab masa ni anak² tak boleh dah nak ikut.

Apapun semuanya berlaku secara perlahan dan teratur .. hubby kata sampai rumah pukul 2 lebih, kiranya tak jauh bezalah dengan kami sampai pun ... alhamdulillah dipermudahkan semuanya .. moga mil dan fil mendapat haji yang mabrur. 31 Ogos baru ni fil ada call alhamdulillah semuanya sihat kat sana ... kalau ikutkan hari ni dah seminggu lah mereka kat madinah .. insyaallah lepas ni ke mekah pulak.




Bicara Hati : Moga satu hari nanti .. kami juga akan berpeluang kesana ...






Rabu, 3 September 2014

Kenduri Kesyukuran Buat Keluarga Mertua



Assalamualaikummmm ..... alhamdulillah akhirnya pada 24 Ogos lepas isyak kami sepakat adik beradik hubby buat majlis kesyukuran buat keluarga mertua yang telah pun selamat ketanah suci mekah pada 29 Ogos 2014.

Kenduri memang dah rancang awal, cuma rasa lebih bermakna dan bersyukur sebab bapak mertua dapat pergi dengan mak mertua sekali ... ya allah sujud syukur kami sekeluarga dibuatnya ... sebab kalau ikutkan surat panggilan pertama hanya nama fil sahaja yang tersenarai .. puas buat rayuan sampailah kali ketiga keluarga mertua pergi ke tabung haji ibu pejabat kl dan bertanyakan status sebenar ... tak sia² mil marah orang kaunter tu terkial² baru nak cari file kikikiki ... (tak dapat ku bayangkan gaya mil marah) sebab masa kali ketiga ni mil datang bulan puasa .. ada ke patut orang kaunter tu cakap suruh datang lagi .. rayuan akan diberi tahu .. marah lah mil kan.. ingat dekat ke nak datang .. suka² je buat camtu tau ... dah lah tak tengok file ... boleh cakap macam tu jer ... dia ingat mil baru kali pertama datang kot ... hambikkk tak memasal bulan posa mil naik hangin, takpalah itu semua ada hikmahnya juga.

Kalau ikutkan masa raya tu memasing dah takda mood dah sebab keputusan rayuan tak dapat lagi, ya allah yang maha mendengar rintihan dan maha mengetahui .. 3 hari nak menjelang raya mil dapat tepon daripada tabung haji rayuan di terima dan boleh pergi sama dengan fil dengan penerbangan yang sama .... sebak rasa masa fil bagi tahu rayuan di terima .. barulah mil ada perasaan nak beraya .. dan barulah kami rasa seronok sangat .. dan barulah boleh buat persiapan untuk fil dan mil ke Mekah... kalau tak fil pun takda mood nak membeli keperluan nak ke Mekah.

Oklah .. itu mukadimah akhirnya rayuan mil diterima, lagipun faktor usia dan mengikut suami perlu jua di ambil kira.. saya tahu pihak tabung haji pun bukan mudah nak menerima semua rayuan kan ... dengan rasa kesyukuran yang teramat dan niat fil kalau mil dapat pergi sama dia nak kenduri qiqah kambing, ya allah orang tua dah niatkan gigihlah kami suami isteri mencari .. sudahnya adik ipar dapat jugak...  maklumlah musim rayakan orang dah tempah awal² untuk jamuan raya .. kami ni baru mencari tu yang payah... lagi² nak yang di sembelih bukan yang frozen memang mencabar jugaklah.



Amirrrr ..... kemahin rajin menolong masa kenduri tu .. sampai lupa penat .. ke sana sini dia dengan sepupu²nya .. sudahnya isnin tak sekolah kepenatan ... tapi petang elok pulak eh boleh main basikal .. siap pandai kayuh terus... pandai jer drama kan .... takpa² tadika ibu bagi can .. tahun depan dah sekolah memang tak boleh cuti sukati.




