♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Isnin, 25 Ogos 2014

Home » , , , , , , , , » Belajar Membaca , Menulis Bersambung Tulisan Jawi

Belajar Membaca , Menulis Bersambung Tulisan Jawi


Assalamualaikum .... jarang rasanya aku kongsikan perkembangan terkini amir sejak akhir² ni .. asyik cerita pasal raya jer kan.. jom layan perkembangan si bujang kat tabika pulak hihihihihi .... 

Sejak lepas raya ni boleh dikatakan setiap hari ada jer kerja yang cikgu akan bagi untuk amir buat dirumah, takda had limit pun nak buat homework tu sampai mana ... sudahnya amir bersemangatlah buat kat rumah ... mak kata kalau mood dia baik ... balik sekolah terus buat .. kalau mood dia tak baik tunggu ibu balik malam baru buat... kadang dengan hubby petang dia dah buat kat rumah.. sebab lepas tu barulah ayahnya bagi tengok tv. 

Antara banyak² pelajaran kerja rumah yang dia bawak balik ... aku teruja tengok dia menulis jawi ... lepas tu bila dia mula terkial² nak sambung, kejap padam .. kadang salah.. kejap padam ... salah lagi ... memang yang sambung² ni payah sikit amir nak buat, dia kan jarang menulis jawi ... lagipun susah nak jumpa buku menulis jawi yang bersambung ni kat pasaran .. kalau ada memang terhad ... sambil tulis sambil baca .. ibu ajar mana yang mampu jer ... seronok pulak ... teruja kami 2 beranak.

Bila tengok amir menulis ni kan barulah aku terpikir camna dulu aku belajar menulis jawi yer..??? ada buat camni jugak ke masa darjah satu dulu ... camnalah boleh pandai baca bahasa jawi tu... rasanya dulu pendedahan lagi tak banyak ..... seyes terpikir² sampai sekarang tau ... amir kira beruntung belajar kat tabika ... ibu mohon moga amir mudah menerima ilmu yang di ajar oleh cikgu ... tak lama lagi ada penilaian .... moga amir dapat keputusan yang cemerlang.




Dan satu yang aku baru belajar jugak huruf² jawi yang baru masa tunjukkan amir menulis, rasanya dulu² aku kenal huruf² ni dah darjah 3 kot ke 4 sebab ada ayat² yang ditulis menggunakan huruf tu .. sebab kat muqadam pun tak jumpa .. amir siap ajar ibu lagi .. saja²lah aku nak uji dia.. ni huruf apa mir .. cam na nak baca ... huruf yang memang takda di muqaddam cha, pa, nga, ga dan nya... terus dia terbalikkan buku dia .. kat sini ada bagi tau ibu ... cuba ibu baca .. glupppp telan air liur aku .. kantoi ... kita nak uji dia.. dia soh ibu baca pulak hahahaha ... >___<




Bicara Hati : Sejak takda surat kabar jawi ni, rasanya macam dah jarang baca tulisan jawi .. mengaji tu lainlah .. ni nak membaca surat jawi atau tulisan jawi .. sekarang ejaan jawi pun banyak berubahkan ... 










6 ulasan:

mamaarifakeem berkata...

Umur 6 thn tadikakemas mmg ada kerja rumah ye.. 5 thn masih santai lg, arif tk pnh bwk balik keje sekolah pun...
Anak2 skrg lebih beruntung, tp saingan pun sgt sengit kan, kena usaha lebih..

Nafira usof berkata...

Zura pon merangkak kalo baca tulisan jawi.. tapi still boleh baca n ajar Anis buat keje sekolah KAFA dia.. hehehe

LYAfrina berkata...

kemas je tulisan amir.
a ah kan..kita camne blh pndai dulu..rsanya pdedahan x sebanyak cam skarang kan.. kt usia camni mmg comot lg tulisan

MizzTina berkata...

nsb baik sgt dl pegi skolah agama.. soon klu anak tnye tulisan jawai, blh la jwb sikit²..

ieda immi berkata...

kita sama2 belajar kan
anak akk kalau suh buat nie liatt aje . si kecik zahrien lah

kena asah dari skrg , akk dulu pun x ingat , rasanya zaman sek je belajar nie kan ;)

Nora Karim berkata...

saya kalau tulisan jawi mmg serah ke encik hubby la... saya baca jawi merangkak2.. buat malu ke anak je.. huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...