♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Rabu, 8 Oktober 2014

Home » , , , , , , » Petua Hilangkan Bau Di Dapur

Petua Hilangkan Bau Di Dapur


Assalamualaikum .... pernah tak korang rasa macam ala nak menumis cili tapi kang bau melekat kat dapur .. semacam jer.. berhari² baru hilang, lepas tu mulalah mood nak masak cam kelaut .... Dulu masa rumah lama lagi hari .. sampai keruang tamu kadang baunya.. ko bukaklah tingkap pintu sekali pun kat dapur tu .. atau hood kat dapur (penyedut asap) tetap jugak bau pftttttt sangat tau .... Takkan nak letak pewangi pulak kat dapurkan .. cam tak sesuai pulak .. ok meh .. saya kongsikan satu petua ni .. memang berkesan hihihihi .. 



Tara.... saya gunakan arang jer.. masukkan dalam pasu ... lepas tu letak pokok daun gitu ... orang pun tak perasan dalam tu ada arang kuikuikuikui ... nampaklah cantik sikit dapur tu kan ... lagipun lebih fleksibel. Salunya cara ni saya guna letak kat kereta atau peti sejuk jer... kali ni saya cuba ujikaji kat dapur pulak.. alhamdulillah berkesan.



Cara lain yang saya gunakan sebelum ni bancuh kopi pekat² .. dalam cawan .. dengan air panas.. biarkan jer kat dapur tu .. memang berkesan jugak .. tapi kat rumah kami jarang minum kopi .. kalau ada stok pun tu maknanya daripada lebihan kenduri atau daripada rumah mak... tak nafikan memang berkesan jugak, tapi kadang dah penat masak cam kosa nak buat air kopi tu kan .. tu yang guna cara ni .. sebab berkesan jugak hihihjihi (^_____^)v





Bicara Hati : Masih buntu memikirkan kabinet dapur yang hendak dipilih, warna dah ada cuma tak tahulah ok ke tidak kabinet macam tu nanti.
















16 ulasan:

Mama Idlan Irsyad berkata...

cantik dan menarik.. bagus petua ni.. blh apply pasni..

Kakzakie berkata...

Ok good idea. Kakak nak ikut cara ini. Selain bau hilang dapur pun cantik:)

nur anis berkata...

boleh cuba ni..tak tahu pulak ada petua ni..

safurara berkata...

dalam kereta pun sy letak arang.hilang bau busuk.hehehe


#BW sambil klikklik IKLAN nuffnang!

lieyalatif berkata...

wow nice tips nie....betul2 lieya setuju sgt..pakai penyedut kat dapur tu pun still ade bau2 menumis...lieya selalu lepas masak pasang aroma terapi tu....tapi lepasni leh try trick arang nieh...di sebalik bunga ade arang kan...mmg kreatif...comel plak tu letak kat dapur....

Mila@Rimbun berkata...

boleh try test gak guna arang nih... memang berbau ler.. walaupun dah guna hood

LYAfrina berkata...

serius ..
1st time tahu psl petua ni..
camner arang leh membantu ye? agaknya dia serap bau.. nanti kt rmh bru leh cuba jugak.. tp klo nk guna air kopi tu x ar.. sbb mmg lya xleh abu kopi.. huhu..

nanti jgn lupa share kabinet ye, insyallah.. mesti catiknya

Nafira usof berkata...

Tips yang bagus nih. boleh cuba nanti.
cuma tgh pikir.. mana nak carik arang.. adehai~

Ann Ishak berkata...

saya guna petua air kopi tu kak, lepas tu my laki yang minum kopi tu sampai habis :)

ieza ashaari berkata...

Bgus ni. Blh guna idea ni nanti. Huhu.

::EIDA:: berkata...

siyes guna arang je? ok balik ida cuba. tahu tak pe kak oii. hazab nak hilang bau tu. kadang kadang tu tumis sambal kan. perghhh sakit hidung!

Sweetmama berkata...

owh br tau petua gunakan arang boleh hilangkan bau, lepas ni boleh la cuba..

Ujie berkata...

Wahhh...petua best ni! Kebetulan dapur tgh berbau sbb goreng ikan masin. Nak kena beli arang & pasu cantik. Pokok artificial pun. Hehehe

Nora Karim berkata...

Ooo arang yea... kena pi cari gak ni... thanks sharing masya... :)

Ida Puanstoberi berkata...

kalau bawak balik durian dr kg, orang selalu pesan buh arang.
tak ke mahu nya.. tetap bau durian gak.

tapi, dalam rumah akak tak terai lagi lah.. sbb kalau masak dalam akak pasang hood.
takpe Yana.. nanti dah ada KC - pasang hood - tak bau dah.. hikhik.

Wah..teruja nya pasang KC.. suka..suka..

QasehnyaRania berkata...

tak pernah buat lagi tips ni.thanks sis berkongsi..
maap ye baru nk nyinggah melawat kawasan..
sihat ke??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...