Seekor je kambing goleknya .. nahh selambak masa kenduri dah siap bakar .. jadinya habis kenduri .. senanglah orang kampung nak amik makan ... tapi kambing tak cukup hihihihihi ... amboi boleh tahan jugak yer... ramai yang suka.. mujurlah ada satay ayam .. alamak!!! satay pun tak boleh cover semua suka hahaha.... syukur jugak banyak menu .. jadi banyaklah pilihan ....




Gambar tetamu yang datang tak sempat amik, ni gambar kandid jer masa kenduri dan tengah sibuk bungkus berkat hihihihihi ..... penat jangan cakaplah esok semua pun kerja macam biasa hihihihi ... semua pun siapkan kemas malam tu jugak ... takpa rumah kami kat belakang takda dah nak kalut balik ... esoknya balik kerja sambung lagi kemas kat rumah mertua ...



Alhamdulillah dipermudahkan ... majlis kesyukuran berjalan lancar .. hanya jemput orang kampung untuk kenduri lepas isyak, tapi ada jugak kawan² hubby nak datang beraya rumah dengan jiran lama .. kami jemputlah sekali.. lepas tu mereka singgah rumah.. tapi rumah kami persinggahan je lah .... makan kat rumah fil.





Bicara Hati : Tetiba ada yang tegur, cikgu bila lagi nak buat kambing golek kat rumah sendiri .. amboiii mendalam maksudnya tu yer... kami senggih je suami isteri.










Khamis, 28 Ogos 2014

Pasrah



Sejuk pagi hari ni.. bila hujan di pagi hari seperti merahmati apa yang akan berlaku malam nanti .. insyaallah malam ni penerbangan mak dengan bapak mertua ke tanah suci , moga segalanya dipermudahkan ... doakan yang terbaik buat keluarga mertua saya moga diberikan kesihatan yang baik disana sepanjang 45 hari kalau tak silap saya .. sebab penerbangan pulang dijangka 13 oktober.

Dia buat perangai pagi ni??? grrrr .. tab tak boleh nak transfer gambar ke blog .. dah sudah.. entry berderet² lagi nak kongsikan ni .. pasrah je lah bila jadi macam ni .. pasrah bila entry kena tunda .. pasrah bila tengah mood membuak² nak kongsi entry .. ada kelapangan tab buat hal grrrr ..... pasrah ada entry pestime beraya rumah blogger akan keluar dah habis raya hahahaha .... dan paling teruja nak kongsikan entry amir dah pandai kayuhhhh basikal tanpa roda kecik pada usia 6 tahun 2 bulan ... (poyo je kan .. anak orang lain dah pandai kayuh usia 5 tahun kot .. tak kecoh pun)  #pasrah2 kat ig pun tak boleh upload gambar grrrrrrr sangat tau dibuatnya.... bila dia buat perangai tab ni ....

Dalam pada kami diuji tak sihat ... dalam tengah susun jadual untuk menghantar keluarga mertua malam ni .. hubby kena pergi kursus ... bermula semalam .. adehhhh #pasrah lagi .... aku dah nekad takpalah tak hantar ke kelana jaya .. jaga rumah .. semua pakat pergi takpalah aku kemas rumah ... kunun² pasrah ler tu .. tapi hubby suruh jugak pergi .. mintak tolong pak cik hantarkan ... sebab nanti nak letak beg mertua tak muat kat kereta adik ipar ... tu yang mohon moga dipermudahkan semuanya malam ni ... hubby akan datang terus daripada tempat kursus sebab esok pun hubby masih ada kursus lagi ... dan mujur jugak kursus di Bagan Lalang, kalau keluar daripada selangor kan ke haru.

Dan pasrah lagi .. big bos cuti 2 hari ni, sampai selasa depan baru ada .. sebab isnin kan ke cuti ganti ... sempena hari merdeka .... masing² amik kesempatan cuti panjang. Patutlah hari ni berat hati nak datang kerja ... dengan tak sihatnya gigih datang kerja ingat nak siapkan kerja urgent sebelum cuti .. kalau tahu big boss takda memang dah MC dah tau... tengah tak sihat ni ... 

