♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Khamis, 17 April 2014

Home » , , , , , » Bahasa Pertuturan DiRumah

Bahasa Pertuturan DiRumah


Jujurnya kat rumah saya dengan hubby lebih selasa gunakan bahasa melayu dengan amir, kalau kat kampung atuk, embah, nenek amir memang cakap jawa .... bahasa inggeris pulak kadang² adalah adik² ipar gunakan.. dengan anak buah.

Korang rasa dalam zaman yang semakin maju ni bahasa pertuturan apa yang sesuai kat rumah, maklumlah ada orang kata lagi banyak bahasa kita boleh paham .. lagi banyak bahasa kita boleh berutur  lagi bagus .. iye memang bagus.. tapi jangan bahasa ibunda sendiri berterabur sebut yer.. haru wehhh.. haru ....



Saya rasa beryukur sangat sebab stakat ni amir boleh paham bahasa melayu, jawa dan bahasa inggeris .. bahasa arab dia tak pandai lagi ... alah bahasa jawa pun yang mudah² sahaja .. bahasa inggeris pun sama .... tapi saya suka dengar .. paling amir hamukan bila hubby cakap bahasa jawa dengan mak saya .. lagi² yang dia tak paham .. cepat² dia sibuk nak tanya .. nak tahu apa ayah dia tengah borakkan... nak tahu maksudnya ... kadang tu dia pulak sibuk borak dengan saya bahasa jawa .. sweet sangat .. bila saya balik kerja.

Amir : ibu kesel ...

Ibu : kesel (penat ..)

Amir : Ibu wes mangan (ibu dah makan)

Ibu : wes ...


Kan sweet tu .. kita balik kerja dengar anak cakap macam tu.. bahasa jawa pulak tu ... (^^,) ada jugak hikmahnya duduk kampung ni .. bertambah satu bahasa amir belajar .. nak harapkan ibu dengan ayah dia bercakap berdua bahasa jawa memang takdalah kat rumah tu hihihihi ....














8 ulasan:

lia berkata...

ktorg reti BM & BI jer... dialek utara selain tu... ;)

Nafira usof berkata...

Hehehhe.. untung amir.. dapat gak belajar bahasa jawa. Cam zura memang guna bahasa melayu kat rumah.. tapi guna sket2 perkataan english. Pendedahan awal kekdahnye. Tapi anak2 berminat gak nak belajar dialek terengganu. Sbb zura ngan suami orang terengganu. Boleh lah dorang paham sket2 ape yg papa dia cakap. Kikiki

Ayu Ayunie berkata...

kihkih... ckp jawa lagi tu.. pandai dia yer...

Joanna Yunus berkata...

Wah hebat juga amir.... apa pun bahasa kita gunakan yg penting ibdah dan sedap didengarkan

Tihara berkata...

elok kan ajar bahasa turun temurun ni :)

Fiza Rahman berkata...

Mesti cute amir ckp jawa kan...hehehe...Saya ni rasa mcm nak belajar bahasa arab jer. Senang nak ajar anak sbb skang ada subject arab kat skolah.

- AZIE - berkata...

hahaha...pandaila amer dh ckp jawa..nti lama2 mesti lg cekap

Puan Kutu berkata...

comel je amir cakap jawa..kt umah ni cakap melayu n bi..biasanya melayu la..bi tu just guna perkataan tertentu..sbb penat kot sy speaking satu ayat asyik2 aiman ulang tanya apa maksud.hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...