♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Jumaat, 28 Februari 2014

Home » , , , , , , » Resepi Donut Gebu Paling Mudah Dan Sedap

Resepi Donut Gebu Paling Mudah Dan Sedap



Kegemaran amir yang satu ni memang dari dulu lagi .. tak pasti seawal usia berapa tahun .. yang pasti donut gula memang kegemaran amir daripada dia kecik.. mungkin sebab rasanya yang lembu amir suka.

Kali ni saya nak kogsikan resepinya dengan kawan².. dan buat tatapan amir dimasa hadapan, yang pasti saya gunakan 2 scopp susu kering Halib's untuk rasa yang lebih menyelerakan selain kelebihan yang ada pada susu halibs sesuai untuk umur setahun keatas.

Oklah bukan nak cerita kelebihan susu halibs .. saya nak kongsikan resepi donut ni jer .. bahan² pun mudah yang penting senang, sedap.. perut amir dan hubby kenyang (^___^)


2 Cawan Tepung Gandum
1 Sudu Marjerit / Boleh gantikan Minyak masak 2 sudu besar
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil gula
2 sudu besar susu tepung halibs
yis / mauripan sebungkus saya gunakan semua bancuh dengan air suam ...
Air masak secukupnya untuk menguli

Semua bahan² tadi satu ... dan uli sampai jadi doh ... tak melekit².. air kene agak² masa nak masukkan kat adunan .. lepas tu biarkan perap sampai adunan naik dalam 1 jam.



Projek terbaik.. ibu amir ni tak suka pakai acuan, dia fleksibel .. ikut sukatilah nak besar mana hihihihihihi ... yang pasti taburkan tepung dulu .. supaya tak melekit .. senang doh adunan di goreng.





Kalau dah banyak² buat.. saya lebih suka jadikan macam readymade by homemade hihihihi.. lebih terjamin kelazatannya ... goreng separuh masak .. lepas tu simpan kat pembeku .. senang esok amir mintak saya goreng je terus ... selalunya kalau saya buat macam ni letak kat pembeku memang tahan lama .. setakat ni pali lama 2 minggu .. baru habis.





Taraaaaa .. ini lah hasilnya lepas goreng dan golekkan pada gula halus .... gebu gebaskan hihihihi .. terbaik..... amir makan berulang kali siap puji sedapnya ibu.. sedappnya .... (pandainya amir nak amik hati ibu kan)


Saya tak pasti sedap ke tak, kawan saya kata campurkan susu manis basah pun boleh satu sudu .. sedapp jugak.. saya tak pernah cuba lagi ... saya gunakan resepi ni jer... alhamdulillah selalu sampai petang dah sejuk pun okeyy lagi .. tak keras.. Kalau korang nak sadurkan dengan coklat cair pun sedap taburkan almond atas tu .. terbaikk sangat tau.




Bicara Hati : Amir request ibu buatlah kuih yang lapis merah dengan putih.. gegegege .. omak ni baru pandai buat donut... tak pernah buat kuih lapis kukus lagi .. nantilah ada kelapangan gigih ibu belajar yer... demi kegemaran anak.














8 ulasan:

Sheila Salim berkata...

Assalamualaikum kak masya, thanks kongsi resepi! sheila nak buat sendiri refer blog akak ye. hehee sejak sheila berpuasa ganti ni, masa berbuka mesti nak makan kuih-muih. nak juga buat sendiri, tapi takda masa. ni dah jumpa resepi mudah, nak cuba la. hehee harap2 menjadi ~~~

Fiza Rahman berkata...

Dah lama tak buat donut.

Tihara berkata...

wahh memang menjadi lah tata,
gebu gebas tuu :)

lizz berkata...

donut ni kegemaran anak2 saya ...kalo buat kena buat frozen skali senang dierang nak goreng jek...
resepi saya saya gunakan susu tepung kekadang susu segar...dan kalo nak gebu lg saya letak kentang...

lia berkata...

wahhhhh gebu-gebas abes donut tu...

Puan Kutu berkata...

sy biasa buat mg guna susu pekat manis tu je yana..sbb stok susu tepung takde kt rumah dah sejak2 aiman dh tak minum susu.hehe

NORSHAHFEZA HAMSAN berkata...

memang gebus betul ni,heheh thanx sharing resipi,,nnt de mase nk terai lah =)

Hawa Wati berkata...

sedapnyer donut...

nnt nak try resepi ni.

Jom singgah sini

http://vitalicious2u.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...