♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Jumaat, 1 November 2013

Home » , , , , , , , » Kenapa Perut Amir Tiba - Tiba Sakit

Kenapa Perut Amir Tiba - Tiba Sakit


Berapa banyak edisi ko nak buat ni masya, satu² nak buat entry kikikikiki ... buat orang yang baca suspen jer ... Sebenarnya lepas rawatan di darussyifa saya bersyukur sangat² ... 3 hari guna air yang ustaz bacakan doa .. alhamdulillah.. amir makin sembuh, kat darussyifa memang ada jual air mineral dia sendiri.. tapi saya tak tahu .. jadinya saya dah beli siap²... semalam pulak.. ziarah mak mertua adik saya .. saya risau jugak.. maklumlah amir baru baik demam kan.. mohon² dijauhkan daripada yang bukan² terjadi.

Susulan daripada rawatan itu, malam tu amir tidur lena sangat². jangan kata amir .. ibu dengan ayah dia pun tidur sampai tak sedar diri .. sekuit pun.. mengantuk betul sedar² dah pukul 6 pagi kikikikiki ... itu pun sebab tetiba amir cakap.. sakit perut .. bila saya tanya napa nak buang air besar ker?? nak kencing ker?? alapar ker? semuanya pun dia geleng kepala.. saya pegang perut pulak panas semacam... dah kenapa lah pulak ... 

Bila tanya nak cuti ker?? dia geleng jugak.. okk siapkan dia macam biasa... belikan sarapan .. hantar pergi sekolah.. sapu minyak yu yi siap²... kot² kembung ker, tapi takda pulak dia moody.. macam biasa jer... puas saya pikir² kenapa pulak dengan perut amir ni.. memang panas... seacrh sana sini.. google sana sini.. tetiba ting².. ting² .... oic inikan sebabnya????




Ubat cacing zentel cecair sesuai usia 5 tahun




Baru saya teringat.. kali terakhir bagi amir minum ubat cacing akhir tahun lepas kot.. masa dia selalu muntah² pagi, selalu macam tak sihat awal pagi ... rupanya dah hampir setahun dia tak makan ubat cacing .... jadi balik tu saya terus belikan kat farmasi ubat cacing bagi amir minum petang tu .. lepas makan malam.


Tak bagi tahu dia pun itu ubat cacing.. saya cakap itu ubat doktor bagi suruh habiskan kalau nak sembuh.. amir pun pasrah jer makan sebotol.. 2 sudu besar jugaklah dia makan ... esoknya dia membuang semahu²nya ... tidak keluar pun sekor² cacing tu.. cacing tu hancur dah.. dia membuang macam biasa jer... tapi memang muka dia lega sangat²lah... dia kata perut dia pun dah ok... tak sakit dah .. saya pegang pun tak panas dah...


Kantoi balik kampung sabtu tu.. bila embah tanya amir dah sihat?? dah.. ibu bagi makan ubat.. ibu bawak jumpa ustaz.. lepas tu saya cakap bagi makan ubat cacing kat dia.. dah amir dok tanya² bila amir makan ubat cacing ibu.. eeeeeee... ubat cacing, cacing ada dalam perut .. eeeeee... camner tu.. hahahahaha.. jenuh saya nak terankan.. dan kantoilah nanti kot nak bagi makan ubat.. amir dah ingat botol ubat cacing tu kikikiki ..;p


Opsss.. sebelum terlupa .. lepas cek darah kat klinik kesihatan, saya ada bawak amir berurut.. malam tu, sebab ingatkan dia demam urat.. sebab darah normal.. tapi lepas berurut pun dia tak ok.. sebab itulah kami pilih darussyiffa .. alhamdulillah serasi disitu.. dan saya jugak baru tahu.. boleh buat rawatan kesuburan dalaman rupanya disitu.. patutlah pernah terbaca kat blog seorang sahabat blogger... 




