♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Rabu, 28 Mei 2014

Home » , , , , , , » Resepi Makaroni Bakar Mudah Dengan Sos Putih Carbonara

Resepi Makaroni Bakar Mudah Dengan Sos Putih Carbonara



Bila tekak baru² ni baik demam nak melayankan makan cheese, memang bertabah je lah kat rumah mak tu .. nasib baiklah ada yang sudi melayankan jugak .... tolong habiskan kikikiki ...;p

Jarang sangat² masak makaroni ni sebab adik² geli kununnya, kunun je lah .... tapi buat makaroni bakar ni licin jugak semua bedal makan kekenyangan 2 hari makaroni bakar kikikikikiki .. mau x 2 hari 1 peket tu saya pergi rebus semuanya .... 



Ni barang² yang saya gunakan, sorry ada jugak barang yang takda dalam gambar, takpa saya bagi tahu yer....

Pasta makaroni ala tiup (rebus bagi empuk)

Daging cincang Ramli
Bawang merah
Bawang putih
Cili kering
Tomato Puri
Cendawan Butang
Sosej
Prego Tradisional (tapi saya lagi suka kimball .. kimball habis pulak.. prego pun prego lah)


Cara masak sos macam biasa cili kering, bawang merah dan putih blander serta tumiskan sampailah naik bau.. barulah masukan daging cincang, tak suka daging, ayam pun boleh (ikut citarasa tekak memasing nak letak apapun dan nak tambah sayur pun boleh) .... dah tumis agak garing masukan cendawan dan sosej (potong/hiris halus²).. gaul sebati dan masukan sos prego tradisional dan tomato puri .. letak air sikit kalau terlalu pekat.




Sos putih carbonara tu saya gantikan sos putih yang kena buat sendiri tu, saya kan baru sihat .. jadi nak cepat .. pakai jerlah sos carbonara ni .. saya masukkan dalam periuk, cairkan letak air .. agak² kepekatannya sesuai untuk letak dekat makaroni saya pun matikan api ......


Okkkk dah siap... mari kita dekokan diatas makaroni dengan gaya bebas ala² kelaparan dan nak cepat makan kikikikiki ......




Cara melapiskan makaroni bakar :

Macam saya ni pesen memang masa tu pikir nak cepat makan jer.. tekak ni ya allah membuak² teringin sangat nak cepat makan tau .. jadinya makaroni yang dah rebus dah tos tadi saya letak dalam loyang kemudian saya letakkan sos merah .. sambil letak sambil telan air liur, lepas tu siramkan sos putih carbonara .. dan letak lagi makaroni atas tu .. letak lagi sos merah ni .. dan kemudian sos putih, kenapa saya buat macam ni sebab saya nak bila saya makan makaroni bakar ni semua bahan² dan ramuan dia saya boleh rasa.

Saya ulang langkah tu sampailah 2 kali je pun .. puashati tau.... akhir sekali baru taburkan cheese mozarilla itu pun baki dah lama tak habis buat pizza kikiki .... kalau banyak lagi umppphhhhh tau .... saya ikut habiskan stok jer.


Lepas dah siap barulah bakar .. ikut suhu 160 darjah dalam 60 minit, tapi saya bakar 40 minit jer.. takmoo garing sangat ... saya nak nikmati lembap² gitu .... 




Inilah hasilnya .. alhamdulillah .. lepaslah makan tekak saya sendiri ... berulang² saya hadap makan .. amir pun layan, memula jual mahal tak suka .. nampak cheese terus hadap berpinggan² tau ....



Resepi ni jugak boleh gunakan untuk lasagna ... seyes sedappp ... tapi lasagna kenalah rebus dulu tau ... kalau tak rebus rasa macam liat sikit.. tak sedapppp ..... lagi satu tips.. takmoo pakai sos carbonara boleh pakai sos campbells pun.. pun sodddappp jugak.




Bicara Hati : Cuti sekolah ni bolehlah buatkan .. sesekali anak² nak jugak makan menu barat ...






14 ulasan:

Nora Karim berkata...

Huish sedapnya... Terliur!

Falsya berkata...

Sedapnyeeee..kite wat sekali jer..pastu oven cuti smp skang..tunggu mek tembun besau skit baru leh idup blk oven..hehee

YaYaNsMuM a.k.a YM berkata...

wahhh!nampak sedap giler! :)

mamaarifakeem berkata...

Adoooi.. akak tak reti mkn, sbb tu mls nak ambik tau, nk msk camna..hehe.. tp ensuami kak suka la benda2 camni...kena dgn tekak dia..

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Sedap tu...mmg kenyang mkn!

lieyalatif berkata...

Nyum!!!!! Betul2 nampak menarik...x kedekut sos so rase mesti sedap....lieya ade gak stok sos prego kat umah...nanti nak try buat gak laaaa...

lia berkata...

wahhh menarik... tp makan sorg je la kot sbb hat kat umah tu, x suka lak makan ala2 gini hu3

Tihara berkata...

alahai
sodapnya masya
menetes ailio ni hah :)

LYAfrina berkata...

sedapnyer.. xpnh lg mkn/buat makaroni bakar.. cara pon simple aje

::EIDA:: berkata...

nak try yeayy! yeayy ! kalau jadik ida up entry hihihihi.. kalau xde entry tu tak jadik la name nyee kekkekee

Sal Bee Yah berkata...

terliur nya tengok...memang sesuai nak tukar citarasa terutama kalau yang baru baik dari sakit

- AZIE - berkata...

auww...sedapnya!!!!

najah salwa ismail berkata...

Wow...sedaaappp!!!

najah salwa ismail berkata...

Kena buat segera ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...