Eh² pasrah sangat entry ni kan... membebel jer ... motif² huhuhuhu ... nak meluahkan perasaan jer, walaupun tak boleh upload gambar ... tapi tengah mood nak menulis .. korang layan jer lah ... yeahhh nak bw ke rumah korang ... sebelum balik petang ni, sebab mohon amik 4 jam.



Bicara Hati : Ada jugak yang esok mc ni , sebab tengok nombor pun dah berpinar kembang² camna nak buat kerja... tapi baca blog boleh pulak kikikikiki ... ;p















Rabu, 6 Ogos 2014

Aksi Si Dia Yang Mencuit Hati


Assalamualaikum ... tolong tepi sikit .. tolong tepi sikit, possing sini sikit.. possing sana sikit... hahahaha .. kemahin pepagi nak menyanyi ... inilah aksi si dia.. sapa lagi sibujanglah .. kemahin ni masa raya ketiga, raya dengan mertua ke sekincan, ibu perhati jer daripada jauh.. manalah tumpahnya kuah kalau tak ke nasi kan.. si ibu memang suka amik gambar dan suka bergambar .... gedik tu tidaklah.. fotogenik jauh sekali .. tapi bila ada gambar satu kenangan rasanya.. sebab gambarkan punya banyak cerita dan makna kan. Rupanya hobi ibu tu menjadi minat amir jugak, ni kamera abang sepupu dia kemahin lagi.. sibuk nak amik gambar sepupu² tau ... takmoo orang lain amik gambar .. dia jer nak amik gambar.. riso ibu kot jatuh kamera tu.. ibu tak mampu nak oiii nak beli kamera mahal ni, kamera yang ada pun ayah yang seponsor.



Pandai pulak di gantung kat leher tu bila ibu tegur takut jatuh, senyum jer ibu perhatikan daripada jauh candid sana sini tengok telatah dia... 




Dah macam gaya profesional cara amik gambar tu tau .. kemahin siap pusing² lanser tu dia fokus. Banyak jugaklah aksi dia saya rakam .. tu belum lagi tak pasallah gambar ibu penuh dalam kamera tu ... melayankan kerenah dia... pitam kalau korang tengok.. siap pesan kat anak buah delete jer gambar yang tak elok amir amik .... 




Ni masa ni dia sibuk nak amik gambar kami ramai²... hahahaha ... dah takda dah edisi majuk gambar dia takda.. tak berkisah sangat.. dia lagi suka amik gambar.




Ni baru layan sorang, kalau layan 2 3 orang agaknya lagi meriahkan... raya kalau ada budak² ni memang seronok, kadang waktu berlalu terasa pantas sangat tau ... saya sendiri pun kadang macam tak percaya dah layan kerenah amir 6 tahun beraya dengan macam² ragamnya .... (^___^)v dia bab makan tak cerewet pun.. cuma pantang jumpa air gas mesti dia nak minum.




Bicara Hati : Teringat memori kecik² dulu abah pun suka amik gambar kita orang adik beradik sedondon.. lepas tu abah cuci mesti macam² aksi gambar yang ada kikikiki ... ;p











Selasa, 5 Ogos 2014

Rutin 1 Syawal


Assalamualaikum .... rutin 1 syawal yang sama setiap tahun, kalau orang lain rasa membosankan ... pada aku tak pernah langsung.. malah memudahkan kami ziarah menziarahi sanak saudara.. maklumlah kalau ikut belah mak memang semua duduk sekampung .. rumah pun tak jauh mana .. tapi .. tapi .. adik beradik mak memang ramai termasuk yang tiri² sampaikan hubby memula kawin dulu pun pening nak paham .. jenuh jugaklah terangkan .. sebab kami sepupu² semua jenis yang rapat, walaupun atuk lain².. orang dedulu kan kawin banyak kali ... oleh kerana kami dah duduk rumah sendiri tahun ni pagi² kami sepakat ke rumah mertua tua dulu .. rumah bapak hubby dan kebetulan adik beradik pun dah berkumpul... pesen aku takda hallah rumah sapa dulu pun.. kamikan sekampung, lepas rumah mertua baru kerumah mak abah pulak (^___^)v takda nak gaduh².




