♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Jumaat, 18 April 2014

Home » , , , , , , , , » Cara Mudah Kenalkan Agama , Budaya Dan Perayaan Kepada Anak Seusia Amir

Cara Mudah Kenalkan Agama , Budaya Dan Perayaan Kepada Anak Seusia Amir




Pengenalan dan pendedahan awal mengenai agama ni saya rasa perlu untuk semua anak² ... seeloknya biarlah bermula awal .. kalau anak umur 3 tahun dah boleh paham dan dah mula bertanya .. kita sebagai ibu bapa kenalah bagi tahu dengan anak² apa sebenarnya agama, budaya dan perayaan kita.

Kadang² kita tak perasan pendedahan macam ni, seyes jangan kata orang lain.. saya sendiri pun baru sedar benda ni .. sebenarnya bermula daripada tahun lepas ... masa tu saya tengok kertas² soalan peperiksaan amir ... dalam situ ada soalan mengenai gambar dan padanan perayaan mengikut kaum / agama.





Jujurnya saya terkedu amir jawab semua betul .. sebab saya tak pernah bagi pendedahan kat amir ... yaallah ibu culas.. iye ibu culas .. saya memang pernah cerita pasal masjid, pasal surau .. sinilah tempat beribadah .. sampai waktu solat kita kena solat. Tapi saya tak pernah bagi tahu kalau saya jumpa tokong budha, saya jumpa kuil .. sini bukan tempat solat orang islam .. sini untuk orang yang menganut agama kristian contohnya ... ini contoh yer ... (maksud saya saya tak pernah bercerita tentang agama lain) sebab tu saya cakap saya culas ... saya rasa bersyukur sangat sebab pendedahan ni amir dapat di sekolah .. sebab tu lah pentingnya pembelajaran di sekolah .. 





Okkk .. sebab amir dah belajar kat sekolah asas² ni .. saya sambungkan sahaja kat rumah mengenai perayaan pulak .. sebab amir mungkin dah faham kat mana padanan yang sesuai mengikut gambar orang berpakaian dan tempat solat, jadi saya ceritakan pulak pasal perayaan kat dia.. dan kebetulan sebenarnya .. ada kerja sekolah tahun ni yang berkaitan .. tu yang saya amik kesempatan jelaskan kat dia.


Jadi cara yang lebih mudah anak nak paham melalui gambar, jadi kalau ada gambar² ni senang nak terangkan kat anak²... ni contoh mewarna, lepas dia dah paham mewarna .. korang cari pulak yang ada soalan unsur padanan .. insyaallah kalau dia padankan betul maknanya dia dah paham ... ini semua penting tau ... ingat agama dan iman serta ibadah kena kenalkan pada anak² daripada kecil .. supaya nanti kita tidak dipersalahkan tidak kenalkan anak² dengan perkara ni.


Salam Jumaat .. puff yang lega malam tadi air dah keluar jam 11 malam huhuhuhu .. setelah 2 hari air dicatu .. 








8 ulasan:

lia berkata...

mcm kami, mmg celebrate deepavali sbb jiran org india... so kami cover CNY & krismas masa bawak p shoping complex, kan meriah dgn hiasan... dari c2 pon dia da mula paham...

Nieyl berkata...

bgs la kan klu cmtuh...
sekurang2 nyer mereka tahu perayaan tu..:)

Sheila Salim berkata...

Assalamualaikum kak, alhamdullilah. sekolah dah cukup membantu anak2 kan. tapi as parents memang kita yang perlu jadi medium pertama anak2 untuk tahu apa sahaja. heee singgah menabung colgate sini~~~

Ujie berkata...

lagi mudah kalau dia tengok depan mata, mesti terus ingat.

*rumah adik akak dah 4 hari takde air..dah 2kali dtg rmh akak utk mandi dll. Kebetulan baru pindah NS..terselamat dari catuan.

Fiza Rahman berkata...

Thanks for sharing yana. Pandai amir.

- AZIE - berkata...

bagus kan..sekurangnya diorg didedah lebih awal..

Puan Kutu berkata...

kt sekolah dah belajar jadi cikgu dah terangkan la perayaan mengikut agama..yg lagi susah sebenarnya nak didik anak solat,percaya pada Islam,dosa pahala n semuanya tu.betul tak?

Kesuma Angsana berkata...

bagus lah kalau awal anak2 dididik sebegini baik !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...