♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Selasa, 25 Februari 2014

Home » , , , , , , , » Siram Bunga Embah - Cucu Yang Pandai Amik Hati

Siram Bunga Embah - Cucu Yang Pandai Amik Hati


Sejak² kami duduk kampung ni, ada jer yang amir suka ngajuk embah/ nenek buat kerja .. selalunya waktu petanglah .. sebab pagi kan ami sibuk pergi tadika....

Dan korang jangan tak tau seminggu dok kampung awal januari hari tu kemain dah pandai cakap jawa .. sampailah sekarang, yang paman dia pulak dok speaking english ... siap mengajuk² embah dengan atuk cakap kikikikiki .. gelihati dibuatnya.



Ni salah satu aktiviti yang amir suka buat petang hari .. pokok² embah haus ibu ... cian dia sekarangkan musim panas.. ni mesti bila dia tanya embah itu jawapan embah ... kemain lagi .. saya baru pandang dia jawab dulu .. takut ibu marahlah tu main air .... maklumlah sekarang ni musim takda air .. air pun dah mula di catu huhuhuhu ... jadi kenalah beringat sikit...





Hah!! kooo tengokkk sampai macam tu sekali dia menyiram pokok embah .. kami perhati jer daripada jauh ... ni pokok² yang mak saya tanam tapi tak alihkan lagi.. sebelum tu amir dah jirus/siram pokok² bunga yang sekeliling rumah mak saya .. kalau kat rumah mertua pun dia buat macam tu jugak.. pantang dapat peluang.. memang cucu bertuah ni ... lepas siram.. dia mainlah air terus mandi.. itu pun peluang dia.. bijakkan.. memang terlebih DHA dan AHA ni.


Kalau korang nak tahu bukan takat pkko bunga mak saya tu jer.. selagi paip tu sampai .. kebun abah anak² pokok pisang pun amir siram, anak pokok cili .. pokok serai.. saboo je lah... saya perati je daripada jauh.. tak tegah pun.. sebab tau peluang macam ni dia takkan dapat kalau kat rumah kami .. ni kat rumah embah .. memang jadi anak kampunglah dia   >____<


Abah pun baik, kalau amir siap buat ni semua dia bagi upah .. dapat aiskim cukuplah... seminggu tak habis cerita kat semua orang atuk (abah saya) belanja dia aiskrim.. kadang gelihati hati saya di buatnya ... bila dia bercerita tu .. macamlah atuk dia hadiahkan dia ... sesuatu yang istimewa sangatkan.. budak² memang macam tu lah agaknya .. pada dia orang ganjaran macam tu pun dah besar.. mereka rasa macam dihargai ...



Bicara Hati : Alhamdulillah rasa bersyukur di kurniakan anak yang baik, moga sampai besar dia baik menjadi anak yang soleh ... Amin...









17 ulasan:

Joanna Yunus berkata...

Wah memang cucu bertuah ni

JaSSNaNi berkata...

Rajin amir... budak2 mmg cari peluang untuk main air..
nak di jadikan citer.. smlmm balik skolah.. haikal yg darjah 1 tu... buat hal.. dah musim panas kering kontang ni boleh pulak kasut dan stokin basah teruk.. cer bayangkan.. kot musim hujan boleh la kata basah kan.. hmmm kes main air tu kat skolah.. sampai kecut2 kaki dia.. bila tanya cakap tak tau.. tak ingat... apa lagi.. mcm nak naik tanduk je kita dengar jawapan camtu..

Nieyl berkata...

Rajin nyer die...
teringat lak zaman kecik2 dlu...
mase ade embah lagi..selalu tolong...sekarang ni jgn arap..sbb kat umah xde pokok bunga...:P

LYAfrina berkata...

hihi.. mcm2 kan gelagat anak2 ni,,
adakalany bila perhatikan tingkahlaku dia, lucu pon ada..

owh? awk ada darah jawa ye ?

izan mama mia berkata...

rajinnyew dier... tapi pas ni jgn main dah ye..siram sikit je.. air dh kn catu hihi

- AZIE - berkata...

bagusla amir..rajin membantu..

Nafira usof berkata...

rajinnye Amir tolong nenek siram pokok. :)

Mila Ahmad berkata...

Kemain rajinya menyiram pokok-pokok ye.

Fiza Rahman berkata...

Rajinnya cucu embah nih.

Tihara berkata...

baik amir ni
dah boleh disuruh
mesti jadi cucu kesayangan :)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Rajinnya Amir tolong embah siram pokok bunga ye... meh datang rumah auntie tolong siram pokok bunga auntie pulak ehe :)

lia berkata...

tu bukan siram da Amir... tu mandikan pokok kekdahnyer tu he3

Zee Suhaini berkata...

rajinya amir..kalo ada anak pompuan boleh chop wat menantu ni masya..hehehe

mamaarifakeem berkata...

Bertuah embahnya... :-)

Ida Reen berkata...

bes kan duduk rumah kampung.. memacam ada..petik je.. serai semua pun ada.
By d way, rajin la abam Amir nih. hihi. :D

Tanpa Nama berkata...

Rajin nya amir...tlh nek di siram pokok.sejuk perut mak mengandungkan amir...

Puan Kutu berkata...

untung embah n atok dpt cucu macam amir..rajin,pandai ambik hati..dpt upah aiskrim.hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...