♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Isnin, 29 September 2014

Home » , , , , , , , » Lala Masak Cili Padi Dan Tom Yam Sedap Lagi Meletopssss

Lala Masak Cili Padi Dan Tom Yam Sedap Lagi Meletopssss


Assalamualaikummm ..... lala ni spesis makanan laut yang ada cengkerang macam kerang, tapi ada banyak jenis ... saya pulak jenis tak berkisah asal lala semua pun saya suka .. tapi yang kecik ni kadang cam leceh sikit nak makan ... saya suka yang sedang² .. hari tu bila hubby pergi kenduri kat Sekincan saya pesan siap² .. nanti singgah pantai remis yer beli lala .. tapi xmoo yang kecik tau .. nak yang sederhana besar .. lepas tu lupa bagi tau kalau takda tak payah beli .. tapi hubby cam biasalah .. bila tak di pesan dia beli jugak.. takut aku kempunan katanya .. janji dapat beli lala tu wakakakaka .. saboo je lah tau. Sudahnya aku tak tak taulah bapa kilo hubby beli yang pasti besar plastik merah dia bawak balik.. hambikk selambakkk kat rumah tu makan lala .. puas jugaklah masak dan makan ... 

Moh ler sekreatifnya kita memasak lala yang ada ni hahahaha .. sampai sakit² perut makan lala .. biasalah perut ni memang sensetif sikit kalau makan ... makanan macam ni .. tapi dah suka nak buat macam mana .. makan jugak .. cam tak serik². kalau memulas perut tu.


Mula² sekali masak lala goreng cili padi letak sos tiram .. fuhhhh super duper mantapppppp terangkat montot tau makan .... taburkan daun sup memang wangiii ... harum gitu. Resepi masya cam biasalah koboi jer ... cili segenggam, bawang putih, bawang merah, halia, serai, sos tiram, air dan daun sup.





Pertama kali cuba masak lala tom yam, sebab pertama kali cili letak sikit jer .. dengan harapan besar ibu harap amir nak join makan.. ermmmmmm tidaklah nampaknya .. amir cam tak minat .. agaknya dia cam aku dulu kecik² mitos .. adik beradik lala, kerang ni saya suka anggap kotor .. ada pasir .. nanti makan mesti sakit perut ... tapi mitos tu hilang sendiri .. walaupun sampai sekarang makan mesti sakit perut .. tak kiralah dah berapa kali pun basuhnya .. dah bersihnya .. tapi memang perut ni camtu. Ok jugak masak tom yam sedapppppp .....





Sebab pertama kali masak sedap, kali ni masak lagi dengan segenggam cili padi fuhhhhhh seyes sedapp.. siap hirup kuah lagi ... makan gitu jer ratah ... sedapppnya .. sedappnya .. sambil goda amir .. ermmmm tergoda pun tidak saboo je lah .... Resepi cam biasa koboi jer hahahaha .. apa yang ado jer lah ... cili padi segenggam, bawang putih, bawang merah, halia, serai, asam keping, kiub tom yam, air dan daun limau purut .... fuhhhhhh itu pun dah nikmat.. sayur mayur masak lain.. tak campur dalam ni .. ni khas masak lala jer ...




Bicara Hati : Ketam pun sedapp jugak rupanya masak tom yam tau ... hadoilah camna nak pantang makan tom yam ni .. tak bolehh .. tak bolehhh .. pantang jumpa.










8 ulasan:

Sal Bee Yah berkata...

dah lunch pun terliur lagi baca ni..hahaha

Lynn Hamzah berkata...

lala ni kalau masak kat rumah kak yong...memang licin cepat...anak anak suka makan...tp tak leh buat pedas pedas ler...

Ida Puanstoberi berkata...

akak dah lama tingin lala masak lemak.. nak basuh lala ni cemna? cam kerang gak eh?
tak reti nak masak...

Iryns Ahmad berkata...

sedapnya...perut sy lapar ni kruik kriuk dh ni. . .

LYAfrina berkata...

Lala mmg febret lya. Xoernah lg msk gini.. biasa goreng serai lada or msk lemak kuning tu.. lala ni cal lain sikit. Biasa lya y kulit dia cam pnjang sikiy n corak dia cam retak pecah gitu. Ni nmpk cam licin j..

Fiza Rahman berkata...

Sedapnya ☺

Puan Kutu berkata...

aruah mak sy dulu klu lala buat masak air je dah sedap..masak lemak lagi mengancam la

- AZIE - berkata...

lala ni rebus naik letak halia bwg besar sikit pun dh ckup sedap..manis ja isi dia...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...