♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Selasa, 23 April 2013

Home » , , , , , » Donut Sedap - Air Tangan Ibu

Donut Sedap - Air Tangan Ibu


Sangat² pandai mengambil hati, terutama bila mahu kan sesuatu.. haihh anak²... permintaan hujung minggu di kampung mahukan donut .. yang ibu buat .. sedapp sangat macam hari tu ... merujuk pada entry ini

Sedangkan badan ni barulah nak berehat, melelapkan mata.. jam menunjukkan 2.30 petang, heran.. kalau kat kampung memang begitulah mata aku ni.. lepas makan, lepas solat pastinya mahu lelap.. tapi gagahkan jugaklah diri menguli tepung tu.. semua pun bahan² sudah ada.. memang fleksibel sikit kalau kat kampung ... keperluan mak semuanya lengkap.. kikikikiki .. apa lagi .. menguli lah kejap, lepas tu ku biarkan naik.. dan aku pun tidur sampai 4.30 petang baru bangun, mujurlah amir belum bangun tidur .. kalau dia bangun lebih awal haru ... di buatnya .. donut belum goreng.

Sempat amik gambar adunan yang dah siap .. buat manual gitulah rupanya ... 
Sila jangan gelakkan saya ok....
Sebab memang tak pandai buat pun.. tapi amir dan hubby suka sangat jadi .. buatlah .. dapat jugaklah 17 ketul petang ...


Masih belum pandai lagi mahu sekatakan gula halus bila menyalut donut.. begitulah rupanya...
Tu pun amir berebut² makan dengan adik bongsu saya yang kebetulan balik dari asrama.

Bahan google sahaja :
Tepung gandum suku daripada sepeket
Marjerit 1 sudu kot .. (sorry edit balik entry ni.. lupa masukkan)
Yis/ Mauripan yang telah dicampurkan air suam
Susu Tepung satu skop amir punya kikikikiki 
Garam sesudu teh
Air secukupnya untuk menguli

Campurkan semuanya dan uli menjadi doh.. jangan banyak air.. jadi lepeng tak tahu hihihihihi ... Biarkan perap sampai naik, lepas tu barulah ulikan jadi bentuk donut dan goreng.


Tersenyum lebar amir bangun tidur, terhidang donut ni tau.. gelihati dibuatnya... nasib baiklah mintak yang senang² jer.. kalau mintak ubi rebus.. haru ibu nak cari .. kat kampung dah takda tanam ubi dah ...



Bicara Hati : Tips lain nak bagi donut empuk/lembut/gebu gunakan tepung roti.. nanti donut rasa lagi sedapp macam big apple... wahh baru tahu ni.. lain kali boleh cuba...

19 ulasan:

IntaNBerliaN berkata...

dan2 rasa nak mkn donut!

Fiza Rahman berkata...

Dah lama tak buat donut.

Fizah berkata...

sodapppnyeee....=)

emma berkata...

alamak ptg2 camni nmpk lak donut gebus.. trs jd lapa! huhu..

LYAfrina berkata...

sedapnya... klo lya donut goreng panas2 tu..siap suka cicah gula kisar tu

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Sedapnya.... Besar2 pulak tu ;-)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Sedapnya.... Besar2 pulak tu ;-)

eKa berkata...

oh letak tepung roti eh.kene try ni.mana tau jadi sebiji cam big apple.tayah beli dah,nak buat sendiri je kan

saffiya_aleesya @ echa berkata...

pandai laa buat donut,,saya ni tak reti laa kak oiii huhuhu x tau nak sukat banyak mana yis nyer huhuhu.

KY berkata...

wah..jadilah, KY kalau buat donat ni kekadang jadi kekadang tidak

eita berkata...

waaa..best nyer..
pandai betol buat donut...

Tihara berkata...

dah goreng lawa je kan rupanya..mesti sedap ni :)

aReLaN berkata...

lama dah mak saya tak buat donut.wuuuuu

izan mama mia berkata...

donut buat sendiri mmg puas hati makan

Afne berkata...

wahhhh terer nya buat donut.

pssttt... klu nk gula donut salut sekata sng je. masukkan gula dlm plastik pastu goncang2kn sekali donut dgn gula tu. in shaa allah sekata ;)

CtAyue berkata...

ayu dulu kan, try berkali2 buat br leh jd..first buat keras..secondnya lembik..entah yg ke brp kali entah br jadi elok..hehe.. sedap sungguh nampak donut yana ni, tiba2 rs nk donut jugak..hihi.. :)

nurbijen berkata...

Donut pun kuih feberet Irfan.. nasib baik skrang dia tak minta sgt lepas saya terbuat keras tempoh hari... kikiki, lepas tu tak minta dah :)

Puan Kutu berkata...

donut ni antara kuih peberet sy n aiman..tp tak sellau la buat sbb malas..klu beli tu kadang2 ada yg keras..hehe macam la sendiri buat sedap sgt

QasehnyaRania berkata...

donut yg sedap.feberet cik abe ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...