♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Khamis, 27 Disember 2012

Home » , , , » Pisang Muda Goreng

Pisang Muda Goreng

  


Pisang muda goreng tepung cicah sambal kicap


Selalu bercerita kegemaran insan² tersayang disekelilingku.. jarang nak bercerita kegemaranku yang satu ini...  sebab mak ni bukanlah kategori cerewet sebab makanan ape yang ada semua pun mak ni makan jer hihihihi ... (^____^)v 


Pisang muda goreng tepung??? ade pelik ker?? tak kot kan... biasalah orang kampung.. daripada kecik dah makan menu² macam ni.. pisang belum nak tua dah ditebang.. takut² tak sempat tua... kang dah di kebas lotong (adik beradik macam monyet / beruk) belakang rumah.. haihh memang buat bergaduh...


Senang jer cara nak buatnya pun.. saya bagi tau bahan² jerlah yer... sukatan agak² sendirilah ikut banyak mane pisang korang ade... memang sedaplah kalau dimakan tak kala musim hujan ni kan... pulak minum ait teh O hadoilah.. memang tak toleh nasi dah...

Pisang muda goreng tepung
Pisang muda Lang yang telah dikupas dihiris halus (ni yang saya gunakan, pisang lain pun boleh)
Ikan bilis ditumbuk dulu atau rendam dan potong halus
Bawang merah kecil
Tepung beras angaran dalam 2 sudu ikut banyak pisang
Garam
Air secukupnya
Gaul kesemuanya.... dah panaskan minyak gorenglah ape lagi hihihihihi ....

Sambal kicap versi saya
Cili padi (goreng dengan minyak sikit dan api kecil elakkan sakit perut makan cili mentah)
bawang putih (goreng dengan minyak sikit elakkan sakit perut makan cili mentah)
gula 
kicap
Senangkan... Selamat mencuba, tapi kat bandar memang payah nak jumpe pisang mudakan huhuhuhuhu .... kat taman rumah saya tu memang takdelah... 


Bicara Hati : Ade yang terliur tak??? tak heran kot kan.. tapi itulah antara yang saya suka... 

19 ulasan:

Ujie berkata...

sbnrnya kan, saya tak pernah mkn gini tau. baru2 ni je mak mertua saya buat, tu la baru tau. Sedap pulak..tapi tak letak apa pun. Goreng gitu je, mkn cicah sambal kicap.

*SiRibenMerah berkata...

pisau ke pisang?

Masya berkata...

ujie : sedapkan... bile dah berkawin kdg² mmg ade citarasa yg baru dgn ahli keluarga baru...

siribenmerah: alamak!! terima kasih atas teguran..

nur anis berkata...

suka bila cicah sambal kicap..:)

Fiza Rahman berkata...

Sedapnya. Nak sikit ☺☺

Tihara berkata...

akak biasa bubuh kunyit garam je then goreng pisg muda ni..mmg sedap..empuk je kan :)

Ibu Lala berkata...

Sedpnye. Meh la hantar ke sini sikit. Petang petang ni lapar la pulk..

Nafira usof berkata...

tak pernah rasa lagi pisang muda goreng nih.. cara nak buat pon sedikit unik.. sedap nye kalo dapat makan petang2 cam nih.. meleleh dah~

izfanora berkata...

petang2 ni mmg serius terliur.. sedapnya..

mamalieyna berkata...

Hee..tak reti mkn pisang grg dgn sambal kicap.. :-)

BERT berkata...

menarikkkk!! boleh cuba ni.. hehe tenkiu berkongsi

LYAfrina berkata...

sedapnyer..lama dh x mkn pisan cicah smbalkicap ni.. sbb pisang goreng kt trg lain caranya.. n xde mkn dgn smabal kicap.

Nad @ MamaZN berkata...

Igtkan tempe goreng td =)

Nisah Idham berkata...

maunye tak terliur ??
terkecur di buatnya.
feberet tau !!

izan mama mia berkata...

saya xpernah try,..blk kg nnt blh cuba..hihi

TechKini.com berkata...

menarik ni, nanti boleh try...

-> ❤ TechKini.com

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY berkata...

oh tepung tu campur dgn bawang kecil dan ikan bilis ye, k.eija masak simple je..tepung, air dan garam je..

Puan Kutu berkata...

sebelum nie tak tahu yg pisang muda sedap bila digoreng.tempohari kawan opis bg pisang dia soh goreng sira garam pastu goreng je dah sedap..

bley try resepi ni..yg ni msti lg sedap..:)

QasehnyaRania berkata...

sedap ni cicah ngn pisang goreng ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...