♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Rabu, 31 Oktober 2012

Home » , , , , , » Buah bermusim

Buah bermusim

  

Buah mangga, pelam, kuini dan adik beradiknya tengah musim agaknya sekarang ni kan..... baru ni balik kampung beraya pergi rumah sana sini semua dok hidangkan buah pelam, macam² jenis haihhhhh .....

Kat rumah mak mertua pun kuini bukan main merendang lagi berbuah jatuh berdebuk².... bawah pokok, ape lagi akak ipar pun blanderlah buat air...... huhuhuhuhu .. memang sedapp letak air batu 2 cawan minum ½ jam lepas terus masuk toilet tau... membuang semahunya...

Ni buah pelam ustaz kat sekolah amir bagi.. pertama kali tengok buah dia warna kemerahan saya tanya pelam epal ker?? katanya bukan.. ni baka dari mesir ooooooooo.. memang sedapp manis.... isinya warna kuning² oren gitu...



Kat rumah mak saya pun berbuah juga pelam biaser jer (yang masam yarrrraaabbbbiiii tu.. cicah dengan kicap tambah cili sedaplah)..... dan pertama kalinya buah pelam epal mak berbuahhh yeahhhhhhhhhhh ade 3 biji, hari tu dah merasa sebiji sedappnya........ manis.... (sedapp sampai lupe nak amik gambar dulu kikikiki) nasib baiklah adik bungkuskan buah tu.. elok jer kat pokok kalau tak mau dah dikebas dek monyet kat rumah tu huh!!!


 Nenas pun berbuah juga.. akhirnya.... setelah berbulan² tanam.. ketahun lepas tanam .. ntah.. tapi ade dengar juga mak bebel ari tu tanam dah lama tak berbuah².... memang sejuklah tangan adik lelaki ku tu.. dia siramnya hari² bagus jugakkk... dia belum kerja ni.. tanam macam² kat kampung tu....

Pokok ciku yang dah tak bape nak hidup tu pun tibe² berdaun berbuah lebat hihihihihihi ......
Tak sabar nak peram nak makan (peram kat beras jer.. cepat masak.. sedapp dimakan....)



Bicara Hati : Rumah mertua lagi hebat buah manggis pun berbuah lebat ermmmm tak sabar nak merasa, buah durian sebelah rumah tu tak taulah sempat rasa dak.. mak kata ade orang panjang tanggan tak malu kutip hasil macam kat kebun sendiri huhuhuhuhuhu.......











16 ulasan:

Deq's Qienz berkata...

Sedapnya pelam tuh.kalo kasi cik qhayra sebji pon xcukup.

Karukord Jagau's berkata...

Ada buah lebih tak? Mntk cikit :)

mama aryan berkata...

sedapnya pelam tu..ada member ofis bg tp x sempat nak makan lg..tetiba terliur lak tgk ni

fiza berkata...

Musim buah yer. Sedap plak tgk mangga tu.

Tihara berkata...

as salam..

sedapnya cicah2 pelam..terus ngidam nih
:)

ieedaz @ mama_isha berkata...

terliur tgk buah mangga tu..hehe

izfanora berkata...

wah, dah macam dusun buah-buahan.. seronok tgk buah masak ranum, tp tang makan, bukan izfa orgnyer.. hihi.. :)

Mrs Lurve berkata...

buah ciku tue...ntah nape xsuka mkn, rasa mcm berberas huhuhuhu yg lain peberet, cuma nenas terpaksa pantang dulu

Nora Karim berkata...

mak aiii... kecur air liur tengok pelam tu...

ch@ berkata...

Aiii meleleh air liur makcik. Eh tu buah ciku la...bkn cikgu. Teringat kampung machap mcm2 buah ada disekeliling rmh. Mmg meriah bila berbuah smua.

fieda berkata...

ruginyer..tak dapat tgk gambar..line ni semput la..

izan mama mia berkata...

sedapnyer pelam....nenas pun...

Puan Kutu berkata...

terliur plak bila tengok buah pelam.mabeles..aiman pun suka

C'Jai berkata...

teringat kecik2 dulu selalu mkn ciku...sbb ada pokok dia dpn umah mak...dah lama tak makan..anak2 pun tak kenal ciku...

Eca Dwinky Asha berkata...

musim buah..masa balik raya haji ari tu...penuh dapur ruma oleh mangga...

IntaNBerliaN berkata...

sedap plak sy tgk buah2 ni ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...