Sesi bermaafan dipagi raya, memasing tunggu giliran masa ni ... tema kami pepel pink .. tapi hubby kata maroon (adehhhh takmoo gaduh² ni baju recycle je pun) tahun ni kan dah sepakat .. hubby takmoo buat baju  baru.. jimat bajet katanya.. jadi pasrahlah pakai baju apa yang ada jer... seluar pakai jeans jer pun dah tak selesa katanya seluar tu.. iyelah baju ni dah 7@6 tahun kot masa memula kawin dulu .. tema tahun kedua kami beraya kalau tak silap.. amir pun takda lagi .. masih dalam perut kewujudannya .. itu pun ibu koo tak sedoo nak kikiki .. mujur takda pape.. air gas dengan pulut lemang di tibainya masa raya, yang penting tema ni belum pernah guna lagi dengan amir sepanjang 6 tahun beraya ni ... hihihihi ... jenuh nak cari baju amir tu tau.. sudahnya jumpa kat GM Klang itu pun harga kemahin mahal .. pejam mata ibu nak bayoo tau....


Awal² amir dah bagi tau.. amir tak suka pink macam perempuan, amboi kemahin sepakat 2 beranak tu tau... ayahnya pun tak suka pink awal² kawin dulu lagi dah cakap.. saya tak kisah warna apa baju raya.. tapi jangan ada unsur pink huhuhuhu .. sape nak geng dengan ibu ni .. anak dah geng dengan ayah .... 






Punya panas sepanjang ramadhan tu, pagi² syawal hujan selebatnya lepas sesi bermaafan di rumah mertua.... terpaksalah lambat sikit pergi rumah mak dengan abah dan join baraan keluarga. Hujan rahmat pagi syawal agaknya kan .... amir dah teruja kemahin tak saboo nak pergi beraya.. seronok layan kerenah dia sekarang ni.. dah besar agaknya dah paham .. dah jenis pandai berkawan.. takda dah edisi merenggek² panas atau penat.. energi berganda² sampaikan aku yang risooo kot dia penat... tidur malam ngigau, 





Raya 1 syawal kali ni meriah sikit.. amir dah ada sepupu.. kepochi kooo iqy dah pandai jalan.. memang meriah layan kerenah dia... hebat mengemas budak ni... dengan mulutnya yang becok... suka amir layan gelagat dia.. elok pulak takda gaduh² jeles... sampaikan sibuk nak naik kereta sama dengan adik ipar sebab ada iqy masa baraan keluarga raya pertama tu. Ramai puji amir dah kuyus..kemahin kembanglah anak bujang aku tu.. pulak tu dah pandai melaram.. sampai ayahnya kata ni ikut perangai sapalah ni.... songkok tu elok jer lekat kat kepala.. dah berpeluh² petang baru dia bukak.





Raya tahun ni yang tak bestnya mak tak buat lontong daun pisang huhuhuhu .. mak rebus nasi himpit jer, tapi mak mertua masak lontong daun pisang.. tapi macam tak menyempat nak menikmati sangat .... pagi raya tu... huhuhuhu .. mak kata takda sapa tolong kita pun dah beraya rumah sendiri .... iyelah dah duduk kampung ni amir pulak takmoo tidur rumah mak .. dia nak tidur rumah sendiri ermmmm ... camne nak buat.. pasrah je lah.. ingat jumaat ni nak ajak mak buat jugak.. tak kisahlah dah raya 12 hari sedappnya dapat makan lontong daun pisang dengan ayam masak kicap. Sudahlah kempunan nak makan ketupat daun palas tahun ni.. salunya ada jer mak sedara buat, tahun ni adehh satu rumah pun takda.. memasing dok hidang lemang pulak... :((

