♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Jumaat, 16 Mac 2012

Home » , » Semburan DENGGi

Semburan DENGGi

Assalamualaikummm Semuaa....

Sejak duduk kat rumah yang suami beli, dan kami duduk berdua sampailah bertiga hampir 5 tahun ni... tak tahulah berapa kali semburan denggi ni berlaku.. rasanya tak terkira tau... tak lorong depan.. lorong tengah.. tak tengah belakang pulak huhuhuhuhu.. dah macam bergilir².. dan biasernya semburan ni memang ade suspek yang keje jangkitan denggi...Jumaat minggu lepas, sebelum balik kampung ade semburan ni kat lorong rumah kami kebetulan rumah jirang uang paling hujung kene suspek denggi.

Sebelum semburan mesti ade van lalu buat pengumuman semburan akan dilaku pada waktu 6.30ptg, dan selalu semburan dah nak dekat maghrib.... barulah mule.. memang nyamuk masa tu banyak tengah berkeliarankan....

Paling tak suka, bile balik kerja penat² dah siap masuk dapur masak ade pengumuman ni uwarrrrrrrrrrrrr.. rasa macam nak jeritt tau.. napelah lambat bagi tahuuu.. kalau cepat sikit takdelah saya nak masak kan.... kann.. makan luar jer.. ;p satu hal nak tutup atau masuk peti sejuk makanan tu.... Baju kat ampaian lagi mesti lintang pukang nak kene angkat tau.. tu belum lagi pinggan mangkuk kat dapur mesti nak kene basuh balik.... eemmmmmm..... keluhan yang kesekian kalinya...

Yang peliknya selalu kene kat taman² jer.. kat kampung tak pernah kene langsung.. cerdikk jugak nyamuk ni kan.. dia dok pekan jer.. tak dok kampung kikikikiki.... ;p

Haaaaa!!!!! Sempuuutttttt 
Tahu pun.. lain kali jangan datang kawan rumah kami okeeyyyyy...
pergi tempat lain....





 Macam nilah lebih kurang asap dengan orang kesihatan yang akan semburr..... 
Cabutt lariii... tak boleh hidu rasanya sesak nafas....


Selalu terpikir² apekah puncanya sebab kerap sangat berlaku kat taman rumah kite tu.... selalu jugak berdoa semoga kami sekeluarga dilindungi supaya jangan terkene. Dulu masa amir kecik² selalu jugak kerap demam, memang kalau 3 hari tak baik cepat² pergi klinik cek darah takut masalah berlarutan... Alhamdulillah setakat ini ok lagi belum pernah kene.. selalu orang lain yang kene....



18 ulasan:

Ujie berkata...

rumah yg saya duduk ni pun dah 3x fogging sejak 1thn lebih kat sini.
kalau area selangor/kl mmg tengah hot dgn denggi.

siap check rmh ke rmh..

Karukord Jagau's berkata...

klakor pulok nengok gambo nyamok tu....boroi semacam je ekkekkekee

Aine Ainun berkata...

byk nyamuk ke Masya??

betul, kalo buat semburan tu semua kena cover...

Mudahan, semburan tu mghilangkan wabak tu...kan..

Saya Disini berkata...

tutup hidung tutup hidung

AdaM Hawa berkata...

bukan takat kat rumah.. masa dok hostel pun same.. :(

Tihara berkata...

haah, nyamuk bandar lebih bahaya kan..kt kampung kurang walo sistem perparitan tk sempurna mana..ada kes la tu masya kalau diorang sembur tu,yg lecehnya kena kuo rumah...maleh tul kan :)

Mama Ema berkata...

time sembut tak sesuai..nak sembur datanglah pepagi buta tu..time tulah nyamuk banyak

Ros berkata...

Salam Masya,

Tu la kan Masya...nyamuk la ni depa pi sekolah kot,dah tak main dah kot2 belah kampung ni...

CtAyue berkata...

kt kuartes sy dah lama org tak dtg smebur..kalau time sembur mmg keluar ronda lah kejap..hehe. masya, ayu ade tag masya tau.hope sudi join yer

Puan Kutu berkata...

umah lama sy dulu hampir setiap minggu kena sembur walaupun takde kes.ada kes apatah lg..:)

fieda berkata...

kat sini pun selalu ada..maira mmg menangis la takut bunyi tu...

SHAHZEE berkata...

hai masya..salam perkenalan:)
same goes 2 me with this situation.selalu sgt Jab.Kesihatan buat fogging.memang lemas.kalau sy tau dorang nk fogging awal2 lg sy ajak hubby keluar..
memang nyamuk suka kaw.taman kot:(

QasehnyaRania berkata...

semburan denggi kat tempat ciksu selalunya bila ada org kene denggi..baru dorang datng..

IntaNBerliaN berkata...

xsuka bau asap sembur nyamuk ni.. sesak nafas sbb duk tahan nafas bila time org sembur tu..hihi

ieja amieja berkata...

salam masya..

taman akk pun 2 minggu lps buat semburan denggi jgk..tp fasa bwh taman akk yg kena suspek..elok jg dorang selalu wat cam tu..klu tak alamat bermaharajalela lah sang nyamuk ni..nak harap kan kita sendiri mmg x de la..msg2 dgn hal sendr..

ieja amieja berkata...

salam masya..

taman akk pun 2 minggu lps buat semburan denggi jgk..tp fasa bwh taman akk yg kena suspek..elok jg dorang selalu wat cam tu..klu tak alamat bermaharajalela lah sang nyamuk ni..nak harap kan kita sendiri mmg x de la..msg2 dgn hal sendr..

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY berkata...

itula selalunya kalau kerap kena farging tu msti sbb ada aduan/ada kes denggi dkt area perumahan kita tu..

qaseh johanna berkata...

kt umah sy pon selalu ada gak sembur2 ni... nk plak skang ni musim panas..mmm mmg byk nyamuk pon..klu hujan xde nyamuk..sbb tmpt membiak stiasa hujan kacau kan.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...