♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Isnin, 20 Januari 2014

Home » , , , , , , » Cara Mudah Ajar Anak Menulis Nama Sendiri

Cara Mudah Ajar Anak Menulis Nama Sendiri



Zaman sekarang ni rasanya rata² suke bagi nama anak panjang².. paling² pun 2 patah perkataan .. tak pun 3 patah (nama anak saya lah tu) huhuhuhu ...

Kalau cerita bab nama ni.. memang buat bergaduh anak beranak jer tau .. bile dikenang²kan balik.. hubby nak itu.. saya nak macam ni.. sudahnya sepakat jadilah Muhammad Amir Hazim .. alhamdulillah yang penting serasi namanya... daripada hubby gertak kunun² nak boh nama anak mohd euro, sebab masa tu tengah euro world cup.. adehhh jangan macam² yer.. saya bersalin operate awak.. sakit bersalin pun tak hilang lagi masa tu .. nak ketawa ku tahan apatah lagi bersin, awak dok buat melawak... masa tu .. grrrrrrr ... geram tau .. geram.

Oklah ... Sebenarnya saya cuma nak berkongsi tips .. cara mudah nak mengajar anak² menulis nama ni, mesti korang dan mula hanta anak sekolah ni peningkan anak tak pandai tulis nama sendiri ... sebelum tu korang kene pastikan yang anak² korang dah kenal huruf .. lebih mudah nak mengajar ... macam mana cara mudah nak belajar kenal huruf boleh baca kat entry ni .. insyaallah membantu korang, sebab kalau saya dah berjaya .. korang pun mesti boleh berjaya.


Ok lepas dah kenal huruf korang amiklah buku petak/ kotak macam buku ni.. tapi ni kertas biasa ... cuma bergaris² kotak ... anak² lebih fokus kalau kita buat macam ni...




Lepas tu tuliskan nama penuh anak² korang dalam kotak tu satu kotak .. satu huruf .. macam amir ni nama dia boleh dikategorikan panjang huk.. huk.. huk.. tapinya mujurlah huruf² dia mudah dingati .. takda yang pelik.




Pastikan masa anak² menulis kita pantau dan suruh dia sebut huruf semasa menulis nama tu .. supaya dia mudah ingat nama penuhnya nanti ... jadi nanti kalau takda kotak ni dia pun boleh menulis namanya sendiri insyaallah.

hahaha .. korang tengoklah amir tu.. tekun tak tekun.. satu helai jer pun daripada tak potong rambut.. sampai balik potong rambut tak habis² menulis, anak².. ade jer helahnya.. ada jer akal meragamnya ... jadi bertabahlah wahai ibu .. demi masa depannya... kita pun kenelah cekar dan tegas sikit.



Mudah tak dengan cara ni, anak dah 6 tahun ni.. kenelah gigih belajar tulis nama sendiri.. rasanya masih belum terlambat lagikan .. kalau nak mengajar anak menulis nama dalam usia begini. Korang jangan salah paham yer... saya sekadar berkongsi ilmu dan tips yang mungkin membantu kawan² yang sedang memikirkan bagaimana cara nak mengajar anak mengingati dan menulis nama sendiri ... tiada niat lain .. hanya sekadar berkongsi ilmu yang sedikit ini.. kalau ada lagi cara yang lebih mudah kongsikan link di ruangan komen.. dan beri komen positif supaya boleh membantu orang lain jugak ...

Sekarang ni dalam usaha untuk mengajar anak saya menulis nama dalam bahasa jawi pulak .. moga amir diterangi hatinya dan lembut hatinya menuntut ilmu.. amin...

Orang kata .. ko anak sorang bolehlah masya, nak duduk mengajar macam ni.. hadoilah janganlah cakap macam tu.. berapa ramai pun anak kita.. setiap anak punya perkembangan yang berbeza.. setiap anak punya rezeki dan kebolehan yang berbeza².. insyaallah ia adalah amanah .. amanah yang perlu dijaga ... jangan ingat anak sorang itu senang di lentur .. yang sebenarnya sorang anak merangkumi 2, 3, 4, 5 akal anak kalau korang nak tahu.. cabaran dan dugaannya hanya Allah sahaja yang tahu .. moga ada hikmah semuanya.




