♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Rabu, 15 Oktober 2014

Home » , , , , , , , » Resepi Ketam Goreng Tepung Mudah Dan Sedap

Resepi Ketam Goreng Tepung Mudah Dan Sedap


Fuhhh .. fuhh ..  tetiba tayang ketam goreng bahahaha.. memang tak hagak²kan, buat kecurr air liur jer. Banyak sebenarnya nak cerita, nak kongsikan .. tapi tu lah.. kekangan masa kat opis .. terkangkang dan terlentang dibuatnya ni hah!!! kursus yang patutnya ke perlis di tukar dan di tunda ke kedah pulak ... adehhhh memang tak pergi lah saya bos .. mau lah kena hamukkan ablasa pulak kang sebab masa tu nak kenduri rumah mertua. Yeahh sujud syukur dibuatnya sebab kawan boleh gantikan... 

Pernah tak korang makan ketam lembut, iye ketam lembut .. daripada kulit sampailah ke isi .. eh² .. isi ketam dah tentulah lembut hahahaha .. masya²... tapi ini bukan isi .. kulitnya pun lembut jugak ...

Pertama kalinya bila hubby bagi tau nak makan ketam goreng, aku cam .. eh² biar betik nak goreng tepung ketam tu cam rugi jer tau ... baik buat sambal ketam bertelur lagi sedapp ratah .. hahahaha ... (masa tu tak tau pulak yang ketam nak di goreng tu ketam lembut) 



Sebab apa resepi ni mudah .. sebab pakai tepung bistari ni hihihihi ... jimat masa ... sudahlah mudah .. sedap pulak tu ... kan senang tu nak mengorengnya .... bistari .. bistari .. memang bistari tuan yang pilih tepung ni .. yang ni saya amik perisa original .. dia perisa pedas pun ada .... tapi saya lagi suka yang oroginal .. kalau nak pedas taburkan serbuk lada hitam sikit ... sebab kalau yang pedas tu amir memang tak makan.





Tara inilah ketam lembut yang dah siap di goreng tu .. resepinya mudah sangat tepung bestari tu bancuh dengan air, kepekatan agak² yer.. lepas basuh ketam lembut bersih² (ketam ni comel² jer.. sampai saya pun confuse memang anak ketam ke .. atau ketam ni memang jenis lembut dan tak besar) boleh lah celup ketam dengan tepung tu dan goreng ... api jangan kuat sangat takut meletup².



Ketam ni hubby beli dengan kawan dia.. saya tak taulah kot ada jual kat pasaraya, yang pasti tak pernah jumpa.. mahal kemahin ketam lembut ni 5 ekor comel² tu RM 25.00 sesekali beli dan makan takpalah kot .. setiap hari .. setiap minggu tu tidaklah kot.





Bicara Hati : Suka guna tepung ni .. goreng peria tepung pun sodapppp .... ;p









15 ulasan:

Tihara berkata...

boleh tahan juga harga ketam ni
tapi special kulit lembut :)

Nieyl berkata...

wah...sedapnyer...aduhai...tergugat rasanyer...nieyl x boleh makan seafood...alergic..:(

Mar Mansor berkata...

2 ari lepas baru borak2 dengan colleague pasal tepung ni,...diorang smua guna brand ni,..takde lain dah yg sedap dari ni..saya pulak baru tau..kesian..hihi

Mila Ahmad berkata...

bila sebut ketam membayangkan ketam tu kan keras kulitnya, tapi bila tengok ketam lembut ni kecik2 lembutla kot boleh dimakan begitu sahaja heee~

Sweetmama berkata...

ketam mmg mahal sbb tu jarang org masak selalu kan.., k.eija pun x pernah tau ttg ketam lembut ni lagipun k.eija ni bkn peminat ketam..hehe.. tp nampak sedap ketam goreng tepung ni..

Falsya berkata...

Falsya suke makan ketam tp xleh makannnnn..elergik sepi..sobsss

MizzTina berkata...

scroll laju² sbb xnk terliur tgk ketam goreng.. dh la peberet sy.. hehehe

Ann Ishak berkata...

tak pernah jumpa lagi orang jual ketam lembut, teringin la pulak nak mencuba

- AZIE - berkata...

peberet ni..penah mengidam ni masa preggy qisya..dptla beli rm16 utk 4 ekor...memg mahal..tp best..suka jugka goreng tepung...crunchy di luar lembut di dalam..

IntaNBerliaN berkata...

mcm xpnh mkn plak... jumpa pun xpnh ketam camni... mahai yer

Fiza Rahman berkata...

Sedapnya. Tak pernah makan ketam lembut lagi.

LYAfrina berkata...

Sedapnya.
Mcm ranggup je ni..
Lyablak tringin nk mkn megibketam.. nk mkn kdai mhl sgt2. Harga ketam pom mhl gile skarang

Puan Kutu berkata...

sy ni segala jenis ketam pernah makan.hehe..

ketam lembut ni kulit lembut buat goreng camni mmg la rangup.sekali kulit boleh telan.haha..

dah namanya ketam mmg la mahal sikit harganya..maakn sesekali apa salahnya..klu selalu tu dpt free takpelah..:)

QasehnyaRania berkata...

sedapnya lahai.sejak lps berpantng ni blom.lg makan ketam tapi ada suarakan dgn cik abe nak makan ketam. tapi bula dipikirkan balik skrg musim hujan, kang xda isi pulak.
orang pesan nak makan ketam kena time bulan penuh baru byk isi.. hihi

tepung ni blm pernah cuba lagi.
ketam lembut pon x pernah makan lagi rasanya.ke dah pernah makan tpi x tahu.. haha.mungkin juga

Ida Puanstoberi berkata...

akak pernah makan ketam lembut ni kat kuala gula Taiping.. dia buat goreng tepung camni lah jugak. org kata ketam ni ketam yg tgh salin kulit. sbb tu kulit nya lembut. entah la.. wallahualam.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...