♥ Jom Klik Sini Macam² Ada ♥

Isnin, 12 Mac 2012

Home » , , » Tempe bungkus daun

Tempe bungkus daun

Assalamualaikumm Semuaa....

Selamat pagi semua.. mood bukan blues jer.. kepenatan sebab hujung minggu baru ni mak buat kenduri doa selamat... kebetulan semalam abang sepupu bertunang.. tu pun tak dapat nak join sebab belikan barang² mak untuk persiapan adik yang nak kawin hujung minggu 18 mac ni... ;p

Oklah berbalik pada tajuk.. tempeh bungkus daun... lama rasanya saya dah tak jumpe tau.. korang ade jumpe tak??? bayangkan kat kampung sekarang dah terlalu maju sangat sampaikan tempeh banyak bungkus pakai plastik. hihihihihi.... lagipun tempe ni popular dikalangan masyarakat jawa.

Opppss... bagi yang tak tau tempeh tu ape.. tengok gambar kat bawah ni yer...amir memanglah peminat no.1 tempeh okk.. klu di goren.. sepinggan dia sorang jerlah yang hadap huhuhuhu.... tak merasa pun kami kekadang. bagus jugak dia suka makan tempeh sebab empeh kan banyak khasiatnya... berbanding telur sebab telur banyak kolestrol... kene kawal sikit kalau nak bagi amir makan nanti bertambah²lah bam bamnya tu...

Tempe bungkus daun pisang

Sebenarnya saya dah lama tak jumpe tempe bungkus daun ni.. tu sebablah saya nak publish kat sini dan nak kongsi dengan anak² saya kalau dia dah pandai baca nanti.. dia mesti kene tahu macam mana tempe bungkus daun ni.. maklumlah kalau sekarang pun susah nak jumpe.. akan lagilah payahkan... selain nak kogsi dengan kawan² yang tak pernah tahu.. atau tak pernah jumpe... lagi pun bungkusan dia unik sikit berbanding yang saya pernah jumpe sebelum ni hihihhi....

Paling suka sambal goreng tempe.. terbaikk tau.... kalau makan dengan nasi panas² sure mertua lalu tak perasan hihihi... kalau masak lemak pun sedap jugak campur tauge dengan tahuu.. cicah sambal belacan.. memang meleleh air liurr  kalau tak makan tau....

 tempeh yang masih suci terbungkus okk.. panjangkan...


 Tu dia.. bile dah bungkus ade dua rupanya saya beli rm1.50 jer.. murakhkan oklah tu....



ni contoh sambal goreng tempeh yang popular sesangat.. rasanya bukan orang jawa jer makan... sebab yang ni dimasak oleh kawan bakal adik ipar saya tau dari penang hihihihihihi... sedap.. tapi sedap lagi kalau ade kentang dengan suun ;p macam mak saya masak.... hihihihihi.....


3 hari ni saya memang akan sibuk sikit kat pejabat menyiapkan kerja² yang patut sebelum bercuti... kalau takde entry terbaru tu .. jadi kawan² janganlah tertanya² kemana saya menghilang (perasan jerkan.. macam ramailah kawan² yang datang sini baca blog) tapi.. kawan² singgah²lah jugak yer.. baca entry lama.. kalau berkesempatan saya akan cuba update cerita dan datang ketempat kawan² BW.




23 ulasan:

Mama Ema berkata...

ema tak mkn tempe

Tihara berkata...

sedap nye tempe..my fav ever!! :)

Tihara berkata...

komen saya masuk spam tak ?

saffiya_aleesya @ echa berkata...

saya pun suka makan tempe..apa je masakan tempe saya suka..kadang tempe yg mentah pun saya makan hehehe.tp skrg susah nak jumpa tempe yang bungkus pakai daun..semua pakai plastik!! dah tak wangi dah bau tempe tu!!