Bicara Hati : Gara² semalam EL, pagi ni hubby terlupa sekolah dah mula cuti.. esok depavali dan selasa awal muharram, gelihati tetiba hubby sms datang sekolah takda sesapa.. hubby²... 







18 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Allah... kakak ingat apa pulak jadi kali ini. Syukurlah tak ada apa kisahnya.

Kesian papa Amir dah terlupa ye. MAcam-macamlah cikgu ni pun boleh lupa juga hihi...

Unknown berkata...

Alhamdulillah~
lega dengar Amir dah sihat.
Anis pon dh lama x bagi ubat cacing. rasa nak try jugak jer. tapi dia tak de plak ngadu sakit perut. boleh ke ek bagi dia makan??

sekolah cuti?? sekolah My Anis belom cuti lagi haini..:)

:: Mrs.SyahNia :: berkata...

moga amir baik2 yea kak..
skang mmg kedua tmpt kene p..sains n tradisional..

alhamdulillah, ank akk serasi kat situ ;)

Fiza Rahman berkata...

Adoiiii...tergelak baca yg ;ast tu. Sian ayah amir ☺☺

Saya tak pernah lagi bagi ubat cacing kat anak. Sbb takut anak berak kluar cacing...boleh gitu. Lpas ni nak bagi lah.

Unknown berkata...

mmg kena slalu amalkan ubat cacing..budak2 la pentingnya.. jgn kata budak, kucing pun kena mkn ubat cacing tau.. huhu

Sura Mohd berkata...

alhamdulillah..legakan bila anak dah sihat...bila masya cerita pasal ubat cacing..akak pun teringat budak2 kat umah pun dah lama tak makan..lepas ni nak bagi diarang makan la...:)
*lawak la hubby masya tu..boleh pulak camtu..kalau anak murid yelah..hihihi..

Rosmawani♥ berkata...

Ooo..itulah sebabnya.. Mak ros pun duk kata auni ni cacing...
Nanti free2 mmg nak bawak g berubat... Alhamdulillah dhs ehat.. Lega dah hati mama :)

Puan Kutu berkata...

ohh amir makan ubat cacing ibu dah kantoi..ala lain kali beli je yg tablet tu yana..tak la kantoi..sy bg aiman yg tablet,ada perisa..bukan apa macam kesian tgok dia kena minum smp satu botol habis..

Ibu Lala berkata...

Alhmdlillah. Lega bila ank dah sihat

Miss Volvo berkata...

nasib baik la cacing2 tu da hancur kalau takkkkk euwww seram je hehehe

Azim Aris berkata...

mg cepat sembuh insyallah


Tak Mungkin Benar

Azim Aris

Darah Mengaum

Cik Rose berkata...

moga ceoat sembuh..'
eh macam mana boleh terlupa ni.. hihi.. dah start cuti, tapi tak perasan yer :)

Tie HT berkata...

moga amir sihat sentiasa, tc masya

dear anies berkata...

Agk nyer kalu d britau awl2 tu ubat cacing, x mkn amir agk nyer ubat tu ;)

puanstoberi berkata...

kat mana buat boleh rawatan kesuburan? Darussyifa? Mmg buleh.. tp lagi berkesan if penyebabnya yang tak boleh dikenalpasti oleh doktor masalahnya. masa akk pergi tu ari, kalau nak ilangkan cyst pun boleh.. Insyaallah..dengan izin Allah. Ni kalau d.syifa lah.
If tpt Amir berurut tu.. kat mana tu Masya?

Masya berkata...

kak zakie: hubby terlupa sebab seminggu dah kursus kikikiki ...

puan stoberi: sy baru tahu darussyifa tu blh buat rawatan kesuburan... berurut dkt dgn rumah jer..

QasehnyaRania berkata...

rawatan kesuburan dalaman.
kak kat mama.nnti gtau saya, boleh

Nora Karim berkata...

saya tak pernah bagi faris atau alisya ubat cacing... rasanya kena bagi la kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...