♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Selasa, 3 Jun 2014

Home » , , , , » Menu Pelam Kegemaran

Menu Pelam Kegemaran


Sekarang ni kan .. rasanya .. sana sini musim buah pelam ni, kat rumah mak saya sampai tak termakan ..... kali ni dapat buah sulung daripada akak ipar pulak.

Buah sulung katanya memang super duper dara tau hak hak hak ... sebab takda langsung ulat dalam tu .. yes .. yes .. puas makan sebiji besar ni, sebab banyak sangat akak ipar bagi jadinya saya bawak pergi opis, kengkawan semua pun suka ..... dah tu pelam pun tak masam, ranggup pun ranggup .. seyes ... tengah taip pun terliur kalau ingat balik ..;p



Adalah dalam 5 biji saya bawak makan dengan kengkawan, moga murah lagi rezeki pelam kat rumah akak ipar tu berbuah lebat .. heran .. kalau kat rumah tak heran, ni makan ramai² dah macam tak cukup .. makan sambil borak².




Saya kalau pelam ni suka makan cicah macam ni je dengan petis, ini pun dah cukup nikmat rasanya .... tapi kalau rajin masak buatlah menu kerabu mangga sedapkan, siakap stim ke taburkan mangga mesti kecurkan .. tak pun masak siakap letak kerabu mangga atas tu (sebab ada terbaca kat blogger nana mia sedapnya) wallah wallah ... wallah .. mau makan berpinggan² .... orang tua pesan kalau pelam sulung ni elakkan buat sambal belacan letak dia, iyelah petua katanya takut² buah tu nanti berulat ... tak tahulah betul ke tidak.

Tapi kalau dah teringin apa salahnya buat sambal belacan letak pelam .. lepas tu letak isi ikan sikit.. mesti mantapkan .. kalau saya kata dengan ikan bilis tumbuk pun sedap.. oitt kecur air liur dah ni ... dah sudah takmoo cite bab makan, masya kalau bab makan dia memang banyak je idea brillion dia nak menulis ngehh.. ngehh .. ngeh .... (^_____^)v




Bicara Hati : Awal bulan yang super duper bizi ... dah tengah tahun rupanya kan.







18 ulasan:

Kakzakie berkata...

Betullah dapur rumah kakak sekarang pun berlambak dgn pelam. Puas makan sampai jiran pun puas sama.

Kakak pun suka cecah macam itu. Tapi bila dah masak makan macam gitu ajelah...

lia berkata...

Allah... kecur air liur tgk pelam siap dgn cili kicap tu...

permatabiru berkata...

SIYES MMG KECUR LIUR..SEDAPNYA..KLU MKN RAMAI2..

Nad MamaZN berkata...

aduiii terliur dah ni hehe

IntaNBerliaN berkata...

mkn cicah camnilah bg saya super duper sedap.. :-)

Sal Bee Yah berkata...

kalau dapat pelam tak sempat nak fikir dah nak buat resepi ke apa ke, terus cari kuah rojak dan buat cicah.makan ramai-ramai sememangnya lagi best!

Falsya berkata...

Adehhh..kecur air liur..

Nora Karim berkata...

Aduhai, kecur air liur... huhu

Ida Reen berkata...

wah..bes nya kalau ada pokok sendiri.. pos ke akak barang 2,3 bijik.. huhu..

aIEn berkata...

menejejes ailio tgk pelam akak ni =p

Salam singgah & Salam perkenalan =)

ros_reeza berkata...

aduhai.. dah terasa kat tekak ni.. memang sedap cicah garam belacan..

- AZIE - berkata...

memg terliur la ni..musim pelam jgk dkt ofis azie ni..ada je org bg

LYAfrina berkata...

sedapnyerrrr
sekarang mmg musim mempelam

eita berkata...

mabeles.....kat umah ita pun banyak jugak...tapi spesis pelam hok buat jeruk

Puan Kutu berkata...

dah puas jugak makan pelam muda camni..huhu

QasehnyaRania berkata...

kemain nyusun menu ye kak..
saya pulak yang terlior ni.. hahaha

Fiza Rahman berkata...

Kecur ailio.

Nory Zoulkefle berkata...

pelam kat rumah mak nory pon dah berbunga, tak sabar nak tnggu berbuah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...