Gambar ni masa baraan orang² kampung, orang lelaki sempatlah buat bihun sup, masa baraan family raya pertama tu tak sempat nak snap gambar.. lagipun tak rancang nak naikkan baraan tapi ramai pulak sedara mara nak datang jadinya kita orang goreng nuget jer, bebola dengan puding roti 2 bekas tupperware.. itu jer yang sempat masak .. balik tengahari tu masa rehat.

Sesi baraan 1 syawal tamat pukul 6 petang, penat jangan cakaplah.. malam tu sambung lagi berkumpul rumah mertua dengan adik beradik hubby pulak sebab pagi ada yang tak sempat jumpa... inilah kelebihan sekampung, sana sini bahagi masa... amir elokkk je energi dia.. pukul 10 dah tidur kikikiki esoknya sambung ikut baraan orang lelaki kat kampung pulak dengan hubby dan sepupu² (anak buah hubby).

Cukuplah entry ni dulu, ni baru 1 syawal hihihihi .. ni pun dah cukup panjang, cuba di pendekkkan kot... banyak dah tapis ni.. yang penting ada entry kenangan ... gambar kami sedondon memang takda... tak sempat tahun ni... dengan amir yang sibuk kehulu kehilir.. memang takda gamboo sama².. huhuhu...




Bicara Hati : Dalam kita bergembira .. dalam kita meraihkan kemenangan, sentiasa ingat orang yang tiada .. sentiasa ingat orang yang dalam kesusahan .. jauh disudut hati ini .. mendoakan agar mereka² di gaza sentiasa dilindungi oleh Allah dan tabah menghadapi dugaan hidup.

Rabu, 18 Jun 2014

Majlis Kesyukuran Di Rumah



Alhamdulillah semuanya berjalan lancar seperti yang di rancang walaupun ada sedikit kurang disana sini. Pfttt ... perancangan awal cuti 12-13 jun di tukar ke 11-12 jun sebab ipar duai dah datang rumah 11 jun, mujur bagi tau awal² sempatlah tukar masa isi borang cuti, takkanlah orang dah datang rumah kita .. kita takdakan... macam x patut jer... dan tak pasal² mc 13 jun kepenatan, sakit perut tak boleh nak jalan .. penat angkat barang² agaknya .. ipar duai pun masih di rumah masa tu .. rasa macam bersyukur sangat² sebab mereka membantu daripada mula sampai habis majlis.
Sebenarnya majlis kesyukuran lebih kepada merangkumi banyak perkara dan kebetulan pulak 12 jun 14 syaaban dan hari khamis malam jumaat 15 syaaban .. malam nisfu syaaban jadinya kami sepakat buat kenduri kesyukuran sikit sempena masuk rumah baru, petang tu sambut bestbay boy sekali, malam lepas maghrib ada bacaan yassin 3 kali adik beradik anak beranak semua dengan keluarga mertua ... abah tak dapat join pergi surau .. sebab nak jemput orang surau datang kenduri lepas isyak kat rumah dan kenduri tahlil.

Jom layankan beberapa keping gambar yang sempat di ambil masa potong kek ulang tahun kelahiran Amir.



Kek pilihan kali ni Batman, memang sesuailah dengan amir boboi kan .. kan ... kot letak princess kang haru pulak hahahahaha .... sebenarnya kek ni tempah .. dan tak berapa nak suprise sebab amir macam tau² jer saya tempah kek untuk dia .. dia ikut sekali ... dengan orang yang tolong jahitkan langsir kat rumah baru tu ... langsir simple jer.. yang penting bertutup ... sudahlah hantar lambat .. nak cepat pulak tu .. mujur di layan tau.. tq akak tukang jahit.