Bicara Hati : Semalam ada mesyuarat PIBG Tabika, Cikgu bagi tahu amir jadi ketua kelas .. kerisauan ibu akhirnya terjawab.. mampukah amir memikul tanggungjawab itu ... nama panggilan kat tadika pun lain Hazim, hahaha .. confuse ibu dibuatnya.



















24 ulasan:

lia berkata...

wahhhh menarik nyer tips ni... boley apply kat Amsyar gak... tqvm ya...

msredcheesecake berkata...

anak sy ian 5 thn sy blon ajar tulis nama lagik.... nanti nak kena start ajar lah... nice tips...

Lynn Hamzah berkata...

boleh praktikkan utk anak nie...walaupun dah darjah 1 sometimes boleh juga tertinggal 1 huruf waktu tulis nama...

izan mama mia berkata...

assalamulaikum yana
hihi.. samalh..kita dulu berebut nk boh nm ank
last sapai 3 perkataan juga..
mia le ni sebut pun tk berapa btol lg nm dia hihi....
mmg yana ramai dok ingat ank sorang snang... kita yg alami je tau camana..hadoiii..cam jg 10 ank tau ragamnya..huhu

Kakzakie berkata...

Betul setiap anak ada kelebihannya. Amir dan kian pandai. Tak lama dah boleh tulis nama sendiri...

Khusyuk kakak tengok tu:)

Fiza Rahman berkata...

Good tips. Tshniah amir.

Ummi Iman berkata...

Hazim buat apa tu ;) dah pandai tulis nama ya..

Afasz berkata...

wah hazim jd ketua kelas.. pandai la dia ... ololololo

Afasz berkata...

wah hazim jd ketua kelas.. pandai la dia ... ololololo

- AZIE - berkata...

wahh...tahniah amir..dh jd ketua kelas...ehh hazim hihihi..
moga trus bjaya ye syg,,

SeputihSalju berkata...

nma budak2 skrg ni pjg2 btl.. bukan setakat 2 @ 3 tapi 4 pun ada masya..heheheh.. ohya sy pun ajar mcm nih kat budak2..dekat anak sendiri blm lg..hihihi

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Tq sharing Masya... anak akak nabil tu tak juga dapat menulis namanya penuh sebab kategori panjang jugalah ni :)

Khai♥Rin : anies berkata...

insya allah...semoga dipermudahkan buat amir..aminnn

lelamaisara berkata...

wah buat kat alesya ni..nama die pon panjang juge..hee

Cho Zila berkata...

anak2 memang kena belajarlerkan kot idak susahkan... tadikapun ada tadika...

Nory Zoulkefle berkata...

wahhh bagus cara ni...
nanti boleh nory praktikkan..
nama anak zaman skarang ni mmg majoriti panjang2 kan...hehehe...takpe asalkan maknanya baik2..

lizz berkata...

Bagus tip ni...nanti boleh la ajar anak2 saya pulak...

nurbijen berkata...

Bagus tips tu Masya.... boleh buat panduan pada ibu2 lain.. pedulikan pada mereka yg negatif tu :)
Saya ingatkan kami laki bini jer yg susah nak dapat kata sepakat beri nama anak... rupanya masya pun sama :)
Nasib baik nama anak2 saya pendek2... Kalau Aisyah, mmg Aisyah aje la... hingga ramai tanya, "Aisyah jer?".. hihihi, saya jawab Aisyah Azhan la...
Tahniah buat Amir :)

Nafira usof berkata...

bagus jugak tips nih~
Anis dulu zura ajar tulis kat buku garis biasa jer. hehehe

Sweetmama berkata...

wah tahniah amir jd ketua kelas, ini menguatkan lg tahap confident diri dia..

itulah kan nama anak² k.eija pun panjang..hehe, zaquan plk jenis suka tulis huruf terbalik maybe sbb dia kidal..

Deqla Manjew berkata...

tekunnya dia menulis.. yelah nama anak skng pjg2.. deqla kalo ada anak pun nak letak 3 patah perkataan gak.. heee..

nurulhazwanihamzah berkata...

bagus sharing ni. tak sabar nak praktikkan pada adam dzikri!

Ismail Ahmad berkata...

ramainya yang komen disini.. :) sy pun nak kuat semangat untuk menulis.. agak kemalasan sekarang ini

Ismail Ahmad berkata...

ramainya yang komen disini.. :) sy pun nak kuat semangat untuk menulis.. agak kemalasan sekarang ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...