♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Selasa, 22 Januari 2013

Home » , , , , , » Agar - Agar Roti Marbel

Agar - Agar Roti Marbel

Banyak nama sebenarnya juadah yang saya nak kongsikan ni.. ada yang panggil puding roti marbel, ada yang panggil agar² roti marbel .. haihh .. macam² versi lah.. rasanya tok² guru dan sifu² masak lagi arif bab² masakk ni kan.. saya ni anak murid jer.. lepas tu .. derhaka pulak tu.. sebab tu kali pertama dulu buat tak jadi marbel hihihihihi .... ampunkan saya.


Ok sebab dah banyak kali buat.. akhirnya menjadi jugak marbel tu .. sebenarnya tak susahnya kalau kene caranya, tapi kalau tak kene gaya memang tak jadilah marbel tu hahahahahaha .... paling suka anak bujang sayalah memang teruja jerlah dia tu nak makan.. mulut tak renti² cakap cantiknya.. cantiknya.. nasib baiklah cepat beku ... dalam 1 jam lepas masuk peti sejuk selalunya dah boleh potong.
Dan sejak dah pandai buat ni.. senanglah kalau ada kenduri kendara memang saya bawak buat buah tangan, ada yang mahu order ker??? owhhhh tak amik order sorry .. baik korang buat sendiri lagi senang....
Agar - agar Roti Marbel
Bahan-bahan :-
  • 5 keping roti (xperlu dibuang tepi²nya)
  • 2 biji telur
  • Air 
  • ½ tin susu pekat
  • 1 tin susu cair
  • 1 bungkus agar kering
  • 5 sudu besar gula 
  • 2 sudu besar marjerin (cairkan terlebih dahulu)
  • 2 sudu besar coklat emulco. Pakai serbuk koko pun ok sedapp jugak  (Tapi guna coklat emulco lagi cantik warna coklatnya dan rasa lagi sedap)


Cara-cara :-

1. Masukkan air, suka guna plastik agar² tu lebih mudah, kalau guna satu pek agar² jadi air pun kenelah satu pek tu jugak, masukkan gula ke dalam periuk dan didihkan
2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan tambah secawan air. Kemudian masukkan dalam periuk 
agar2 yg sudah mendidih tadi.
3. Masukkan marjerin yang telah dicairkan dan kacau rata sampai mendidih lagi. Kacau
sehingga bawah periuk bagi mengelakkan ianya tidak berketul. Tutup api.
4. Bahagi adunan kepada 2. Satu adunan biarkan warna asal dan satu adunan lagi masukkan 
coklat emulco.
5. Bila adunan telah siap, marblekan sahaja. Masukkan ke dalam peti selama sejam
sebelum dihidangkan


Cara Memarble :-

Sesenduk adunan warna asal dituang di tengah² loyang, kemudian ambil pula sesenduk 
adunan warna coklat dan dituang betul² di atas adunan warna asal tadi. Lapis sehingga habis
adunan dengan mengulang step di atas, tapi jangan kacau, biarkan adunan bergerak sendiri. 
Ketika memarble hendaklah cepat cos adunan nih cepat membeku. Kalau lambat jadi mcm 
yg aku buat kat atas.. 




Bicara Hati : Tengok adunan saya tu tengah² warna kuning nampak terbonjol sikit.. sebab dah beku hihihihihi ...;p Selamat mencuba yer.. kan cuti panjang hujung minggu ni bolehlah buat.





16 ulasan:

Mrs Lurve berkata...

cantiknya..kemas betul nmpk

Fieza79 berkata...

amboii sedap nyaa...nk try jgk lah..dh printscreen resepi td..tq ye sharing..

Fiza Rahman berkata...

Saya pandai salin resipi, tapi buat ntah bila lah ni ☺☺

Nisah Idham berkata...

1st time ni nisah tau ade agar-agar roti marble.. dah ade rezepi ni bolelah nisah try.. hehe

Tihara berkata...

nampak sedap, rajin awak buat :)

LYAfrina berkata...

coeml je bentuk.. nmpk mcm sedap..ada msa blh cuba..

eita berkata...

sedap nyer...

mood nak masak tak mai lagi lah..hehehehhe...
tengok sini je lah

Mas Zull berkata...

assalamualaikum masya....bila tengok dah tahu sedapnya nyummmmy...;)

p/s selamat hari lahir masya esok ada n3 yer...:)

PUANSTOBERI berkata...

cam bes..nak try lah.. hihikk

Deq's Qienz berkata...

wahh nmpk sedap..nak sikit:)

ch@ berkata...

Waaargh...bau sampai sini. Mntk mak kuih sepotong sy mau mkn kerna perut kosong.

QasehnyaRania berkata...

makan sijuk2 mesti sedap kan ;D

Puan Kutu berkata...

selalu gak buat.sy panggil agar2 roti.hehe.awk dh selalu buat mmg sedaplah,tok rupa pun dh tau..:)

izan mama mia berkata...

cantik nampak..sedap laa kan

Fieda Rafli berkata...

pernah buat sekali..

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY berkata...

Sedapnye...k.eija dulu dah amik resepi kat kwn nak buat tp x terbuat2...heheh..resepinye pun ntah kemana...
Nnti nak salin resepi dr yana ni pulak..n try tp x tau la bila nak buatnye...hope ada la mood rajin sampai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...