Sempat jugaklah deko² belakang tu ... kawan opis tolong printkan sebelum cuti hihihihi tq sangat² nadia, tolong buatkan untuk ahkak ni .... petang tu adik ipar dengan adik saya yang tolong gunting dan gantung kat dinding tu ... simple tapi amir teruja sangat².. siap letak belon lagi .. itu yang saya suka ... baju batman lama jadi pilihan .. takda baju² baru, baju dia dah lama kot dia pakai masa umur 4 tahun sampai sekarang dia pakai.. muat lagi .. berbaloi² beli mahal sikit.. warna tak mudah luntur walaupun kerap pakai dan basuh.




hahaha.. sila abaikan tangan ibu yang macam lipas kudung tak reti diam .. dengan mulut jugak yang tengah memebel sebab bebudak dah teruja nak potong kek batman tu .. dok cuit² lambang batman tu hahahaha ... gelihati betul dia buatnya .. tapi sempat senyum bila adik panggil nak snap.




Tak dapat nak feelling comey ayu .. baju pun tak sempat tukar wana kuning huhuhuhu ... mujur warna tudung kuning, sebab orang² dapur dah panggil nak mintak barang ngeh .. ngeh .. ngeh .. tak dapat nak possing sakan tau ... ini jelah gambar bertiganya .. tak berapa nak comeyy.. takpalah yang penting momen itu takkan di lupakan.. sangat² indah.




Selamat hari lahir anak ibu, moga mejadi anak yang soleh, membesar dengan sihat dan juara dalam segala hal ... ketua yang baik dan menjadi contoh buat adik² insyaallah aminnn ...




Majlis malam sempat snap ini selepas solat maghrib ada bacaan yassin anak beranak .. banyak gambar tak sempat nak rakam .. bizi kekdahnya wehhhhh .. sampaikan orang bungkus nasi ambeng pun tak sempat nak amik gambar .. arghhh sweet sangat² momentum tu tau .. melayankan mak cik² (adik beradik mak) dan ipar duai berborak sambil bungkus nasi ambeng langsung terlupa nak amik gambar huhuhuhu ..;p




Ni menu tengahari makan nasi ... menu petang satu pun tak sempat snap .. kuih koci tu mak mertua buat pagi tu dengan mak cik² (adik beradik mak hihihihi ) ... koci segitiga daun pisang ni memang popular di kalangan orang jawa ... kali ni buat koci pulut hitam (alahai sorrylah sesangat tak dapat nak kongsikan momentum membuatnya) sebab saya tengah bizi tolong akak ipar buat kerja huhuhuhuhu ..... yang pasti kuih koci tu sedapp sangat.



Rasa bersyukur sangat² majlis dah selesai, ramadhan pun tak lama lagi ... majlis kecik² jer kami jemput sedara mara dan orang kampung jer kenduri malam.. jiran² lama pun tak jemput .... kawan² saya pulak yang mana terdekat tu ada jugak jemput, tapi biasalah hari bekerja susah sikit nak datang ... takpa nanti kita jumpa tergeda² yer ... 

Terima kasih sangat² pada semua yang banyak membantu, maklumlah rumah baru ni .. banayk kelengkapan tak cukup lagi .. pfttt .. lepas ni buat goodies untuk tabika pulak .. insyaallah khamis depan sambut di tabika pulak... moga dipermudahkan .. maklumlah puasa dah nak dekat ni riso jugak kot tak sempat buat .. amir dah teruja nak potong kek dengan kengkawan .. saya tak berani janji lebih²...




Bicara Hati : Ada rezeki lebih kongsikanlah sedikit dengan mereka yang layak menerimanya .. insyaallah akan ada keberkatan rezeki itu di dalamnya, kerana setiap rezeki yang kita perolehi .. ada juga rezeki orang lain.












Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...