♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Khamis, 30 Mei 2013

Home » , , , , , » Tips membeli / pilih ikan pari di pasar

Tips membeli / pilih ikan pari di pasar



Susulan daripada entry penangan nak makan ikan pari bakar, ada kawan² blog tanya macam mana nak pilih ikan pari ni.. takut ada yang bau hancing ...
 

Saya ni tak pandai sangat, tapi berdasarkan pengalaman sendiri .. dan pesanan embah saya (panggilan nenek saya dalam bahasa jawa) nak pilih ikan pari ni senang jer...

Oleh sebab ada kawan² blog yang bertanya.. jadi saya kongsikan sedikit tips yang saya tahu .... kalau kawan² yang baca blog ni ada tips jugak, kongsikanlah kat ruangan komen yer...




Kak uji janganlah nak puji saya lebih² kak, kembang hidung dibuatnya haihhhh ... saya bukan rajin sangat pun, saya bakar guna pemangang ajaib yang saya dah miliki tu jer.. memang ajaib masa pakai aluminium foil jer.. balut².. golek² atas pemangang siappp.. hahahaha.....










Saya pun pernah diberitahu jugak ikan pari ni rupanya period seyes... selama ni tak tahu, bila saya tahu .. saya tahu bila dah berkahwin.. dan saya nak beli ikan pari kat pasar, tapi banyak yang hancing jadi saya tak jadi beli nak masak..., terus saya cerita kat mak dan embah.. jadi embah saya bagi petua kalau nak pilih ikan pari ni .. kat pasar.. pastikan ikan pari yang berkulit hitam, bukan berkulit putih.... ikan pari kan ada dua bahagian kan.. ok.. bahaian atas tu selalu hitam.. kat bahagian bawah dia tu putihkan.. pastikan korang pilih yang kulit dia hitam kat bahagian atas tu.. kalau tak hitam sila jangan beli hahahahahaha...... provokasikan.


Yupss... ikan pari ni ada dua jenis sebenarnya... ada satu tu kulit dia macam putih/ dia hitam tapi tak berapa nak hitamlah.. dia macam kelabu² gitu .. dan kulit bawah dia tu putih jugak lepas tu macam warna pink² gitu .. memanglah cantik, memanglah gebu .. saya syak itulah ikan pari betina sebab kebanyakkan akan bau hancing, saya dah kaji .. hahahaha.. dahsyatkan saya siap kaji.. iyerlah kalau tak nanti silap beli .. lagi haru tau.... langsung putus selera nak makan.

okkk harap tips ni membantu itu jerlah tips saya kalau beli ikan pari, alhamdulillah sejak tahu petua ni.. memang tak pernah lagi saya silap beli.. sebab saya suka beli pari yang dah siap potong.. senang .. tak reti nak siang ikan pari .. kalau beli 4 ketul pun dah cukup besar kami makan 3 beranak...



Bicara Hati : Abah saya sampai sekarang takmoo makan ikan pari .. gara² arwah mak tiri abah dulu pernah salah beli ikan pari .. abah fobia.... kesian abah, tapi kan.. tapikan.. kalau saya bakar macam ni abah makan.


 

8 ulasan:

Ujie Othman berkata...

Oohhh...patutlah, saya slalu beli yg kelabu tu. mcm cantik je kan. Lepas ni dah berani nak belilah...beli yg kulit atas hitam.

Tenkiu byk2 ya! Saya ni umur je lebih tua, tapi tips ikan mcm bdk tadika lagi. ^___^

nad berkata...

Tq yana!!!
Bagus tips ni
Kite pun alami naseb yg sama
Penah termakan pari hancing
Hukhuk
Rugi jek

Fizah berkata...

ahaa..pilih warna pun ada dgr jugakkk...hihi cemacam kan

mala berkata...

oh ... mcm tu ka pilih pari. nasib baik tak pernah kena ikan pari yg hancing.

NinaAz berkata...

Sedapnya ikan pari bakar cicah air asam. Hihihi

QasehnyaRania berkata...

saya cik abe yg carik.. hihi
seyes baru tahu pasai pari period

alhamdulillah setakat ni beli terkena lgi

Fiza Rahman berkata...

Saya memang jarang makan ikan pari. Pon baru tau yg ikan pari tu ada bau hancing. Patutlah aritu ada termakan ikan pari rasanya lain macam sket...huhuhu...ikan pari period gamaknya...ahaks...

LYAfrina berkata...

tq for sharing.. lya mmg x reti beli..ade skali beli dulu, bau busuk bila msak.mcm hancing... huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...