♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Jumaat, 4 Januari 2013

Home » , , , , , » Anak zaman sekarang

Anak zaman sekarang

  

Anak zaman sekarang serba mewah?? iye ker??? tak pastilah saya ... apa yang saya buat dengan hubby adalah tanggungjawab kami sebenarnya jauh sekali bermegah².. ataupun menunjuk² iyerlah anak baru sorang (itulah kata² sinis yang seringku dengari)

Tak mahulah komen lebih² pasal bende tu ... biarlah apa pun orang lain nak cakapkan kan.. yang penting kita pun janganlah mudah melenting dan istigfarlah banyak² moga kita bukan tergolong dalam kategori riak ni... Dah kalau bukan ibu dan ayah yang manjakan sapa lagikan .... 

Okkk berbalik pada tajuk anak zaman sekarang ni ... bukan apa sesi persekolahan pun dah bermula tak kiralah anak yang dah mula ketadika (macam amir), ke sekolah rendah, menengah atau pun masuk asrama.. semuanya pun baru bermulakan.. moga² anak² kita diterangi hatinya dalam menuntut ilmu. Tadika sekarang banyak pilihan kalau tak nak pergi KEMAS , boleh pergi Pasti ada juga Tadika swasta pilihlah nak aliran dan kelebihan masing².. memang banyak pilihan berbanding dulu ...

Sejujurnya saya sendiri dulu tak pernah ke tadika, sebab dulu kami bukanlah kategori orang senang atau dengan erti kata lain abah bekerja pagi balik lewat malam.. tadika pulak agak jauh daripada rumah, mak pulak nak jaga adik² yang lain.. dah sapa pulak nak ambil dan hantar saya ketadika.. jadi abah amik kreativiti sendiri buat ABC dan Ejaan A=AYAM B=BOLA sampailah Z abah tambal kat dinding rumah pakai kad manila.. Lepas tu mak sambil masak dan jaga adik² sambillah melayankan saya ni sibuk nak belajar hihihihi... tengahari bila pukul 11 macam tu saya main² kat laman mesti saya nampak kawan² balik tadika lalu depan rumah.. sayu jer hati .. orang lain pergi tadika kita tak merasa pun... mak selalu pujuk nanti kakak sekolah tau.. mula tahun depan abah hantar naik motor ... tak nak nangis²... (owhhh sebak jap buat entry ni)


Seronok sangat tengok amir dah mula kesekolah, Tadika Al-Hufaz... harap sangat amir berdikari dah mula sekolah ni nanti... ibu pun tak merasa dulu macam ni tau.... Selain Tadika sebenarnya kat sini pun ade juga pakej untuk budak² Tahfiz.


Sempat ambil gambar kat dewan aktiviti masa sesisuaikenal semalam....
nampak tak amir kat bahagian mane.... hahahaha.. semua dah nampak macam sebaya jer.. padehal dalam ni ada budak umur 4,5 dan 6 tahun... macam² gelagat siap ada yang menjulurkan kaki ...
Masa sesi pembelajaran barulah mereka dibahagikan mengikut umur kelas masing²..


Yuran Taska Amir :

Pendaftaran masuk setahun sekali RM 200.00
Buku Pelajaran RM 200.00
Makan Pagi RM 100
Alat Tulis dan Buku Tulis RM 100.00
Baju Rasmi+Kopiah RM 45.00
Baju Lengan Panjang dan Seluar Sukan RM 35.00
Hari Sukaneka RM 40.00
Peperiksaan 2x setahun Jun & Sept RM 20.00
Buku Rekod Pelajaran RM 5.00

Semuanya RM 745.00 buntang mata kejap masa nak bayar
Sebenarnya ada lagi yuran tambahan macam untuk Konvokesyen, Lawatan dan Lain² lagi ada yang saya tak bayar lagi.. saya bayar yang penting dulu untuk keperluan dia.. lagipun Pengetua bagi pelepasan boleh bayar secara ansuran lagi pun amir duduk nurseri kat situ .... 
Yuran bulanan Tadika dan Nurseri setiap bulan RM 300.00



Bicara Hati : 

" Jangan anggap perbelanjaan yang kita buat untuk anak-anak adalah satu bebanan kerana anak-anak akan merasakan diri mereka ini menyusahkan ibu bapa...Dan setiap perbelanjaan yang kita keluarkan pasti akan mendapat balasan yang setimpal...Mungkin bukan waktu sekarang tapi fikirkan untuk masa akan datang... "

Dipetik daripada kata-kata semangat Dato' Dr. Haji Fadzilah Kamsah



13 ulasan:

Saya Disini berkata...

mahalnye kan skrg ni perbelanjaan

BERT berkata...

memang belanja untuk sekolah agak mahal skang ni..

Nieyla Nadia berkata...

Salam Jumaat...:)

Falsya berkata...

sape lagi yg nak manja kan anak kalau bkn parents sendri kan..hurmmm,sedih je but falsya respect parents awak sbb ade initiative utk anak2 belajar..

Nora Karim berkata...

Faris pun masuk tadika tahun ni... tekejut tgk yuran 788... bulanan 190... tapi tak pe la... kalau kita ajar dia tak nak ikut... bila org lain ajar lain sikit... moga anak2 kita berjaya dunia akhirat... InsyaAllah...

AdaM Hawa berkata...

ekonomi dulu lain dengan ekonomi sekarang.. rezeki anak sekarang.. asal RM ada.. kita boleh buat pilihan yang terbaik.. moga amir menjadi anak yang cerdik dan soleh..

lia berkata...

anak da start masuk tadika n day care... da 2 anak lak tu... mmg gaji byk ke dirog jer... ;)

Unknown berkata...

betol tuh.. semua ibu nak kan yang terbaik utk anak2.. :)

Unknown berkata...

mmg banyak bezanya zaman kita dgn anak kita sekarang..mmg banyak gn duit,...apa2pun demi anak..kita rela berkorban apa saja asal kebajikan dan masa depannya terjamin kan..pelajaran tu penting sangat..sebab anak2 sekarang cepat sangat pandai..belum ajar dah pandai..

Tie HT berkata...

haah, mmg itulah tanggungjawab kita ibubapa...cane lah ibu atau bapa yg sanggup tgal anak terkontang kanting tu yer..

fieda berkata...

tu diaaa...anak sorang ok lagi yana..mcm kak fieda ni tiga bersekolah besor modal awal2 tahun ni..maira saje pun dekat rm800..

sal ya berkata...

itu utk seorang. akak ada dua orang yg masuk tadika. 1k plus2 jugak la. ada bayaran ansuran. dan luckily masa register tu ada promotion.

Puan Kutu berkata...

mmg agak mahal yuran tadika swasta..klu mampu apa salahnya beri yg terbaik utk anak..sy dulu tadika kemas je..aiman skang pun sy antar kemas je.mmg sgt mampu sbb pendaftaran rm100 je.yuran bulanan rm20 je.ikutkan nk antar pra tp en suami beria sgt nak anak blaja ngan cikgu beliau dulu..cikgu tadika en suami dulu adalah cikgu aiman sekarang..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...