*SiRibenMerah berkata...

suka jugak mkn tempe..
nyumnyumnyummm~

~~DAPUR KECIL KU~~ berkata...

sedap pulak tengok sambal tempe dgn kacang tu.klu ratah aje pun sedap tu.tak hinggat dah sedar2 dah abis

Kakzakie berkata...

Kalau di JB banyak lagi tempe bungkus daun Masya... betul kata Masya bukan org jawa je makan. Tempat kakak nie mat salleh pun suka makan tempe goreng cicah dgn sambal kicap....

Ucu Faridah berkata...

untung2 amir banyak mkn tempeh muka jadi licin, gebuz....:)
sambal goreng kering tu mmg pembuka selera lah....
utk taruk kat berkat masa kenduri ..mmg sesuai..

Saya Disini berkata...

sedp klu buat tempe goreng mcam kerepek tu..maksu sy selalu buat..sedap sngt..

lieynanilaz berkata...

feveret saya tu...maklumlah saya kan org jawa!!..hehe.

Afne berkata...

nk tempe! kt kl ssh nk cari ni. tp afne tak pernah jumpa tempe gemuk mcm ni. selalu nmpk yg leper tu je

Salina@IbuAqil berkata...

huyoooooooooooooooooooooo!!
sambal gorng tempe..
nakkkkkkkkkkkkkkkkk!!

IntaNBerliaN berkata...

sy pun sk mkn tempe.. mmg sedap... sy sk ratah..hihii

Puan Kutu berkata...

wow tempe ismy peberet ok..tambah2 klu sambal tempe dengan kacang n ikan bilisl tu..sambal goreng jawa tu pun suka. klu dekat johor mmg sy tak pernah jumpa tempe bungkus plastik.msti pakai daun shampoo..

skang dok utara nie tempe semua bungkus plastik.mmg ssh nak jumpa yg daun..

yg bungkus besar macam dlm pic tu sy penah makan yg made in indon..en suami pergi indon bawak balik tmpe saja.muahahaha..

Amie berkata...

Salam kenal Masya...:)

Masya berkata...

kak ema: tak makan?? rugi tauu hahahaha... sedapp...

tihara:sedappkan.. nyum²... komen akak tak pernah lagi masuk spam.. stakat ni semua ok..

echa: yang mentah jarang kite makan.. tapi amir selalu jugak makan mentah huhuhuhu....

Masya berkata...

siribenmerah:nyum² sedappppppp

dapur kecil ku:yupss.. klu ratah mmg tak sedar dah habis...

kak zakie: tulah kat johor jer yg ade kot...

ucu: hahahaha... licin sgt pun x sesuai utk bam bam tu.. kan dia boboiboy

Masya berkata...

saya disi: hihihihi.. jenuh kalau nak buat kerepek tempe kan....

lieynanilaz: hiduupp jawa.. hahahaha tibe²kan...

afne:mmg ssh nak jumpe.. sy inilah pertama kali jumpe yg size macam ni hihihihi.. mmg gemukk...

Masya berkata...

kak salina: dah habisss hihihihihi.. telan air liur bebanyak tau...

ina: sedapp terbaikkk dari ladang...

kak muni: hahahaha... jauh tu dr indon..

amie: salam kenal juga... orang kampung mak cik saya ni..

Aine Ainun berkata...

Kt kg saya johor, masih guna daun, kt utara tmt sy nipon masih guna daun...

Bezanya kat johor, rm1 bole dpt 5kping, tapi kt utara rm1 dpt satu je...mahal!

Org jawa mst tau sambal goreng..;)

fieda berkata...

amboi...nmpk sedap jer sambal tu..

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY berkata...

eija mmg suka sgt tempe..w/pun bkn org jawa..
mmg feberet kami sekeluarga

QasehnyaRania berkata...

suka sangat dengan tempe
tapi tu la balik kl jarang dah jumpa tempe yg balut dgn daun.dekat jb semua balut dengan daun. murah pulak tu.
kt klcsemuanya berplastik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...