♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Selasa, 23 Oktober 2012

Home » , , , , , » Projek mega dirumah mertua - Kacau Dodol

Projek mega dirumah mertua - Kacau Dodol

  
Bangun seawal subuh, kesejukkan yang sebenarnya.. itulah gaya kalau tido kat kampung .... memang nak terkucil jer dibuatnya.... haihhh heran hubby boleh tidur dengan kipas berpusing kelajuan 2, isteri ni dah macam nak kejung dibuatnya.... selimut pun rasa nipis jer.....

Projek mega terbaikkk hujung minggu sebelum hari raya haji yang akan menjelang tak lama lagi..... projek mega adik-beradik hubby hihihihihi.... pertama kali tengok tau orang masak dodol cara tradisional ni.... Resepi otai (pak mertua) hasilnya memang mantap.... bermula dari bancuhan santan menjadi minyak kelapa ... dan akhirnya menjadi dodol likat, jangan ditanya campuran adunan yang lain.. sebab aku sibuk kat dapur tolong akak ipar masak hihihihihi.... ;p


Layan gambar ni dulu yer.... ni jer yang sempat upload hihihihihi... hasilnya... 
tengok cara potong pun pakai tali tau.... 
9pagi-1.00tengahari oklah tu... tak sampai 8 jam pun....


Bertungkus lumus biras-birasku dan hubby mengacau, tapi hubby sempat ngelat kunun-kunun pergi pasar akak ipar soh belikan tempe.... huh sampai 2 jam baru balik saje jer... ngelat eh, nantilah tunggu buat kat rumah mak saya pulak.... jangan harap awak dapat ngelat-ngelat... tak mehan masa nak angkat ade jer di sakat anak-anak buah kunun dia yang banyak mengacau dodol tu sampai masak.....

Amir jangan ditanya anak bertuah tu.... sudah jumpe sepupu sepapat memang ibu dan ayah dilupakan.. berendam sehingga kecut jari kaki dan tangan.. dah kelaparan masing-masing barulah nak naik..... dan suara dia jerlah yang dok terjerit-jerit mengarah itu ini pada sepupu lain mengalahkan cikgu disiplin kat sekolah ayah huhuhuhuhu.... sikit-sikit nangis pantang ditegur salah buat, haihh ape kenelah anak manja sorang ni....



Bicara Hati : Entry autopublish... tuan tanah kedaung kerja luar 2 hari ni... kalau ade entry lagi lepas ni pun autopublish.... kalau takde tu... esok jerlah hihihihihi ..... (^____^)



17 ulasan:

Nieyl berkata...

selamat hari raya aidil adha :)

permatabiru berkata...

kalau gotong royong kacau dodol kena ada org lama baru menjadi dodol tu..resepi turun temurun..hehe

Sha Saperi berkata...

kampung mertua ko ada sungai ke...macam best je dengar amir berendam lama2...

::EIDA:: berkata...

Pergh! Boleh tercabut pinggang kacau dodol tu! Nak nak yang dah jadik likat tu.. perghhhhhhhhhhhh

Tihara berkata...

as salam,,

haha kedaung, seronok kan tgk org kaco dodol, sekali turn kita adoi la mak, lenguh :)

Kakzakie berkata...

Resepi istimewa Raya hajilah kiranya nie.. apa lagi pakat adik-beradik memang penuh kasih-sayang dodol tu terhasil:)

mala berkata...

1st time tengok ... bestnya makan dodol fresh

Joanna Yunus berkata...

kali ni raya haji tak buat kalau nak tahu kacau dodol ni dah jadi rutin setiap tahun rumah mertua, mama dah kawin 15 tahun jadi bermakna dah 15 tahun mengadap buat dodol ni....adap je tolong tak pernah pun sebab mama tak tahan panas....

Nafira usof berkata...

bestnye dodol~ terliur~

ieja amieja berkata...

sedapnya dodol..kena lak dpt yg masih lembik tu..lama x tgk org kacau dodol..9am-1pm..ok lagi laa.klu tmpt akk pg masuk dlm kawah..kurang2 pukul 4pm baru angkat..

Mrs Lurve berkata...

lama dah rasanya sy dan family x wat kacau dodol mcm nie kat umah...mesti meriah kan

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

kacau dodol ramai2 best ni hehe

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY berkata...

wah sudah terasa bahang nak sambut hari raya korban..siap buat dodol sendiri lg tu..

eita berkata...

tak pernah merasa pun suasana kacau dodol...

IntaNBerliaN berkata...

sedapnya dodol..!!

mama aryan berkata...

sedapnya dodol..

C'Jai berkata...

seronok yer..mengacau ramai2..hamboih..meriah gituuu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...