♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Jumaat, 2 Mei 2014

Home » , , , , , , , » Roti Sarang Lebah Dengan Sos Gula Perang Yang Sedap

Roti Sarang Lebah Dengan Sos Gula Perang Yang Sedap



Saya rasa bahana pengaruh blog lagi dasyat daripada pengaruh rakan sebaya atau rakan sepejabat .. hahahaha .. terjebak² .. lagi² bab memasak, nak kata pandai sangat tu tidaklah .. setakat untuk makan anak beranak bolehlah... tapi bila kawan² tayang gambar menu masakan .. seyes tergoda .. mak tergoda tak tahan .. huhuhuhu ... apatah lagi bahan² nya senang .. cuma gigih tak gigihlah nak menguli sahaja.

Ni baru bab masak, belum bab deko lagi haru .. kepala ni dah meligat nak deko macam².. tapi semuanya terbantut sudahnya.. tengok je lah meroyan blog kawan² yang deko cantik² kikikiki.

Oklah berbalik pada roti sarang lebah ni, roti yang tengah glamour .. dan famos amos ni .. perghhhh .. patutlah ramai kata sedapp .. seyes memang sedapp.. tapi tak tahulah tang mana dapat nama sarang lebah tu ... yang saya buat ni dah tak rupa sarang dah lebah .. tembam² cam tuan yang mengulinya ... cam sarang apa jer .. tebuan kot hahahaha ...;p Amik pengajaran daripada kali pertama menguli doh roti, kali rasanya ada perubahan sikit .. walaupun resepi berlainan.

Resepi asal sepenuhnya saya ambil daripada blog ina aka intan berlian .. dan ada jugak saya ubah mengikut barang² yang ada dirumah selagi tak terlalu derhaka dan menjadi hihihihi    >____<





Saya tulis bahan yang saya gunakan, sukatan sama dengan blog ina, cuma ada di ubah suai mengikut kesedapan tangan menguli hihihihi ...



Tepung roti
Muripan
Marjerin Dicairkan
Gula 
Garam
Air Secukupnya










Saya uli semua adunan tu menjadi doh .. tak lama pun saya uli sebab tak gigih lagipun pakai tepung roti selalunya menjadi .. saya biarkan sampai doh naik .. kemudian saya tumbuk tengah dia dan uli lagi ... dan biarkan naik lagi .. tak lama pun dalam ½ jam jugaklah saya buat tu .. dengan erti kata lain 1 jam jer saya perap roti ni .. dia cepat naik tau.. mungkin sebab muripan tu saya gunakan sebungkus kikikiki .. dasyat tak .. kosa nak gunakan separuh.











Amir yang paling teruja nak tolong, anak saya yang bertuah lagi baik dan ringgan tulang ni kalau bab makan dia sanggup tunggu walaupun jam menunjukkan 10.30 malam baru semua roti ni masak... dan esok nak kesekolah.




Tengok tu .. rajinkan.. semangat dia nak letak badam .. saya gunakan badam jer.. dah itu jer yang ada kat rumah... masa sebelum letak badam tu saya dah biarkan roti ni naik dulu... amir buat yang untuk ayah yer ibu .. mesti ayah suka .. amboi kemahin lagi ... nak ayah puji lah tu hik hik hik hik.











Inilah rupa roti yang dah siap letak badam, mengiurkan sangat ... adunan saya ni dapatlah 2 loyang, satu untuk rumah dan satu lagi untuk hubby bawak kesekolah .. saya risau jugak kot tak sedap .. iyelah nak jamu tekak orangkan, sudahlah pertama kali buat .. nak bagi orang rasa pulak ;p









Ini pulak bahan sos gula perang yang saya gunakan, sebenarnya agak derhaka disini sebab ada 2 adunan sebenarnya dua² adunan sos yang berbeza hihihihi ...



Sos Pertama :-
Gula Perang
Marjerin
Susu




Sos Kedua :-
Gula Melaka
Marjerin
Susu




Walaupun saya gunakan satu gula perang dan satu gula melaka tapi cara masak keduanya sama sahaja, cuma saya gunakan 2 gula yang berbeza setiap sos hik hik hik .. kalau korang nak cuba kelainan campurkanlah dua² gula .. tak tahulah sedapp ke tidak. Mula² cairkan marjerin, lepas tu masukkan gula .. kacau gula sampai sebati pelankan api tau.. nanti dia meletup² lepas tu barulah masukkan susu sampai mendidih .. barulah matikan api .. masukkan asen vanilla kalau ade.. saya akda jadi bahan yang ada je lah saya gunakan.







Bila roti dah masak dalam 20 minit bakar dengan suhu 160 darjah jadi korang angkat roti dan boleh teruskan letak sos gula perang atas tu .. seyes .. mengujakan ... seyes mengiurkan, nampak tak sebelah kanan tu dah hilang sebelum sempat ibu amir amik kamera nak snap .. kerjaan amirlah tu .. seriau ibu .. takut terkena loyang panas.. memang tak sabar betul dia nak merasa roti sarang lebah ni hihihihihi ....


Dan setiap kali dia ngap, dia akan puji sedapppnya roti ni ibu .. sedappnya .. sampai nak tergelak² saya dengan mak dibuatnya. Kembang hidung ibu dibuatnya anak puji gitu ... mak saya pun kata sedap ... lain kali bleh buat lagi.






Bicara Hati : Ada kesempatan nak buat roti sosej pulak, amir dah buat permintaan .. amboi kemain lagi dia kan buat permintann macam ibu pandai sangat.

















15 ulasan:

Zee Suhaini berkata...

bab2 makanan ni memang cepat terpengaruh..pasni tak tau nak buat ape lagi..
kira jadi la tu masya..

Nafira usof berkata...

femes betol roti nih.. nampaknye zura pon kena cuba buat jugak.. hehehe

lia berkata...

Mmg nmpk sedapppp

Mila@Rimbun berkata...

nampak sooo yummy..

Nad MamaZN berkata...

yumyum!
mmg btul, pengaruh rakan blog lagi kuat dr yg lelain hehe

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Akak pun tergoda nak buat Masya tapi Breadmaker nya tak ada tu yg terbantut .. nak uli sendiri malas hahahha :)

Tihara berkata...

wahh menjadi lah masya
sedap nyer :)

Fiza Rahman berkata...

Sedapnya. Bilalah nak start meroti plak nih.

Nieyl berkata...

wah!roti..yumyum...:)

Puan Kutu berkata...

mmg tengaah fenomena roti ni sekarang..dh salin resepi dr blog ina jug tapi takde kudrat lagi nak menguli..tgok yan buat ni rasa macam nak buat esok je.haha

- AZIE - berkata...

sedap..sedap...nk cuba jgk nanti!!

eita berkata...

ita langsung tak pandai nak buat semua ni...tengok bahan2 pun dah macam pening..
(alasang..padahal malas..)

:: Mrs.SyahNia :: berkata...

cam sedap tu..

ain kalo nak belajar memasak mmg menggoogle je..senang.

hihi

sal ya berkata...

Dah dua kali buat. Mmg sdp la.

Sweetmama berkata...

ramai kawan2 blogger yg dah buat, yana pun dah buat, k.eija ni teringin gak nak buat tp x terbuat², insyaallah nak jgk cuba meroti..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...