♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Selasa, 31 Julai 2012

Home » , » Jangka hayat alat kosmetik / barang mekap

Jangka hayat alat kosmetik / barang mekap

  

Bile hari raya jer .. semua orang pun sibuk melaram kan.... bergaya sakan ntah macam hape jer.. kalau pakai bedak tu mengalahkan tepung gomak (tu sayalah tu .. masa kecik² dulu.. dah besar dah ade anak ni takde maknenya .. baru nak pakai baju pun anak dah terjerit² nak itu ini huhuhuhuhuhuhu.....)


Pernah tak korang terpikir sebenarnya alat kosmetik dan barang mekap yang kite gunakan tu ade masanya tamat tempoh tau .. cuma tak tertera macam makan jer ..  


Jangka hayat alat kosmetik penting kalau tak tahu barang yang kite gunakan tu dah tamat tempoh boleh memudaratkan kesan buruk kepada kulit kita.

Lipstik
Mampu bertahan sehingga 2 tahun selagi tak berbau atau cair.
Pensel Bibir
Hasil lakaran yang baik dapat diberikan oleh alat ini dalam tempoh 2 tahun.
Bedak Asas
Bedak yang berasaskan air boleh bertahan sehingga setahun, manakala yang berasaskan minyak pula baik digunakan sehingga 1 tahun 6 bulan.
Bedak Debu
Kesan sapuan yang baik serta sempurna boleh diperoleh dari bedak yang tidak melebihi dua tahun dari tarikh pengeluaran.
 Penyamar noda
Gunakan dalam jangka masa 12 bulan sahaja tetapi kalau strukturnya dah mula padal dan menempel bila disapu dikawasan mata maknanya dah rosaklah tu.
Penggaris Mata / Pembayang Mata
Sebaik-baiknya digunakan dalam tempoh 2 tahun.
Maskara
Maskara yang melebihi 3 bulan pengeluaran sebaik-baiknya tidak digunakan.
 
 





 



Pencuci & pelembab wajah
Sekurang-kurangnya bertahan dalam tempoh setahun. Pastikan anda menjaga kebersihan produk. Jangan sekali-kali memasukkan jari pada tiub atau balangnya. Guna kapas agar kandungannya tidak tercemar.


Berus
Berus yang berkualiti akan bertahan dalam tempoh yang lama. Cuci dengan pencuci wajah yang lembut dan biarkannya kering. Cuci berus solek sekurang-kurangnya dua atau tiga minggu sekali.
 
Gambar² semua ihsan google sana sini . kecuali pencuci muka dan eyeshadow

 
Bicara Hati :






Ini jer koleksi eyeshadow yang saya ade dapat masa hantaran dulu dah 6 tahun erkkk dah tamat tempoh lah yer.. alaaa... sayang nak buang huhuhuhu...... nak beli baru eeemmm pikir dulu lah sebab jarang guna kan...
 

19 ulasan:

QasehnyaRania berkata...

6tahun tu lamanya u...

lepas kelurkan entri ni..boleh la jgn gunkan yer..
simpan buat koleksi boleh kot...;)

YaYaNsMuM a.k.a YM berkata...

memang alat solek ada jangka hayat.Bahaya pakai lelama...especially mascara.:)

Ujie berkata...

saya kdg belek gak, tapi mmg takde tarikh luput. cuma kalau dah bertahun tu, saya buang je.

make up saya..lipstick & compact powder tu je lah. lain2 tak penah try beli/guna.

aku HaniAsyira berkata...

selama ni main tibai jer.. xtaw pun da tarikh luput ke tak

Kakzakie berkata...

Kakak kalau compact tu sebulan-dua pun dah habis. Tapi kalau celak mata kakak beli kat Mekah dah 4 tahun tak habis lagi. Eye-shadow pun sama kakak rasa dah 2 tahun lebih pun sebab tak selalu guna..

KhaiRin : anies berkata...

sy, kalu da ada bau tu trus let go je

::EIDA:: berkata...

Uikk? dah patut buang tu.... huhu

lia berkata...

he3 lia x payah sakit kepala ingt tarikh luput sbb x pakai makeup ;)

Mrs Lurve berkata...

ehh..maskara sy dh dkt 2 tahun kot huhuhuhuhu

|| NaFiRaa || berkata...

zura pon banyak gak make up yang dh tamat tempoh..huhuhu.. kalo eye shadow cam sayang jek nak buang kan~

Salina@IbuAqil berkata...

Kita x leh make up..
Muka mesti nek gatal2 pastu..
Tp kekadang degil gak teringin gak nak make up.. ;D
Lipstik pon ada jenis2 yg bleh pakai..
Kalo x merekah kulit bibir ni..

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY berkata...

k.eija pun jenis jarang make-up,
selalu kalau beli aye shadow sudahnya mmg x pernah habis n buang jerk..huhu

yg selalu k.eija guna lip -ice mmg 2 bulan sekali kena beli..hihi..

Ummi Iman berkata...

Mekap org bolehlah ;) diri sendiri... segan

ieedaz @ mama_isha berkata...

Good info ni, tq sharing masya :-)

eita berkata...

tak pernah tahu plok..
lagi leh pakai..pakai je..
nasib tak suke mekap..
hanay sapu pelembab muka je...

CtAyue berkata...

info yg menarik.. sy pun beli brg makeup bila dah habis je.. setahun sekali kot..hehe.. :)

IntaNBerliaN berkata...

sy dah lama xmekap.. malas... hihi

AYuNG berkata...

noted..=)

sy penah pakai barang yg dah expired...abis muka..=(

terus insaf dah...barang lepas 2tahun terus babai dah...hihi..

Nur FatIn aDiLah bT azMi berkata...

maskara paling tak tahan lama. haha sbb slalu guna kn. dia akan jd kering sbb slalu pump bila nak sapu kt mata lg. adeh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...