♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Jumaat, 28 Disember 2012

Home » , , , » Sedapnya Cempedak Goreng

Sedapnya Cempedak Goreng



Buah cempedak yang belum digoreng ...


Salah satu makanan kegemaran juga, ada musim kalau nak membelinya ... sekarang ni tengah musimkan... maklumlah sekarang ni musim durian, petai dan tentu²lah musim cempedak juga...

Tapi ... cempedak ni angin, iyer ker??? tak pastilah saya sejauh mana kebenarannya .. tapi kalau lambat menunggu bile nak beli mau lah juga naik anginkan hahahaha....

Sedapnya kalau dapat minum petang dengan cempedak goreng penuh sepinggan, ni gambar masa beli kat sungkai tu hari... malam tadi akak ipar bagi pulak  adelah 2 biji dah selamat pun saya goreng pagi buat bekal sarapan ke opis hihihihihi ....

Cara nak goreng cempedak supaya sedap??? macam mane yer ... meh saya bagi tau ...
pssttt .. pssttt .. ni mak mertua yang bagi tahu hihihihihi ....

Tepung gandum
Tepung beras sikit
Garam
Kunyit sikit kalau nak ada warna² kuning, pewarna pun okk juga... 
Gula sepucuk sudu (supaya cempedak yang tak bape manis akan manis digoreng, ade ke cempedak yang tak manis hihihihi) tu bukan jer resepi mak mertua .. penjual gerai pun guna kot .. opsss.... marah tokey kedai cempedak goreng saya bagi tau macam tu ....
Air secukupnya ... pastikan adunan tepung tak terlalu pekat atau cair
Masukkan lah cempedak, goreng dengan minyak yang dah dipanaskan... mesti makan sedapp ditambah dengan minum air kopi hangat.


Bicara Hati : Baru basuh kereta hujan lah pulak kat luar ... sabar jer lah...




13 ulasan:

AdaM Hawa berkata...

hehehe.. sabar.. musim skrg ni.. minggu lepas dah kene.. huwaa... RM8 hinggit.. :p

fairus mohamad noor berkata...

ptg2 ni pos cempedak..terus lapo..he3..bile nk di grg cempedaknyer tu..he3..yup kalo mkn cempedak byk2 mmg angin..pengalaman mase pregnant ank pertama,mse tu da 7bln,mak mertua grg cempedak,mse tu mkn mmg x hengat..lg boleh sumbat..ngap je..esoknyer blik umah perut sakit sgt..naseb x de pape kt baby..

~aYu~ berkata...

sedapnya mkn cempedak goreng time panas-panas.. dgn nescafe o tarik.. perhhh...

Qashmere berkata...

My feveret! Cempedak Gorengggggggg!

Style Me Gorgeous By Qashmere For All & Plus Size Fashion

Blog Qashmere
Take Care Sis

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam masya..mmg sedap cempedak goreng ptg2 cam nih!Aritu ada lg singgah nk membeli cempedak kat tepi jln...5 henggit sekg!!mahainyaaaa...

mama sara nur berkata...

samalah memang feberet nih, skrg kg akak tgh musim memang byk sgt
akak lg suker makan mentah2 tu tp goreng pun layan jugak he he
kalu dah byk mak akak sampai jemur jadikan cempedak kering pastu simpan

ieja amieja berkata...

pergh..sedapnya dpt minum petang dgn cempedak goreng ..peberet seisi family tuh..cempedak pun mahal..sekilo rm5++

izfanora berkata...

waaa, sedapnya.. suka jugak !

mamalieyna berkata...

Sedapkan....baru je pekena cempedak goreng panas msa g umah kakak 2hari lepas..teringt2x pulak kesedapannya :-)

QasehnyaRania berkata...

a`aa kak..cempedak angin.
saya kalau cempedak suka ratah je.. sedappp .

ch@ berkata...

tak suka terbeli cempedak yg terlebih tepung, mmg x sedap. kalau buat sendiri, adunan pun boleh ikut citarasa sendiri. hihiii...

Puan Kutu berkata...

makan panas2 mg sedap..cuma sy tak minat sgt cempedak.makan pun gitu2 jer

izan mama mia berkata...

nak jugaaaaaaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...